دیجیتال مارکتینگ چیست؟ بازاریابی دیجیتال شامل مجموعه فعالیتهایی است که با ابزار دیجیتال (برای بازاریابی محصولات و خدمات) و در بستر دیجیتال (وب، اینترنت، موبایل یا سایر ابزارهای دیجیتال) انجام می شود. امروزه بازاریابی در فضای دیجیتال یکی از موثرترین راهکارهای رشد کسب و کار می باشد و اهمیت دیجیتال مارکتینگ به مراتب از روش های سنتی بازاریابی بیشتر شده است.
سایت هاب اسپات که از سایتهای معتبر در حوزه بازاریابی دیجیتال و استراتژی محتوا محسوب میشود در تعریف بازاریابی دیجیتال این عبارت را یک عنوان مفهومی محسوب می کند.
به عبارت دیگر، به جای اینکه بتوان تعریف مستقیمی برای آن ارائه کرد، بهتر است همهی آن تکنیکها و ابزارهایی که زیر مجموعه دیجیتال مارکتینگ قرار میگیرند را بشناسیم.
اگر چه تعریف واحدی از بازاریابی دیجیتال در دست نیست، اما به نظر میرسد بتوان تعریف زیر را تا حد خوبی، فصل مشترک توضیحات رایج در زمینه بازاریابی دیجیتال در نظر گرفت :
بازاریابی دیجیتال شامل مجموعه همه ابزارها و فعالیتهایی است که برای بازاریابی محصولات و خدمات در بستر دیجیتال (وب، اینترنت، موبایل یا سایر ابزارهای دیجیتال) مورد استفاده قرار میگیرند.
نیل پتل (Neil Patel) دیجیتال مارکتر معروفی که به گفته مجله فوربز جزء ۱۰ دیجیتال مارکتر برتر دنیاست، در تعریف دیجیتال مارکتینگ اینگونه پاسخ میدهد:
«دیجیتال مارکتینگ به هرگونهای از بازاریابی محصولات و خدمات میگویند که از طریق دستگاههای الکترونیکی انجام میشود».
این رویکرد به معرفی و فروش کالا و خدمات از طریق فضای دیجیتال می انجامد. دیجیتال مارکتینگ با انطباق کامل با با اصول مارکتینگ و استفاده از رویکردهای مختلف، کاربردپذیری آنها را با زندگی مجازی مشتریان در عرصه وب و اینترنت ممکن کرده و تجارت و کسبوکار و مبادله را با سرعتی برقآسا به عرصه اینترنت کشانده است.
از مهم ترین ویژگی دیجیتال مارکتینگ توانایی سنجش اثربخشی و بازده کمپین های تبلیغاتی و ارزان بودن آن می باشد. همچنین دیجیتال مارکتینگ با انواع مقیاسهای کسب وکار از کوچک تا بزرگ سازگار است. در حقیقت از یک کسب و کار کوچک جویای نام با سرمایه چند میلیونی تا یک کسب وکار چند صد میلیاردی مانند اپل میتوانند از ظرفیتهای دیجیتال مارکتینگ استفاده کنند.