بازاریابی موتورهای جستجو (SEM / Search Engine Marketing) شامل گام هایی برای افزایش ترافیک مرتبط با وبسایت شما از راه های مختلف میباشد. SEM مفهومی گسترده است که شامل بهینه سازی برای موتورهای جستجو (SEO) ، تبلیغات کلیکی یا پرداخت در ازای کلیک (PPC یا هزینه به ازای کلیک = CPC) و دایرکتوری ها و بانک اطلاعات محلی و منطقه ای و ... است.
اما حوزه SEM در حال تغییر و تحول است و در حال حاضر توجه بیشتر بر روی بخش هزینه بر آن معطوف میباشد.
جستجوی پولی – که به عنوان تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC) نیز شناخته میشود – معمولاً به نتایج حمایت شده در بالا یا کنار صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) اشاره دارد. این تبلیغات برای هر کلیک از شما هزینه دریافت می کنند و می توان آنها را طوری تنظیم کرد که وقتی عبارات جستجوی خاصی وارد می شوند ظاهر شوند.
مزایای SEM
اساساً، تبلیغات شما برای مخاطبانی که به دنبال یک محصول یا کالای خاص هستند، هدف قرار می گیرد. به این ترتیب، این تبلیغات می توانند بسیار مؤثر باشند، زیرا بر داده های جمع آوری شده از رفتار آنلاین افراد متکی هستند و برای افزایش ترافیک وب سایت با ارائه تبلیغات مرتبط به افراد مناسب در زمان مناسب استفاده می شوند. این تبلیغات همچنین شامل هدفگیری مجدد میشوند، به این معنی که ابزارهای اتوماسیون بازاریابی میتوانند تبلیغات بین پلتفرمی منحصر به فرد و شخصی را بر اساس اقدامات مشتریان ایجاد کنند.
اگر بخواهیم مقایسه ای بین SEO و SEM داشته باشیم، نتیجه گیری سریع SEM در مقابل SEO کاملا ملموس است. اگر شما میخواهید سریع پیشرفت کنید و نیاز به بازدیدکنندگان زیادی در زمان کوتاهی دارید با پرداخت هزینه آن به هدف خود خواهید رسید. اما در SEO شما نیاز به زمان زیادی برای کسب موفقیت دارید.
معایب SEM
معایب PPC شامل هزینه و نیروی کار است. اگرچه می توانید انتخاب کنید که آنچه را که دوست دارید خرج کنید، هزینه ها می توانند به سرعت افزایش پیدا کنند. کمپین ها نیز می توانند برای سرمایه گذاری در زمان سنگین باشند و اغلب نیاز به نظارت و بهینه سازی دارند.
شما در SEM هزینه و زمان زیادی را برای ورود بازدیدکنندگان به سایت خود صرف میکنید. اما باید دقت کنید آیا چیزی که تبلیغ آن را کردید در سایت شما وجود دارد؟ شما در SEM تنها چند ثانیه برای جلب رضایت بازدیدکنندگان زمان دارید و اگر آنچه را میخواهند ارائه ندهید به سرعت از سایت شما خارج خواهند شد و به سایت دیگری میروند.