بازاریابی از طریق همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) عبارت است از همکاری دو یا چند گروه برای رسیدن به سود مشترک از طریق همکاری در فروش محصولات.
معمولا شرکتی در یک طرف این همکاری وجود دارد که محصول یا خدمتی را آماده کرده است و در طرف دیگر فرد یا افرادی هستند که با فروش آن محصول، حق کمیسیون یا پورسانت دریافت می کنند.
بسیاری از ارائه دهندگان خدمات یا محصولات ، برای افزایش میزان فروش خود ، در کنار انواع روش های بازاریابی و فروشی که از آنها استفاده می کنند ، شیوه دیگری را نیز مورد استفاده قرار می دهند که در آن از خود مشتریان ، به عنوان معرف محصولات و خدمات به دیگران استفاده کرده و آنها را در سود فروش سهیم می نمایند. به این موضوع در انگلیسی Affiliate Marketing (بازاریابی وابسته) و یا در اصطلاح (مشارکت در فروش) می گویند.
بطور مثال سایت آمازون (Amazon.com) به عنوان یک سایت فروشگاهی شامل کتاب، دارو، اسباببازی و بسیاری موارد دیگر، صدها وبسایت همکار ویا وابسته به خودش دارد که بازدیدکنندگان میتوانند ازآنجا به محصولات ارائهشده توسط آمازون دسترسی داشته باشند. آمازون یک درصد از قیمت اقلام فروختهشده را بهعنوان کمیسیون به وبسایتهای وابسته که فروش از آنها سرچشمه گرفته میپردازد.