طراحی سایت ریسپانسیو و تاثیر آن بر سئو

طراحی سایت ریسپانسیو یا طراحی سایت واکنشگرا  شیوه ای در طراحی سایت می باشد که اندازه و چیدمان اجزای سایت مطابق با ابعاد و رزولوشن دستگاههای مختلف مثل موبایل ، تبلت ، لپ تاپ ، کامپیوترهای رومیزی و سایر دستگاه ها تغییر می نماید.


سال های گذشته گوگل اعلام کرد که جستجوها را به تناسب ابزارهای مختلف جستجو به سمت دایرکتوری با تمرکز بیشتر بر تلفن همراه هدایت می کند و میان سایت ها با قابلیت ریسپانسیو و غیره تفاوت قائل میشود. این خبر فقط باعث افزوده شدن طراحی سایت بصورت ریسپانسیو به سئو وبسایت موبایل شد زیرا یک طراحی وب ریسپانسیو از طریق سیگنال مثبت رفتار کاربر  بر روی سئو شما تاثیر می گذارد.

این اعلامیه اشاره کرد که فاکتورهای زیادی در حال تغییر است. یکی از تغییرات بالقوه که توجه را به خود جلب کرده این است که نباید صرفا بر روی سئوی وبسایت های دسکتاپ ، بلکه بر سئوی نسخه موبایل تمرکز کرد.

 

نگرش تلفن همراه که جامعه  با آن سازگار شده٬ تا حدودی رشد کرده است و به این زودی تغییر جدیدی نخواهد کرد. این نگرش مسئولیتهای زیادی برای متخصصان سئو به همراه دارد.تغییر دادن طراحی وبسایت شما به حالت ریسپانسیو مستلزم زمان، تلاش و انرژی زیادی است، اما ارزش آن را دارد. بیایید شروع کنیم...

 

طراحی سایت ریسپانسیو

اینترنت یک زمینه ی همیشه متغیر است و در ارتباط با حرکت به سمت یک شاخص تلفن همراه برای موتورهای جستجو، پلتفرم تلفن همراه به طور رسمی از دسکتاپ به عنوان اولین انتخاب برای مرور وب٬ پیشی گرفته است.

 

این خبر نباید برای متخصصان سئو تعجب آور باشد، زیرا کار ما این است که پیش بینی کنیم چشم انداز فضای آنلاین به کدام سمت هدایت می‌شود و مسیر خود را با آن انطباق دهیم. به همین دلیل است که هنوز هم تعجب آور است که می دانیم که اکثر شرکت های تجاری و متخصصان سئو وبسایتهای سازگار با موبایل طراحی کرده اند - مخصوصا، طراحی تلفن همراه ریسپانسیو.

 

همیشه به یاد داشته باشید که گوگل همواره و همیشه کاربر محور است و به همین دلیل است که وقتی جامعه به مرورگر موبایلی متمایل شود، گوگل بلافاصله با آن سازگار می‌شود. این باعث شده متخصصان سئویی که تمرکزشان بیشتر از هرچیز بر کاربر است، از گوگل حمایت کنند.

 

اساسا، اگر شما به سمت طراحی یک وبسایت بهینه سازی شده برای تلفن همراه حرکت می کنید، پس شما تائید گوگل را دریافت خواهید کرد; و یک وب سایت بهینه سازی شده برای تلفن همراه اغلب با طراحی ریسپانسیو همراه می شود.

در اینجا 5 دلیل برای اینکه یک طراحی ریسپانسیومی تواند به اهداف سئو شما کمک کند را با هم مرور می‌کنیم...

 

1. قابلیت استفاده از سایت:

یکی از دلایل اصلی کاهش زمان ماندگاری کاربران در سایت، این است که معمولا آنها در بازدید از صفحات دچار مشکل می شوند. در نتیجه، گوگل زمان استفاده یک کاربر در صفحه شما را برای تعیین کیفیت یا ارزش سایت یا صفحه مورد استفاده قرار می دهد.

 

اگر شما یک طراحی وبسایت ریسپانسیو دارید، کاربران بسیار ساده تر می توانند از صفحات وبسایت شما بازدید کنند و به طور کلی تجربه کاربری خوبی داشته باشند. این به این معناست که اگر تجربه کاربری سایت شما مناسب باشد، شما بازدیدکنندگان مکرر خواهید داشت و مقدار بالایی از کاربران جدید نیز خواهید دید.

به عبارت ساده، یک طراحی خوب ریسپانسیو تلفن همراه منجر به تجربه کاربری خوب می شود و برای شما نیز از طرف گوگل پر منفعت است و منجر به پاداش های بیشتر (رتبه بندی بالاتر) خواهد شد.

قابلیت استفاده از سایت شما و افزایش تجربه مشتری بسیار حائز اهمیت است. شرکت ها همیشه باید از نرخ تبدیل و تجربه مشتری خود آگاه باشند. برخی از عوامل موثر بر رتبه بندی وبسایت شما عبارتند از:

1- نظرات مثبت کاربران

2- ترافیک سایت

3-  جستجوی برند

 

این سه اغلب در ارتباط با عناصر طراحی سایت شما هستند. طراحی وب سایت ریسپانسیو، نقطه شروع سفر مشتری شما است و تأثیر زیادی بر تجربه آنها دارد. تاکید ما بر اهمیت این مسئله‌ است که قابلیت استفاده از سایت را با استفاده از یک طراحی ریسپانسیو افزایش دهیم.

 

2.زمان بارگذاری صفحه

می دانیم که یک عامل مهم که گوگل در هنگام رتبه بندی وبسایت ها در نظر می گیرد زمان بارگذاری صفحات شماست، هر چه سریعتر باشد، رتبه بندی شما بهتر است. اگر شما یک متخصص سئو هستید، کار شما این است که بارگذاری صفحات سایت را تا جایی که امکان دارد پر سرعت کنید, تا رتبه‌ی سایت بالا بیاید.

وبسایت هایی که طراحی ریسپانسیو تلفن همراه دارند معمولا سریع تر از دیگر وبسایت ها بارگذاری می‌شوند. این امر منجر به تجربه مثبت کاربر خواهد شد و خوشبختانه یک تقویت در رتبه بندی محسوب می‌شود. همچنین، گوگل به وبسایت هایی که بارگذاری سریعی دارند توجه ویژه‌ای نشان می دهد, بنابراین بهینه سازی و سریعتر کردن بارگذاری صفحه‌ی خود را به تعویق نیندازید.

 

3.نرخ پرش

هر گاه یک بازدید کننده بعد از ورود به وبسایت شما پس از صرف زمانی کوتاه یا بلافاصله از وبسایت خارج شود، نرخ پرش نامیده می شود. این فاکتور به طور مستقیم به زمان صرف شده در سایت مرتبط است، و گوگل زمان ورود و خروج بازدیدکنندگان را درزمان رتبه بندی سایت در نظر می گیرد.

اگر گوگل متوجه شود که شما میزان بالایی از نرخ پرش داشته اید، آن را به طور مستقیم بر رتبه بندی شما تاثیر می دهد زیرا گوگل آن را نشاٌت گرفته از ناتوانی سایت در پاسخدهی به کاربر می‌داند.

علاوه بر محتوای شما، طراحی صفحه یکی دیگر از عواملی است که باعث ماندگاری بازدیدکنندگان در سایت می‌شود. اگر محتوای شما عالی باشد، اما طراحی کمتر از حد متوسط باشد، نرخ پرش زیادی خواهید داشت.

داشتن یک طراحی ریسپانسیو تلفن همراه نه تنها به شما کمک می کند که یک طراحی جذاب داشته باشید، بلکه به شما کمک می کند محتوای خود را در صفحه ای منظم، قابل درک، ظریف و کاربرپسندانه به نمایش بگذارید.

 

4.محتوای تکراری

مهم نیست که چقدر خزنده های گوگل پیشرفته هستند، آنها هنوز به متخصصین سئو نیاز دارند تا بدانند کدام صفحات برای وبسایت خاصی حیاتی هستند. برخی از وبمسترها و یا سئوکارها برای انتخاب یک وبسایت جداگانه تلفن همراه معمولا از محتوای تکراری رنج می برند. این اتفاق به این دلیل می افتد که حتی اگر شما برای وبسایت های تلفن همراه و دسکتاپ خود URL های مختلف داشته باشید، آنها همچنان محتوای مشابهی دارند.

اگر به گوگل برای آگاه شدن از اینکه کدام یک از صفحات مهم تر است کمک نکنید, محتوای تکراری به رتبه بندی شما صدمه وارد خواهد کرد. و نتیجه بی توجهی به محتوای تکراری رتبه پایین تر است.

با این حال، اگر شما یک طراحی ریسپانسیو همراه در وب سایت خود قرار دهید، به شما در حل مشکل داشتن محتوای تکراری کمک می کند، زیرا صرف نظر از دستگاه استفاده شده توسط کاربر, فقط از یک URL تنها (جدا نمی شود) استفاده می‌کند.

 

5.رسانه های اجتماعی

به اشتراک گذاری اجتماعی یک عامل رتبه بندی مستقیم نیست، اما به شما کمک خواهد کرد تا مخاطب جدید یا فالوِر به دست بیاورید. با داشتن یک طراحی ریسپانیسو همراه، بازدیدکنندگان شما برای به اشتراک گذاشتن مطالب یا صفحات خود در رسانه های اجتماعی راحت تر هستند که به طور بالقوه می تواند به شما در جذب بیشتر بازدید کنندگان کمک کند.

داشتن بازدیدکنندگان بیشتر به گوگل کمک می کند تا درک کند که وبسایت شما قابل اعتماد است و دارای محتوایی است که توسط کاربران مورد توجه قرار گرفته است.

اگر طراحی وبسایت تلفن همراه شما ریسپانسیو نباشد، بازدیدکنندگان شما زمان بیشتری را به دنبال دکمه به اشتراک گذاری شبکه‌های اجتماعی صرف خواهند کرد، زیرا وبسایتی که آنها در تلفنهای همراهشان مشاهده می کنند، نسخه دسکتاپ است.

 

برداشت نهایی

اولین اقدامی که باید قبل از طراحی ریسپانسیو انجام دهید این است که برای آن  برنامه ریزی کنید. برنامه ریزی دقیق معمولا منجر به طراحی بهتر و متفکرانه خواهد شد. همچنین به شما کمک می کند به آن شکلی که می خواهید وبسایت را به تصویر بکشید، و اساسا هدف وب سایت را مشخص سازید - که این برای کاربران مسئله‌ی بسیار مهمی است.

در نهایت، برنامه ریزی پیش رو و دانستن هدف وب سایت به شما در راستای اهداف بلند مدت سئو کمک می کند. این به این دلیل است که با درک وبسایت, شما راحت تر به تحقیقات در مورد کلید واژه ها می‌پردازید زیرا شما قبلا واژگان کسب و کار یا سرویس خود را آموخته‌اید.


مقاله قبلیآموزش گوگل ادز یا تبلیغات گوگل (Google ads)
مقاله بعدی بازاریابی دیجیتال و مزایای آن در برابر بازاریابی سنتی
نظرات
نظر شما در مورد این مطلب چیست؟
ثبت دیدگاه