راه اندازی برنامه بازاریابی دیجیتال خود را ابتدا با تعیین مخاطبان و اهداف خود و سپس تعیین معیارهایی برای اطمینان از اینکه همیشه در حال پیشرفت هستید شروع کنید.
1. مخاطبان خود را شناسایی و تقسیم بندی کنید
خریداران امروزی انتظار یک تجربه شخصی در هر نقطه تماس را دارند. برای انجام این کار، شما باید ویژگی های جمعیت شناختی، فرموگرافی، و فنی آنها و همچنین نحوه رسیدگی به سؤالات و نقاط نارضایتی آنها را درک کنید.
2. تعیین اهداف و استراتژی اندازه گیری
از اطلاعات مخاطبان برای تعیین پرسوناها استفاده کنید و دید واضحی از سفر فروش آنها به دست آورید تا اهداف و استراتژی اندازه گیری خود را تعیین کنید.
معیارهای مهم عبارتند از:
نمایش (Impressions)
کلیک ها (Clicks)
نرخ کلیک (CTR)
نرخ مشارکت (Engagement rate)
تبدیل ها (Conversions)
هزینه هر سرنخ (CPL)
هزینه موثر هر هزار نمایش (eCPM)
همچنین معیارهایی مانند بازگشت سرمایه (ROI)، بازگشت هزینه تبلیغات (ROAS)، انتساب اول و چند لمسی، و ارزش مادام العمر مشتری (LCV) وجود دارد.
3. فناوری تبلیغات و کانال های خود را تنظیم کنید
پیمایش فناوری تبلیغات ممکن است زمان بر باشد، بنابراین قبل از شروع مطمئن شوید که عناصر مناسب را در جای خود دارید، از جمله:
پلتفرم های مدیریت داده (DMPs)
پلتفرم های سمت تقاضا (DSP)
پلت فرم های سمت تامین (SSPS)
مبادلات تبلیغاتی
تیم خود را هماهنگ کنید، اهداف همه را به اشتراک بگذارید و نشان دهید که چگونه کانال های آنها با تصویر بزرگ بازاریابی دیجیتال مطابقت دارد.
4. راه اندازی و بهینه سازی
دیجیتال مارکتینگ می تواند برای کسب، پرورش، ایجاد وفاداری مشتری و برندسازی استفاده شود. معیارها را مرتباً مرور کنید، بنابراین میدانید که در کجا عالی هستید و برای تبدیل شدن به یک رهبر در این فضای پرتأثیر و پرتقاضا، به کار نیاز دارید.
مراحل اصلی در دیجیتال مارکتینگ شباهت زیادی با مراحل بازاریابی سنتی دارد. در این میان برخی مراحل نقشی کلیدی و بنیانی دارند که در هر دو بازاریابی دیجیتال و سنتی با کمی تفاوت وجود دارند. این مراحل عبارتند از:
1-مشخص کردن اهداف
بازار هدف شما چیست؟
رقبای شما چه کسانی هستند؟
قصد دارید در پایان کمپین به چه نقطهای برسید؟
2-تعیین بودجه
چه مقدار از بودجه بازاریابی را میتوانید به دیجیتال مارکتینگ اختصاص بدهید؟
چه تعداد افراد با چه سطح مهارتی را میتوانید به کار بگیرید؟
این برنامه از افراد تیم شما چقدر انرژی میگیرد؟
در صورت شکست، آیا بودجهبندی شما مانع ضرر کلان میشود یا نه؟
3-مشخص کردن بسترها و ابزارها
روی چه نوع محتواهایی باید تمرکز کنید؟
چه بسترهای انتشاری برای کار شما مناسبتر است؟
4-تعیین پرسونا
چه کسانی مخاطبان شما هستند؟
چه ویژگیهای فردی دارند؟
بیشتر از چه کانالهای دیجیتالی استفاده میکنند؟
5-اطلاع رسانی (و تبلیغات)
6-تحلیل و بررسی رفتارهای مخاطبان
برنامه ریزی و پیاده سازی درست هر کدام از این فرایند ها باعث موفقیت در انجام کل فرایند دیجیتال مارکتینگ میشود. عمده دلیل شکست و عدم موفقیت یک کمپین هم معمولا به دلیل عدم برنامه ریزی صحیح و یا عدم توجه به اجرای آن است.
بنابراین لزوم توجه کامل به تک تک مراحل بازاریابی دیجیتال باعث از هم گسیختگی و هدر رفت منابع میگردد.