بازاریابی شامل تکنیکها و رسانههای مختلفی برای تبلیغ محصولات و افزایش سهم بازار است . برای موفقیت، به ترکیبی از تبلیغات و دانش فروش نیاز است. بازاریابان حرفهای این وظایف را یا به صورت داخلی در شرکتهای انفرادی یا به صورت خارجی در شرکتهای بازاریابی که ممکن است به مشتریان مختلفی خدمات ارائه دهند، بر عهده میگیرند.
شرکتها زمانی بر بازاریابی از طریق چاپ، تلویزیون و رادیو تمرکز داشتند، زیرا این تنها چیزی بود که در اختیار داشتند. اگرچه این گزینهها هنوز وجود دارند، اینترنت راه دیگری برای دسترسی به مصرفکنندگان در اختیار شرکتها قرار داد و باعث ظهور بازاریابی دیجیتال شد.
فناوریها و روندهای جدید، شرکتها را مجبور به تنظیم استراتژیها و بودجههای بازاریابی خود کردند. ایمیل در روزهای اولیه بازاریابی دیجیتال به یک ابزار بازاریابی محبوب تبدیل شد. سپس تمرکز به موتورهای جستجو مانند Netscape تغییر یافت که به کسبوکارها اجازه میداد تا با برچسبگذاری و استفاده از کلمات کلیدی، خود را مطرح کنند. توسعه پلتفرمهای اجتماعی مانند فیسبوک ، این امکان را برای شرکتها فراهم کرد تا دادههای کاربران را ردیابی کرده و پیامهای خود را به مخاطبان بسیار خاص ارسال کنند.
گوشیهای هوشمند و دستگاههای قابل حمل، شرکتها را قادر میسازند تا محصولات خود را در هر مکانی به مصرفکنندگان عرضه کنند. یک مطالعه مرکز تحقیقات پیو در سال ۲۰۲۲ نشان داد که ۷۶٪ از بزرگسالان آمریکایی با استفاده از تلفنهای خود خریدهای آنلاین انجام دادهاند.