بررسی کانال‌های مختلف بازاریابی دیجیتال

کانال‌های بازاریابی دیجیتال از دهه ۱۹۹۰ تکامل یافته‌اند و همچنان به این تکامل ادامه می‌دهند. در اینجا هشت مورد از رایج‌ترین کانال‌های مورد استفاده امروزی را بررسی می‌کنیم.

 

بازاریابی وب سایت

شرکت‌ها اغلب از وب‌سایت خود به عنوان محور فعالیت‌های بازاریابی دیجیتال خود استفاده می‌کنند. مؤثرترین وب‌سایت‌ها، برند و محصولات و خدمات آن را به روشی واضح و به یاد ماندنی ارائه می‌دهند. یک وب‌سایت امروزی باید سریع بارگذاری شود، با موبایل سازگار باشد و پیمایش آن آسان باشد.

 

تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک

تبلیغات کلیکی (PPC) به بازاریابان این امکان را می‌دهد که از طریق تبلیغات پولی، به مخاطبان در وب‌سایت‌های خبری و سایر وب‌سایت‌ها و پلتفرم‌های دیجیتال دسترسی پیدا کنند. بازاریابان می‌توانند کمپین‌های PPC را در گوگل ، بینگ، لینکدین، ایکس (که قبلاً توییتر بود)، پینترست و فیس‌بوک راه‌اندازی کنند و تبلیغات خود را به افرادی که عبارات مرتبط با محصولات یا خدمات آنها را جستجو می‌کنند، نشان دهند.

این کمپین‌ها می‌توانند کاربران را بر اساس ویژگی‌های جمعیت‌شناختی (مانند سن یا جنسیت) یا علایق یا موقعیت مکانی خاص آنها تقسیم‌بندی کنند. پرکاربردترین سرویس‌های مورد استفاده برای PPC، تبلیغات گوگل و تبلیغات فیسبوک هستند.

 

بازاریابی محتوا

هدف بازاریابی محتوا، دستیابی به مشتریان بالقوه از طریق استفاده از محتوای نوشتاری، تصویری یا ویدیویی مورد علاقه آنهاست . این محتوا معمولاً در یک وب‌سایت منتشر می‌شود و سپس از طریق رسانه‌های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی، بهینه‌سازی موتور جستجو یا حتی کمپین‌های پرداخت به ازای هر کلیک، تبلیغ می‌شود. بازاریابی محتوا تلاش می‌کند تا ظریف‌تر از تبلیغات باشد و محصول یا خدماتی که اسپانسر سعی در بازاریابی آن دارد، ممکن است به طور آشکار برجسته شود یا نشود.

 

بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی هنوز هم یکی از موثرترین کانال‌های بازاریابی دیجیتال است، اگرچه بسیاری از مردم آن را با هرزنامه مرتبط می‌دانند و با چنین پیام‌هایی بر این اساس برخورد می‌کنند. بسیاری از بازاریابان دیجیتال از سایر کانال‌های بازاریابی دیجیتال خود برای جمع‌آوری نام برای فهرست‌های ایمیل خود استفاده می‌کنند. سپس، از طریق بازاریابی ایمیلی، سعی می‌کنند این سرنخ‌ها را به مشتری تبدیل کنند.

 

بازاریابی رسانه‌های اجتماعی

اهداف اصلی یک کمپین بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، ایجاد آگاهی از برند و ایجاد اعتماد است. هرچه بیشتر در بازاریابی رسانه‌های اجتماعی عمیق شوید، می‌توانید از آن برای جذب مشتری بالقوه و به عنوان یک کانال بازاریابی مستقیم یا فروش استفاده کنید. پست‌ها و توییت‌های تبلیغاتی دو نمونه از بازاریابی رسانه‌های اجتماعی هستند.

 

بازاریابی وابسته

بازاریابی وابسته یکی از قدیمی‌ترین اشکال بازاریابی است و دنیای دیجیتال به آن جان تازه‌ای بخشیده است. در بازاریابی وابسته، شرکت‌ها و افراد «تأثیرگذار» محصولات شرکت‌های دیگر را تبلیغ می‌کنند و هر بار که فروشی انجام می‌شود یا سرنخ جدیدی به لیست آنها اضافه می‌شود، کمیسیون دریافت می‌کنند. بسیاری از شرکت‌های شناخته شده، از جمله آمازون، برنامه‌های وابسته‌ای دارند که میلیون‌ها دلار به شرکت‌های وابسته‌ای که به فروش محصولاتشان کمک می‌کنند، پرداخت می‌کنند.

 

بازاریابی ویدیویی

بسیاری از کاربران اینترنت قبل از تصمیم‌گیری برای خرید، برای یادگیری نحوه انجام کاری، خواندن نقد و بررسی یا صرفاً برای استراحت، به سایت‌هایی مانند یوتیوب مراجعه می‌کنند. بازاریابان می‌توانند از هر یک از چندین پلتفرم بازاریابی ویدیویی، از جمله ویدیوهای فیس‌بوک، اینستاگرام و تیک‌تاک، برای اجرای یک کمپین بازاریابی ویدیویی استفاده کنند. شرکت‌ها با ادغام ویدیو با سئو، بازاریابی محتوا و کمپین‌های گسترده‌تر بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، بیشترین موفقیت را در این زمینه کسب می‌کنند.

 

پیام متنی

شرکت‌ها از پیامک (SMS) برای به اشتراک گذاشتن اخبار مربوط به محصولات و تبلیغات استفاده می‌کنند. سازمان‌های غیرانتفاعی و نامزدهای سیاسی نیز از پیامک برای تبلیغ خود و درخواست کمک‌های مالی استفاده می‌کنند. امروزه بسیاری از کمپین‌های بازاریابی این امکان را برای مصرف‌کنندگان فراهم می‌کنند که از طریق یک پیامک ساده، پرداخت یا کمک مالی انجام دهند.