بازاریابی شبکه های اجتماعی یا سوشیال مدیا مارکتینگ (Social Media Marketing)امروزه تقریبا همه ی افراد دست کم در یک یا دو شبکه ی اجتماعی عضو هستند. از این جهت و به دلیل حضور بیش از اندازه و استقبال افراد از این شبکه های اجتماعی، این شبکه ها محل بسیار خوبی برای تبلیغات و بازاریابی می باشند.
رسانه های اجتماعی همه جا هستند، بنابراین کسب و کار شما باید در چندین پلتفرم مختلف فعال باشد. با این حال، کلید بازاریابی موثر در رسانه های اجتماعی بسیار فراتر از داشتن چند حساب رسانه اجتماعی است.
مزایا. شما باید از کانال های اجتماعی خود به درستی و موثر استفاده کنید – هرچه مخاطبان شما بیشتر الهام بگیرند تا با محتوای شما درگیر شوند، احتمال بیشتری دارد که آن را به اشتراک بگذارند و به طور بالقوه الهام بخش همتایان خود برای تبدیل شدن به مشتری هستند.
معایب. ارزش آن را دارد که محتوای خود را در پلتفرم های مختلف تغییر دهید – آنچه در توییتر به خوبی کار می کند ممکن است در اینستاگرام که بیشتر بصری است، موثر نباشد. یک اشتباه رایج برای یک تجارت که از رسانه های اجتماعی استفاده می کند این است که مکرراً پست نمی گذارد یا لحن پست ها را کاملاً اشتباه می گیرد. باز هم، مخاطبان خود را بشناسید، و آنها چه می خواهند.
به دلیل بی واسطه بودن، شبکه های اجتماعی می توانند مخاطبان زیادی را با بیشترین سرعت و کمترین محدودیت با محصولات یا خدمات آشنا کنند. در حقیقت هدف از بازاریابی شبکه های اجتماعی (SOCIAL MARKETING) این است که مخاطبان را با کسب وکار و خدمات مورد نظر آشنا و مخاطبان را به مشتری تبدیل کنیم.
یکی از اصول اصلی و مهم بازار یابی شبکه های اجتماعی این است که نیازهای مخاطب را بشناسیم . بعلاوه باید بدانیم که با توجه به تجربه و تحقیقات ، تمرکز فعالیت این مخاطبان بر روی یک شبکه اجتماعی چقدر است. استفاده از این روش مزایای زیادی دارد؛ مانند افزایش مخاطبان دائمی، دریافت سریع بازخورد ها، تعامل و نزدیکی بیشتر با مشتریان و غیره.
البته باید در نظر داشته باشیم که برای کاربران هر محیط، نوع خاصی از محتوا جذاب و قابل توجه است. کاربران توییتر بیشتر به متن، و کاربران اینستاگرام به ویدئوی کوتاه و تصاویر علاقه دارند. همچنین ادبیات و شیوه ی بیان هر شبکه ی اجتماعی نیز با دیگری متفاوت است. محتوا های شبکه های اجتماعی باید کوتاه و خلاصه باشند تا بتوان به راحتی آن ها را منتشر کرد. ویدئو و متن ها را باید با دقت بسیار زیادی تدوین کرد و انتشار داد.
ابزارهای زیادی وجود دارد که به شما کمک میکنند تمام شبکههای اجتماعی خود را همزمان در یک داشبورد مدیریت کنید. همانطور که میدانید، امروزه کاربران بسیاری از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند؛ در نتیجه حضور فعال و موثر در این شبکهها برای کسب و کار شما میتواند بسیار سودمند باشد و باعث افزایش تعامل برندتان با کاربران شود. پلتفرمهای مدیریت شبکههای اجتماعی به شما این امکان را میدهد که زمان انتشار محتوای خود را تعیین کنید. همچنین با دادن گزارشها و آمارهای مختلف به آنالیز بازخورد کاربران شبکههای اجتماعی کمک بسیار میکند و امکان مدیریت بهینه کامنتها را نیز به شما میدهد.
آموزش سوشیال مدیا مارکتینگ