انواع ابزارها و بسترهای بازاریابی دیجیتال

دیجیتال مارکتینگ مثل یک پازلی می‌ماند که بدون قطعاتش هیچ معنایی ندارد. در پازل بازاریابی دیجیتال مباحثی مانند سئو سایت، تجزیه و تحلیل آمارها، طراحی سایت، شبکه های اجتماعی، تبلیغات، تعیین استراتژی و غیره در آن دخیل است. برای هرکدام از حوزه های بازاریابی دیجیتال یک یا چند ابزار فوق‌العاده خوب وجود دارد. درواقع بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ همانند دستیاری می‌ماند که به شما حین انجام کارها کمک میکند. برای مثال یک دیجیتال مارکتر نمی‌تواند بدون ابزارهای های تحلیل رقبا رتبه سایت و منابع ترافیک ورودی رقیبان را محاسبه کند. 

موتورهای جستجو، شبکه های اجتماعی، ایمیل، پیامک و به طور کلی فضای دیجیتال فرصتی برای ایجاد کسب‌و‌کارها و بهبود کسب‌و‌کارهای فعلی ایجاد کرده است! بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ یعنی استفاده از یکسری تاکتیک‌ها در فضای دیجیتال به عنوان ابزاری جهت جذب مخاطب و برندسازی.

دسترسی به اطلاعات یک قدرت است. ابزارهای دیجیتال مارکتینگ به دیجیتال مارکتر این قدرت را می‌دهند تا بتواند از اطلاعات جمع‌آوری شده در جهت اندازه گیری کمپین‌ها، شاخص کلیدی عملکرد، تعیین استراتژی و همچنین آسان کردن فرآیندهای کاری استفاده کند.

سرویس و ابزارهایی که در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد همگی وبسایت و اپلیکیشن نیستند، برخی اکستنش های مرورگر می‌باشند و در مسیر بازاریابی دیجیتال مکمل راه شما خواهند بود.

با توجه به فراگیر شدن بسترهای دیجیتال ابزارهای متنوع و زیادی در زمینه بازاریابی دیجیتالی بوجود آموده است که موارد زیر، نمونه‌هایی از ابزارهای بازاریابی دیجیتال محسوب می‌شوند : 

اینکه مخاطبان شما از چه بسترهایی برای رسیدن به شما استفاده می‌کنند مهم است. سایت و سرچ گوگل برای آن‌ها مهم‌تر است یا اپلیکیشن شما؟ یا این که فقط شبکه های اجتماعی شما را دنبال می‌کنند؟ شناسایی بسترهای دیجیتال به شما کمک می‌کند تا بهتر و بهینه‌تر برنامه‌ریزی کنید. برای مثال اگر مخاطبان شما در اینستاگرام فعالیت دارند، شما نیز باید در اینستاگرام فعال باشید و سعی کنید به اکسپلور اینستاگرام راه پیدا کنید.

برخی بسترهای حضور در دنیای دیجیتال عبارتند از: وب سایت - شبکه های اجتماعی - دایرکتوری های آنلاین منطقه ای و محلی - اپلیکیشن موبایل.