دیجیتال مارکتینگ | Digital Marketing | بازاریابی دیجیتال

به مجموعه فعالیت های بازاریابی (مارکتینگ) که در فضای مجازی و دیجیتال و بطور معمول دربستر اینترنت انجام میگردد را بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) اطلاق می شود.اصطلاح بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ از سال ها پیش تاکنون به عنوان زیرمجموعه‌ای از تجارت الکترونیک یا  ای-کامرس (E-Commerce)  در بحث بازاریابی و تبلیغات مورد بررسی بوده است. توسعه سریع فناوری اطلاعات ، باعث افزایش کاربری ابزارهای دیجیتال و موبایل گردیده و اصول دیجیتال مارکتینگ به عنوان یک دانش و تخصص مستقل مورد توجه قرار می‌گیرد.دیجیتال مارکتینگ شامل طراحی سایت ، سئو ، تبلیغات کلیکی و نمایشی مانند تبلیغات گوگل ، ایمیل مارکتینگ ، اینفلوئنسر مارکتینگ و ... می شود.


مزایای بازاریابی دیجیتال

بخش اصلی فعالیت‌های بازاریابی هر محصول/خدمت شناخت دقیق از مشتریان آن است. هرچه شناخت مخاطب و توصیف کسب‌وکار از او، دقیق‌تر باشد، می‌توان امید بیشتری به موفقیت بازاریابی داشت. آگاهی از جنسیت، سن، علایق، سطح اقتصادی، الگوی مصرف و … می‌تواند به توصیف دقیق‌تر مشتریان کمک کند. 

در تبلیغات و بازاریابی سنتی امکان هدفگیری جامعه مخاطب و بازار هدف بسیار پایین است. در واقع در تبلیغات سنتی، مهم‌ترین پارامتر هر رسانه، داشتن مخاطب است و عملا امکان آگاهی دقیق از بازخوردهای روش های بازاریابی سنتی وجود ندارد.

اما در بازاریابی دیجیتال صاحبان کسب و کار میتوانند تا حد زیادی بر جامعه هدف و بازار هدف خود تمرکز نموده و آمارهای مفیدی از تاثیر فرایند بازاریابی بدست آورند.

در بازاریابی دیجیتال ابزارها و شاخص های تحلیلی به کسب‌وکارها کمک می‌کنند تا همه اتفاقات، اعم از میزان موفقیت یک کمپین تبلیغاتی، نحوه آشنایی مشتری با کسب‌وکار، میزان علاقه مندی او به محصول، تاثیر تخفیف‌ها بر افزایش فروش، علت عدم خرید کاربران از یک فروشگاه اینترنتی و … به سادگی قابل مشاهده باشند.

- وب سایت

اولین روش پیوستن به دنیای دیجیتال، طراحی ‌سایت  و راه‌اندازی وب سایت است. وب‌سایت‌های اولیه بصورت استاتیک طراحی شده و هیچ تعاملی با کاربر ایجاد نمی‌کردندو بیشتر جنبه اطلاع رسانی داشتند؛ اما امروزه وب‌سایت‌ها کاربردهای بسیار وسیعی دارند: به کاربران امکان تحقیق، گفتگو با سایر کاربران و یا با کارشناسان، تفریح، خرید، تماشای ویدئو میدهند. وب‌سایت ها فرصتی عالی برای برقراری ارتباط با مشتریان است؛ جایی که مشتریان بالقوه می‌توانند در مورد کسب‌وکار شما و آنچه به آن‌ها ارائه می‌دهید، مطلع شوند.

 برای راه‌اندازی وب‌سایت ابتدا باید به امکانات آن برای تحقق اهداف کسب‌وکارتان فکر کنید. بسته به هدف کسب‌وکارتان، طراحی وب سایت مناسب، برای رونق کسب و کارتان ضروری است. پس باید  اطلاعات و امکانات لازم را در وب‌سایت تان قرار دهید؛ صفحه وب‌سایت شما ممکن است شامل شماره تلفن، ایمیل، آدرس و نقشه، درگاه خرید آنلاین و … باشد.

- بازاریابی محتوا | کانتنت مارکتینگ (Content Marketing)

بازاریابی محتوا ، برنامه و رویکرد استراتژیک بازاریابی است که تمرکز و مرکزیت آن بر تولید، انتشار و توزیع محتوای مفید برای مخاطبان هدف است به گونه ای که برای آنها جذاب بوده و نهایتا منجر به خرید از جانب مشتری گردد.

به زبان ساده، بازاریابی محتوا هنر برقراری ارتباط با مشتری‌های بالفعل و بالقوه از طریق ارائه محتوای مفید است.

انواع محتوا در بازاریابی شامل موارد زیر است :

-بلاگ: پست ها و مقالاتی که تحت عنوان بلاگ در سایت ها و وبلاگ های مختلف به اشتراک گذاشته می شود.

-کتاب های الکترونیکی: محتوایی که شامل اطلاعات عمومی و یا تخصصی در زمینه ای خاص می باشد.

-اینفوگرافیک: اینفوگرافیک های طراحی و تصاویری هستند که در قالب تصاویر اطلاعاتی را به مخاطبان می رسانند.

-ویدئو : در بسیاری از موارد ویدئوهای با کیفیت و جذاب می تواند توجه مخاطبان را به خود جلب کند.

-مطالعه ی موردی : شامل گزارشات مربوط به تحقیقات و آزمایش های انجام شده بر روی نمونه های واقعی است.

-شبکه های اجتماعی : تولید و انتشار محتوی در شبکه های اجتماعی متناسب با کارکرد هر شبکه اجتماعی بصورت متن و یا مالتی مدیا.

- بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing)

امروزه تقریبا همه ی افراد دست کم در یک یا دو شبکه ی اجتماعی عضو هستند. از این جهت و به دلیل حضور بیش از اندازه و استقبال افراد از این شبکه های اجتماعی، این شبکه ها محل بسیار خوبی برای تبلیغات و بازاریابی می باشند.

به دلیل بی واسطه بودن، شبکه های اجتماعی می توانند مخاطبان زیادی را با بیشترین سرعت و کمترین محدودیت با محصولات یا خدمات آشنا کنند.

در حقیقت هدف از بازاریابی شبکه های اجتماعی (SOCIAL MARKETING) این است که مخاطبان را با کسب وکار و خدمات مورد نظر آشنا و مخاطبان را به مشتری تبدیل کنیم.

یکی از اصول اصلی و مهم بازار یابی شبکه های اجتماعی این است که نیازهای مخاطب را بشناسیم . بعلاوه باید بدانیم که با توجه به تجربه و تحقیقات ، تمرکز فعالیت این مخاطبان بر روی یک شبکه اجتماعی چقدر است.

استفاده از این روش مزایای زیادی دارد؛ مانند افزایش مخاطبان دائمی، دریافت سریع بازخورد ها، تعامل و نزدیکی بیشتر با مشتریان و غیره.

البته باید در نظر داشته باشیم که برای کاربران هر محیط، نوع خاصی از محتوا جذاب و قابل توجه است. کاربران توییتر بیشتر به متن، و کاربران اینستاگرام به ویدئوی کوتاه و تصاویر علاقه دارند. همچنین ادبیات و شیوه ی بیان هر شبکه ی اجتماعی نیز با دیگری متفاوت است.

محتوا های شبکه های اجتماعی باید کوتاه و خلاصه باشند تا بتوان به راحتی آن ها را منتشر کرد. ویدئو و متن ها را باید با دقت بسیار زیادی تدوین کرد و انتشار داد.

- اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing)

اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer marketing) یک روش بازاریابی دیجیتال است که از افراد شناخته شده و تاثرگذار در فضای مجازی برای رساندن پیام  برند و یا کسب و کار به بازار استفاده می‌شود. درواقع شما در این روش به افراد تأثیرگذار یا اینفلوئنسرها (influencers) مبلغی را پرداخت می‌کنید که محصول یا خدمات شما را به شکل مستقیم و غیرمستقیم برای مشتری‌ها تبلیغ کنند.

این افراد برای شما محتوا تولید می‌کنند و شما را به فالوئرهای وفادار خود پیشنهاد می‌دهند. آن‌ها در گفتگوهای مرتبط با محصول یا خدمات شما شرکت می‌کنند و تعداد طرفدارانتان را افزایش می‌دهند. بنابراین شناسایی و جذب آن‌ها به سمت برند پیش از اینکه رقبا این کار را انجام دهند موفقیت را تضمین خواهد کرد.

اینفلوئنسر مارکتینگ شامل مراحل زیر می باشد:

1- پیدا کردن اینفلوئنسرهایی که در زمینه محصول یا خدمات شما فعالیت می‌کنند و یا علاقه مند به فعالیت هستند.

2- ترتیب دادن کمپین بازاریابی از طریق اینفلوئنسرهای نهایی شده.

3- بررسی و کنترل نتایج برای رسیدن به میزان فروش دلخواه یا جذب تعداد فالوئرهای مورد نظر

- بازاریابی ایمیلی | ایمیل مارکتینگ (Email Marketing)

بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ استفاده از ایمیل برای ترفیع (معرفی، تبلیغ و ....) محصول و یا خدمت است. اما تعریف بهتری از بازاریابی ایمیلی استفاده از ایمیل جهت توسعه روابط با مشتریان است.

ایمیل مارکتینگ  می تواند منجر به تحول چشم گیری در کسب و کارها گردد.
تحقیقات نشان می دهد پس از سئو ، ایمیل مارکتینگ در رتبه دوم تاثیرگذارترین ابزارهای مناسب برای بازاریابی اینترنتی قرار گرفته است. اجرای اصولی و درست، ایمیل مارکتینگ می تواند تا 30 درصد فروش یک کسب و کار را افزایش داده و یک ارتباط منسجم و مرتب را بین کسب و کارها و مشتریان برقرار نماید.

مزیت بزرگ ایمیل مارکتینگ در مقایسه با رسانه های اجتماعی این است که خریداران بالقوه و مشتریان به احتمال بیشتری ایمیل را می بینند. صرف ارسال ایمیل به این معنا نیست که همه افرادی که ایمیل را دریافت کرده اند پیامتان را خواهند دید، ولی ایمیل ارسال شده تا زمان پاک شدن در صندوق کاربر خواهد ماند.

بازاریابی ایمیلی می تواند درآمد شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد، اگر آن را به درستی انجام دهید. این روشی عالی برای هدایت کاربران به بازدید از وب سایت یا وبلاگ شما است و ترافیک بیشتر معمولا به معنای درآمد بیشتر است.

- بازاریابی موبایل | موبایل مارکتینگ (Mobile Marketing)

بازاریابی موبایلی به عنوان یکی از اجزای دیجیتال مارکتینگ به انجام  فرآیند بازاریابی از طریق تلفن همراه، تبلت ها، و دیگر دستگاه های ارتباط بی سیم اطلاق میگردد. این نوع بازاریابی ابتدا به صورت پیامک آغاز شد اما با پیشرفت فناوری، گزینه های جدیدی مانند اپلیکیشن های موبایل، وب سایت ها، تلویزیون های موبایل و… به این زمینه وارد شد.

موبایل مارکتینگ شامل تبلیغاتی است که بر روی تلفن های هوشمند، تبلت ها یا سایر دستگاه های همراه نمایش داده می شوند. فرمت، سفارشی سازی و سبک تبلیغات موبایل مارکتینگ می تواند بر اساس پلت فرم های شبکه های اجتماعی، وب سایت ها و اپلیکیشن های موبایل متفاوت باشد.

بازاریابی موبایل یا موبایل مارکتینگ برای ارتباط و برقراری تماس با مخاطب و انتقال پیام از مواردی مانند تبلیغات پیامکی (sms),  ارسال نوتیفیکیشن موبایل ، تبلیغات بنری موبایلی و همچنین تبلیغات ویدئویی موبایلی استفاده می کند .

- بازاریابی از طریق همکاری در فروش | افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing)

سیستم همکاری در فروش یا affiliate marketing عبارت است از همکاری دو یا چند گروه برای رسیدن به سود مشترک از طریق همکاری در فروش محصولات.

 معمولا شرکتی در یک طرف این همکاری وجود دارد که محصول یا خدمتی را آماده کرده است و در طرف دیگر فرد یا افرادی هستند که با فروش آن محصول، حق کمیسیون یا پورسانت دریافت می کنند.

بسیاری از ارائه دهندگان خدمات یا محصولات ، برای افزایش میزان فروش خود ، در کنار انواع روش های بازاریابی و فروشی که از آنها استفاده می کنند ، شیوه دیگری را نیز مورد استفاده قرار می دهند که در آن از خود مشتریان ، به عنوان معرف محصولات و خدمات به دیگران استفاده کرده و آنها را در سود فروش سهیم می نمایند. به این موضوع در انگلیسی Affiliate Marketing (بازاریابی وابسته) و یا در اصطلاح (مشارکت در فروش) می گویند.

 

بطور مثال سایت آمازون  (Amazon.com) به عنوان یک سایت فروشگاهی شامل کتاب، دارو، اسباب‌بازی و بسیاری موارد دیگر، صدها وب‌سایت همکار ویا وابسته به خودش دارد که بازدیدکنندگان می‌توانند ازآنجا به محصولات ارائه‌شده توسط آمازون دسترسی داشته باشند. آمازون یک درصد از قیمت اقلام فروخته‌شده را به‌عنوان کمیسیون به وب‌سایت‌های وابسته که فروش از آن‌ها سرچشمه گرفته می‌پردازد.

- بازاریابی توسط موتورهای جستجو (SEM)

بازاریابی موتورهای جستجو (SEM / Search Engine Marketing) شامل گام هایی برای افزایش ترافیک مرتبط با وبسایت شما از راه های مختلف میباشد. SEM مفهومی گسترده است که شامل بهینه سازی "سئو" برای موتورهای جستجو (SEO) ، تبلیغات کلیکی یا پرداخت در ازای کلیک (PPC یا هزینه به ازای کلیک = CPC) و دایرکتوری ها و بانک اطلاعات محلی و منطقه ای و ... است.

اما حوزه SEM در حال تغییر و تحول است و در حال حاضر توجه بیشتر بر روی بخش هزینه بر آن معطوف میباشد.

 

مزایای  SEM

اگر بخواهیم مقایسه ای بین SEO و SEM داشته باشیم، نتیجه گیری سریع SEM در مقابل SEO کاملا ملموس است. اگر شما میخواهید سریع پیشرفت کنید و نیاز به بازدیدکنندگان زیادی در زمان کوتاهی دارید با پرداخت هزینه آن به هدف خود خواهید رسید. اما در SEO شما نیاز به زمان زیادی برای کسب موفقیت دارید.

معایب  SEM

شما در SEM هزینه و زمان زیادی را برای ورود بازدیدکنندگان به سایت خود صرف می‌کنید. اما باید دقت کنید آیا چیزی که تبلیغ آن‌ را کردید در سایت شما وجود دارد؟ شما در SEM تنها چند ثانیه برای جلب رضایت بازدیدکنندگان زمان دارید و اگر آنچه را می‌خواهند ارائه ندهید به سرعت از سایت شما خارج خواهند شد و به سایت دیگری می‌روند.

محاسبه نرخ بازگشت سرمایه یا ROI

همان‌طور که از نام آن مشخص است، نرخ بازگشت سرمایه یا Return Of Investment (ROI) سود حاصل از هر سرمایه‌گذاری در کسب‌وکار است که به‌ صورت درصد محاسبه می گردد. ROI برای تحلیل نتایج سرمایه‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌های بعدی در کسب‌وکار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگر صاحب کسب‌وکار هستید و یا در کسب‌وکاری مشغول به فعالیت هستید، حتماً می‌دانید که اندازه‌گیری نتایج کمپین‌های بازاریابی و تبلیغاتی یک ضرورت است چراکه هزینه های بازاریابی و تبلیغات برای کسب‌وکارها زیاد است.

در مارکتینگ هم ROI برای بررسی میزان تأثیر کمپین‌های مختلف محاسبه می‌شود که همان‌طور که گفتیم به آن MROI (Marketing Return On Investment) یا ROIM (Return On Marketing Investment) گفته می‌شود.

بررسی نرخ بازگشت سرمایه ROI در دیجیتال مارکتینگ (که به آن Digital marketing ROI می‌گویند) در این بهینه‌سازی به شما کمک می‌کند.

بطور خلاصه ۲ دلیل عمده محاسبه ROI در کسب و کارها عبارتند از:

- بررسی نتایج فعالیت‌های بازاریابی در حال اجرا

- تصمیم گیری در مورد ادامه و یا تغییر جهت آنها

نحوه محاسبه نرخ بازگشت سرمایه

نحوه محاسبه نرخ بازگشت سرمایه (ROI و DMROI)  به صورت کلی با فرمول ذیل محاسبه میگردد:

(نرخ بازگشت سرمایه = سود کسب شده - هزینه انجام شده / هزینه انجام شده)

نرخ بازگشت سرمایه برابر است با  سود کسب شده منهای هزینه انجام شده تقسیم بر هزینه انجام شده

استراتژی بازاریابی دیجیتال | Digital Marketing Strategy

استراتژی دیجیتال مارکتینگ مجموعه‌ اقداماتی است که کمک می‌کند به اهداف تان در کسب و کار و غیره دست پیدا کنید. تاثیر یک استراتژی دیجیتال درست، برای یک کسب‌و‌کار بسیار شگفت انگیز است.

قبل از تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ، باید برای تعیین دقیق اهداف و اهداف و خواسته هایتان را از بازاریابی دیجیتال تعیین کنید.

برای تدوین استراتژی بازاریابی دیجیتال نیاز به یک برنامه دیجیتال مارکتینگ دارید تا بتوانید مراحل دیجیتال مارکتینگ را به خوبی و با موفقیت پشت سر بگذارید.داشتن استراتژی بازاریابی دیجیتال تاثیر به سزایی در تبلیغات آنلاین دارد . در این بخش استراتژی بازاریابی دیجیتال که بسیار کاربردی است را بازگو می کنیم:

تعیین اهداف کمپین

اولین قدم در تعیین استراتژی بازاریابی دیجیتال ، مشخص کردن اهداف کمپین می باشد. این اهداف شامل افزایش فروش، برندینگ، افزایش ترافیک، ایجاد حس وفاداری در بین مشتریان، بازگرداندن مشتریان قبلی وغیره میباشد.

تعیین بازار هدف (انتخاب مشتری شما)

مشخص کنید جامعه هدف شما چه ویژگی هایی دارد: این بررسی ها شامل بررسی موقعیت، سن، درآمد، عنوان شغلی، اهداف زندگی، چالش های زندگی، علاقه مندی ها، سرگرمی ها و اولویت های مشتریان شما میباشد.

تعیین بسترها و ابزار لازم

انتخاب بسترهای لازم برای رسیدن به برنامه بازاریابی دیجیتال .این بسترها و ابزارها شامل طراحی سایت، سئو، پلتفرم های تبلیغات آنلاین، شبکه های اجتماعی و غیره می باشد.

تعیین ابزارهای اندازه گیری

بنا به انتخاب بستر مورد نظر در بخش قبلی، ابزار متناسب با آن انتخاب و مشخص میگردد.

ارزیابی نتایج

بررسی نتایج کمپین با ابزارهای اندازه گیری و ادامه و یا اصلاح روند فعلی.

برچسب ها

آژانس دیجیتال مارکتینگ کلاس دیجیتال مارکتینگ آموزش دیجیتال مارکتینگ رایگان ارائه خدمات دیجیتال مارکتینگ تبلیغات در دیجیتال مارکتینگ لیست قیمت دیجیتال مارکتینگ قیمت خدمات دیجیتال مارکتینگ انجام خدمات دیجیتال مارکتینگ پکیج دیجیتال مارکتینگ تعرفه تبلیغات دیجیتال مارکتینگ هزینه دیجیتال مارکتینگ مشاور دیجیتال مارکتینگ مدرس دیجیتال مارکتینگ طراحی سایت حرفه ای طراحی سایت ارزان دیجیتال مارکتینگ شرکت طراحی سایت طراحی و اجرای سایت بازاریابی اینترنتی تبلیغات گوگل طراحی سایت تخصصی تعرفه طراحی سایت داینامیک هزینه طراحی سایت ارزان برآورد هزینه طراحی سایت قیمت طراحی وب سایت حرفه ای قیمت طراحی وب سایت استاتیک شرکت ساخت سایت هزینه طراحی سایت بهینه سازی طراحی سایت خدمات طراحی سایت طراحی سایت اینترنتی قیمت طراحی سایت تک صفحه ای قیمت طراحی سایت ریسپانسیو جدول قیمت طراحی سایت بازاریابی دیجیتال بازاریابی آنلاین طراحی و سئو سایت قیمت طراحی سایت