اگر تنها بر رسانه های اجتماعی متمرکز باشید، ممکن است به بازگشت سرمایه مورد انتظارتان نرسید
اگر تنها بر بهینه سازی موتور جستجو تمرکز کنید، وب سایت شما ممکن است به جای بازدیدکنندگان سایت تان، تنها برای ربات های گوگل مساعد باشد که این امر می تواند به نرخ تبدیل شما خدشه وارد کند.
اگر تمرکز شما تنها روی طراحی سایت و طراحی گرافیکی وب سایت تان معطوف باشد، ممکن است وب سایت زیبایی داشته باشید که پیدا کردن (جستجو) آن سخت باشد.
طراحی سایت، بهینه سازی موتور جستجو و رسانه های اجتماعی سه مؤلفه مهم برای موفقیت یک استراتژی بازاریابی اینترنتی هستند. اگر می خواهید بازدیدکنندگان شما را پیدا کنند، نیاز است روی بهینه سازی موتور جستجو تمرکز کنید. اگر می خواهید با شما در ارتباط باشند و از سایت شما خرید کنند، به طراحی سایت بسیار خوبی نیاز دارید. اگر می خواهید شناخته شوید و به صورت ویروسی از کسب و کار شما صحبت شود، رسانه های اجتماعی می توانند وسیله بسیار مناسبی برای شما باشند.
شما به عنوان صاحب یک شغل باید بدانید که در بازار هیچ استراتژی ای وجود ندارد که بتواند تمام جنبه ها را پوشش دهد. به همین دلیل می بایست با بررسی اهداف کاری تصمیم گیری نمود. زمانیکه مشتری سؤال می کند "چقدر برای بهینه سازی موتورهای جستجو هزینه کنم؟ آیا باید برای کسب و کار خود یک صفحه در فیسبوک ایجاد کنم؟ آیا لزومی به طراحی مجدد وب سایت هست؟ آیا باید با یک وبلاگ شروع کنم؟" پاسخ این است که این موضوع تنها در شرایطی معنی پیدا می کند که به اهداف کاری شما مرتبط باشد.
اهداف کاری شما چیست؟ کار انجام شده و انجام نشده چیست؟
چگونه مشتری جدید جذب می کنید؟ روی هرکدام از این راه ها چقدر هزینه می کنید؟ چه درصدی از مشتریان جدید شما از هریک از این راه ها جذب می شوند؟
چگونه مشتریان خود را حفظ می کنید؟ برای تکرار خریدها چه روش هایی به کار می برید؟
هدف اصلی از وب سایت چیست؟ برای جذب مشتریان؟ برای خدمات دهی به مشتریان ؟ و یا برای آزمایش بازار جدید ؟
در حال حاضر با بازار آنلاین خود چه می کنید؟ این موضوع چگونه با استراتژی بازار شما منطبق می شود؟ استراتژی بازار شما چگونه با هدف کلی کسب و کار شما منطبق می شود؟ و هدف کاری شما چگونه با سبک زندگی شما منطبق می شود؟
با پاسخ به سوالات بالا می توان به لزوم اجرای هر یک پی برد. یک استراتژی بازاریابی که برای شخص دیگری بسیار مؤثر واقع شده است ممکن است برای کسب و کار یا سبک زندگی شما مؤثر یا غیرموثر باشد. به همین دلیل لزوم ایجاد دو بخش در شرکت های طراحی سایت ضروری است: افرادی فنی که در زمینه بهینه سازی موتور جستجو، رسانه های اجتماعی و طراحی سایت متخصص هستند و مشاوران کسب و کار که می توانند در بررسی و طراحی استراتژی بازاریابی مناسب مشاوره می دهند.
موضوعی که بیشتر از شناخت اهمیت نسبی طراحی وب، بهینه سازی موتور جستجو و رسانه های اجتماعی اهمیت دارد، اتخاذ یک استراتژی بازاریابی منسجم است که با اهداف کاری و سبک زندگی شما انطباق داشته باشد. فقط در این شرایط است که شما می توانید با اطمینان به برگشت سرمایه مورد نظرتان دست یابید.
من محمدصادق معنوی، دانش آموخته مهندسی کامپیوتر و مدیریت کسب و کار هستم. فعالیت های فعلی من بیشتر در زمینه ارائه خدمات دیجیتال مارکتینگ شامل طراحی سایت سئو تبلیغات گوگل است و همچنین در حد امکان افتخار مشاوره، منتورینگ و آموزش دیجیتال مارکتینگ را هم دارم. ادامه