دیجیتال مارکتینگ چیست؟ بازاریابی دیجیتال شامل مجموعه فعالیتهایی است که با ابزار دیجیتال (برای بازاریابی محصولات و خدمات) و در بستر دیجیتال (وب، اینترنت، موبایل یا سایر ابزارهای دیجیتال) انجام می شود. امروزه بازاریابی در فضای دیجیتال یکی از موثرترین راهکارهای رشد کسب و کار می باشد و اهمیت دیجیتال مارکتینگ به مراتب از روش های سنتی بازاریابی بیشتر شده است.
سایت "هاب اسپات" که از سایتهای معتبر در حوزه بازاریابی دیجیتال و استراتژی محتوا محسوب میشود در تعریف بازاریابی دیجیتال این عبارت را یک "عنوان مفهومی" محسوب می کند. یعنی، به جای اینکه بتوان تعریف مستقیمی برای آن ارائه کرد، بهتر است همهی آن تکنیکها و ابزارهایی که زیر مجموعه دیجیتال مارکتینگ قرار میگیرند را بشناسیم.
اگر چه تعریف واحدی از بازاریابی دیجیتال در دست نیست، اما به نظر میرسد بتوان تعریف زیر را تا حد خوبی، فصل مشترک توضیحات رایج در زمینه بازاریابی دیجیتال در نظر گرفت :
بازاریابی دیجیتال شامل مجموعه همه ابزارها و فعالیتهایی است که برای بازاریابی محصولات و خدمات در فضای دیجیتال (وب، اینترنت، موبایل یا سایر ابزارهای دیجیتال) مورد استفاده قرار میگیرند.
به عبارت دیگر دیجیتال مارکتینگ نوعی بازاریابی است که از کانال های دیجیتال برای معرفی و تیلیغ یک محصول استفاده می کند. این کانال ها می توانند شامل رسانه های اجتماعی، ایمیل، موتورهای جستجو و وب سایت ها باشند.
این رویکرد به معرفی و فروش کالا و خدمات از طریق فضای دیجیتال می انجامد.
از مهم ترین ویژگی دیجیتال مارکتینگ توانایی سنجش اثربخشی و بازده کمپین های تبلیغاتی و ارزان بودن آن می باشد. همچنین دیجیتال مارکتینگ با انواع مقیاسهای کسب وکار از کوچک تا بزرگ سازگار است. در حقیقت از یک کسب و کار کوچک جویای نام با سرمایه چند میلیونی تا یک کسب وکار چند صد میلیاردی مانند اپل میتوانند از ظرفیتهای دیجیتال مارکتینگ استفاده کنند.
دیجیتال مارکتینگ روشی موثر برای دستیابی به مخاطبان زیادی در مدت زمان کوتاه است. همچنین می توان آن را برای هدف قرار دادن جمعیت یا علایق خاص سفارشی کرد.