بازاریابی محتوا یا کانتنت مارکتینگ (Content Marketing)، برنامه و رویکرد استراتژیک بازاریابی است که تمرکز و مرکزیت آن بر تولید، انتشار و توزیع محتوای مفید برای مخاطبان هدف است به گونه ای که برای آنها جذاب بوده و نهایتا منجر به خرید از جانب مشتری گردد.
بازاریابی محتوای مؤثر ماهیت ظاهری تبلیغاتی ندارد، بلکه در خدمت آموزش و الهام بخشیدن به مصرف کنندگانی است که به دنبال اطلاعات هستند. هنگامی که محتوایی را ارائه می دهید که به مخاطبان خود مرتبط است، می تواند شما را به عنوان یک رهبر فکری و منبع قابل اعتماد اطلاعات معرفی کند.
به زبان ساده، بازاریابی محتوا هنر برقراری ارتباط با مشتریهای بالفعل و بالقوه از طریق ارائه محتوای مفید است.
انواع محتوا در بازاریابی شامل موارد زیر است :
-بلاگ: پست ها و مقالاتی که تحت عنوان بلاگ در سایت ها و وبلاگ های مختلف به اشتراک گذاشته می شود.
-کتاب های الکترونیکی: محتوایی که شامل اطلاعات عمومی و یا تخصصی در زمینه ای خاص می باشد.
-اینفوگرافیک: اینفوگرافیک های طراحی و تصاویری هستند که در قالب تصاویر اطلاعاتی را به مخاطبان می رسانند.
-ویدئو : در بسیاری از موارد ویدئوهای با کیفیت و جذاب می تواند توجه مخاطبان را به خود جلب کند.
-مطالعه ی موردی : شامل گزارشات مربوط به تحقیقات و آزمایش های انجام شده بر روی نمونه های واقعی است.
-شبکه های اجتماعی : تولید و انتشار محتوی در شبکه های اجتماعی متناسب با کارکرد هر شبکه اجتماعی بصورت متن و یا مالتی مدیا.
مزایا و معایب کانتنت مارکتینگ
مزایا. بازاریابی محتوا سه برابر بیشتر از تبلیغات جستجوی پولی سرنخ دریافت میکند، بنابراین ارزش تلاش بیشتری را دارد - چه ایجاد پستهای وبلاگ، راهنمای اطلاعاتی، کاغذهای سفید یا هر نوع محتوای دیگری.
معایب. چالشهای بسیاری از کسبوکارها چندگانه است - یافتن منبع، ایجاد چیزی که از رقبا متمایز باشد و حفظ شتاب.
برای بررسی بیشتر بازاریابی محتوا به مقاله راهنمای بازاریابی محتوا مراجعه فرمایید.
امروزه پلتفرم هایی ایجاد شده اند که با استفاده از هوش مصنوعی تولید محتوی می کنند. برای آشنایی بیشتر میتوانید مقاله کاربرد هوش مصنوعی در بازاریابی محتوا را مطالعه نمایید.