ایمیل مارکتینگ چیست؟ (راهنمای بازاریابی ایمیلی)

راهنمای بازاریابی ایمیلی برای مبتدیان


ایمیل مارکتینگ چیست؟

ایمیل یکی از قدیمی‌ترین اشکال ارتباطات دیجیتال، ودر عین حال یکی از موثرترین استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ است.

مطمئناً روش‌های جدیدتری برای برقراری ارتباط با مخاطبان و مشتریان مانند رسانه‌های اجتماعی و چت وجود دارد. با این حال، با این ابزار با بیش از 4.5 میلیارد نفر کاربر، پادشاه کانال های بازاریابی است.

علاوه بر این، بازاریابی ایمیلی به ازای هر دلار خرج شده، بازگشت سرمایه 36 دلاری دارد، و به این ترتیب  از ابزار لازم در جعبه ابزار هر بازاریاب است.

بازاریابی ایمیلی همچنان به عنوان موثرترین کانال بازاریابی دیجیتال رتبه بندی می شود که از رسانه های اجتماعی، سئو و بازاریابی وابسته پیشی می گیرد.

چرا با وجود این همه روش های بازاریابی دیجیتال و کانال های جدید، این فناوری چند دهه ای هنوز یکی از موثرترین استراتژی های بازاریابی است؟

دیجیتال مارکتینگ : راهنمای کامل بازاریابی دیجیتال



آیا بازاریابی ایمیلی قدیمی شده است؟

با وجود افزایش شبکه های اجتماعی، مردم بیشتر از سایر پلتفرم ها از جمله ایمیل استفاده می کنند. به هر حال، اگر کسی آنجا نباشد، بازاریابی چه فایده ای دارد؟

داده‌ها نشان می‌دهد که اکثر مردم در ایمیل هستند و این تعداد هر سال افزایش می‌یابد.

علاوه بر این، با بازاریابی ایمیلی، شما صاحب ارتباطات هستید – لازم نیست نگران تغییرات الگوریتم باشید که دسترسی شما را مختل می کند.

هنوز قانع نشدی؟ به گفته هاب اسپات، از هر پنج بازاریاب چهار نفر می‌گویند که ترجیح می‌دهند رسانه‌های اجتماعی را به جای بازاریابی ایمیلی کنار بگذارند.

به همین دلیل است که ساخت یک کمپین بازاریابی ایمیلی موفق مهمتر از همیشه است.

یک مشکل وجود دارد - اکثر مردم نمی دانند چگونه آن را به درستی انجام دهند. (در واقع، شما احتمالاً آن افراد را در ایمیل خود دیده اید.)

این پست طولانی است، اما ارزش خواندن را دارد. ما نکات و استراتژی‌هایی را برای ایجاد فهرست ایمیل، ایجاد ایمیلی که کاربران می‌خواهند بخوانند، طراحی کمپین‌های خودکار و پیگیری تلاش‌های شما را بررسی خواهیم کرد.



شروع با بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی یک استراتژی بازاریابی است که در آن کسب‌وکارها پیام‌های تبلیغاتی را به تعداد انبوه برای مردم ارسال می‌کنند. معمولاً برای افزایش فروش با به اشتراک گذاری پیشنهادات تبلیغاتی، ایجاد سرنخ ها یا گسترش تأثیر تلاش های بازاریابی محتوا استفاده می شود.

اگر در حال حاضر ایمیل خود را باز کنید، به احتمال زیاد حداقل نیمی از پیام های شما بازاریابی ایمیلی هستند.



اصول بازاریابی ایمیلی

قبل از پرداختن به استراتژی هایی که برای ایجاد و استفاده از ایمیل مارکتینگ استفاده می کنید، بیایید اصول اولیه را پوشش دهیم. این نکات به شما کمک می کند کمپین بازاریابی ایمیلی خود را به حداکثر برسانید، که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

1-انسان بمانید: بازاریابی ایمیلی محبوب است - که به معنای رقابتی بودن آن نیز هست. از ایمیل برای صحبت مستقیم با کاربران خود استفاده کنید، از نام آنها استفاده کنید و به آنها اجازه دهید جنبه انسانی برند شما را ببینند.
2- از عناوین جذاب استفاده کنید، اما فریب ندهید: استفاده از عناوین موضوعی جالب برای افزایش نرخ باز شدن ایمیل بسیار مهم است، اما آنها را در موضوع و بدون هرزنامه نگه دارید. اگر کاربران احساس کنند فریب خورده‌اند، احتمالاً اشتراک پیام شما را لغو  می‌کنند یا پیام شما را به‌عنوان هرزنامه علامت‌گذاری می‌کنند، که بر قابلیت تحویل تأثیر می‌گذارد.
3-پیام‌ها را کوتاه نگه دارید: بیشتر ایمیل‌ها در دستگاه تلفن همراه خوانده می‌شوند، بنابراین کپی خود را مختصر و دقیق نگه دارید. اگر نیاز به اشتراک گذاری اطلاعات زیادی دارید، کاربران را به یک پست وبلاگ یا صفحه فرود هدایت کنید.
4-کال تو اکشن ها را در بالا و پایین قرار دهید: در صفحات فرود، CTAها همیشه در بالای صفحه گنجانده می شوند - از همان استراتژی با ایمیل با قرار دادن CTAهای قوی بعد از پاراگراف اول و دوباره در پایان استفاده کنید.
5-برای ارسال مجدد ایمیل اجازه بخواهید: هرگز لیست های ایمیل را خریداری نکنید – که در بیشتر موارد غیرقانونی است و بازگشت سرمایه را ارائه نمی دهد. اگر یک معامله یا محتوای عالی ارائه می دهید، مطمئن شوید که محتوا یا پیشنهادات با کیفیت بالا ارائه می کنید.



به یاد داشته باشید: شما در صندوق ورودی آنها مهمان هستید

مردم به هر طرف که نگاه می کنند غرق در تبلیغات هستند.

ممکن است فکر کنید ایمیل شما خاص است، اما از نظر خواننده، ایمیل شما یکی از میلیون ها تبلیغ است – و نه به روش خوبی.

به همین دلیل است که استفاده از اخلاق خوب مهم است.

وارد شدن به صندوق ورودی کسی مانند دعوت شدن به خانه او برای شام است. اگر از شما بخواهند کفش هایتان را در بیاورید، شما با احترام این کار را انجام می دهید.

با همان احترام با صندوق پست ایمیل آنها رفتار کنید. شما مهمانی هستید که آن‌ها به زندگی خود دعوت کرده‌اند و می‌توانند از شما بخواهند که در هر زمانی آنجا را ترک کنید. بنابراین بهترین رفتار خود را داشته باشید و به یاد داشته باشید که ... شما در صندوق ورودی آنها مهمان هستید.

اکنون، بیایید در مورد چگونگی ایجاد استراتژی خود از پایه صحبت کنیم.



بازاریابی ایمیلی چگونه کار می کند؟

ایمیل مارکتینگ یکی از بهترین راهبردهای بازاریابی است که تا حد زیادی به این دلیل است

نسبتاً شهودی و اغلب خودکار.

همچنین می‌تواند از تعدادی دیگر ابتکارات بازاریابی، از جمله تولید سرنخ، فروش و بازاریابی محتوا پشتیبانی کند.

یک کمپین بازاریابی ایمیلی موثر به سه عنصر ضروری نیاز دارد:

 

1. فهرست ایمیل

لیست ایمیل پایگاه داده ای از مشترکینی است که موافقت کرده اند به شما اجازه ارسال ایمیل به آنها را بدهند.

برای ایجاد کمپین های ایمیل موفق، به یک لیست ایمیل فعال و فعال نیاز دارید.

راه های زیادی برای ایجاد لیست ایمیل وجود دارد. یکی از ساده‌ترین راه‌ها این است که در ازای آدرس‌های ایمیل‌شان، یک آهن‌ربای سرنخ (که به آن پیشنهاد نیز گفته می‌شود) ایجاد کنید، مانند یک کوپن.

 

2. یک ارائه دهنده خدمات ایمیل

ارائه دهنده خدمات ایمیل (ESP) که به عنوان پلت فرم بازاریابی ایمیلی نیز شناخته می شود، نرم افزاری است که به مدیریت لیست ایمیل شما کمک می کند. همچنین به طراحی و اجرای کمپین های ایمیل خودکار کمک می کند.

استفاده از ESP همچنین به شما امکان می‌دهد زمانی که مخاطبان شما اقدامات خاصی را انجام می‌دهند، راه‌اندازهای خودکار ایجاد کنید، مانند ارسال یادآوری سبد خرید اگر کاربر موردی را به سبد خرید خود اضافه کند و تسویه‌حساب نکند. این محرک‌ها شما را قادر می‌سازند تا تعاملات را شخصی‌سازی کنید، که تعامل و نرخ باز را بهبود می‌بخشد.

 

3. تعریف شفاف اهداف 

ایمیل می تواند به شما در دستیابی به اهداف مختلف تجاری کمک کند، از جمله:

-باعث فروش
-افزایش آگاهی از برند
-تولید و پرورش سرنخ
-مشتریان را درگیر نگه دارید
-افزایش وفاداری مشتری و ارزش طول عمر

برای اجرای یک کمپین بازاریابی ایمیلی موثر، لیست ایمیل، ESP و اهداف شما باید همسو باشند. سپس، می توانید دست به کار شوید.

 

اولین قدم این است که لیست ایمیل خود را بر اساس جمعیت یا اقدامات مشترک تقسیم کنید.

در مرحله بعد، یک ایمیل یا یک سری ایمیل ایجاد کنید که برای ترغیب مشتریان به انجام کاری (هدف شما) طراحی شده است.

در نهایت، از ESP خود برای ارسال ایمیل و نظارت بر کمپین به صورت خودکار استفاده کنید.



مزایا و معایب بازاریابی ایمیلی

درست مانند هر کانال بازاریابی دیگری، ایمیل مارکتینگ نیز مزایا و معایبی دارد. بیایید به طور خلاصه به برخی از مهم‌ترین آنها بپردازیم:

 

مزایای ایمیل مارکتینگ

بازاریابی ایمیلی مزایای زیادی دارد. اینها تنها تعدادی از مهمترین مزایایی است که باید در نظر داشت.

 

1-ایمیل مبتنی بر مجوز است

وقتی مشتری به شما آدرس ایمیل خود را اعتماد می کند، معادل مجازی دادن کلید خانه اوست. کسب مجوز ورود به جای حضور بدون دعوت، شانس تعامل و تبدیل را افزایش می دهد.

 

2-دسترسی مستقیم به مخاطبان شما را فراهم می کند
شما می توانید به طور مستقیم با مشترکین در برنامه های آنها ارتباط برقرار کنید. به علاوه، از آنجایی که اکثر مردم چندین بار در روز ایمیل را چک می کنند، پیام شما بیشتر دیده می شود.

 

3-ایمیل کنترل بیشتری را فراهم می کند
با اکثر پلتفرم های بازاریابی دیگر، شما صاحب پلتفرم نیستید. اگر پلتفرم دیگر وجود نداشته باشد، تمام کار سخت شما با آن غرق می شود. اگر گوگل یا فیس بوک الگوریتم خود را به روز کنند، دسترسی شما به شدت کاهش می یابد.

با این حال، با ایمیل، شما صاحب روابطی هستید که با مشترکین خود ایجاد می کنید.

 

4-قابلیت های شخصی سازی بیشتر
شما می توانید از داده های جمعیت شناختی یا روانشناختی برای ایجاد کمپین های شخصی و هدفمند استفاده کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که کمپین‌های تقسیم‌بندی‌شده و شخصی‌شده درآمد را تا ۷۶۰ درصد افزایش می‌دهند.

 

5-آسان برای اندازه گیری موفقیت
اندازه‌گیری اثربخشی یک کمپین بازاریابی بسیار مهم است، و بازاریابی ایمیلی خودکار، اندازه‌گیری کمپین شما را آسان می‌کند.

 

6-مقیاس پذیر
کمپین های بازاریابی ایمیلی می توانند به راحتی با افزایش مخاطبان شما بدون فشار آوردن به منابع یا به خطر انداختن کیفیت، مقیاس شوند.

 

معایب بازاریابی ایمیلی

ایمیل مارکتینگ همش گل و بلبل نیست. نقائصی هم وجود دارد که باید از آنها آگاه بود. خبر خوب این است که یک استراتژی عالی می تواند تأثیر معایب را کاهش دهد مانند:

 

1-رقابت سخت
قرار گرفتن در یک صندوق ورودی به هم ریخته می تواند یک چالش باشد. برای اطمینان از باز شدن ایمیل‌هایتان، باید خلاق باشید.

 

2-شما به یک لیست ایمیل نیاز دارید
با بازاریابی ایمیلی، شما باید از قبل یک لیست ایمیل داشته باشید تا کمپین های خود موثر باشند. ایجاد یک لیست ایمیل می تواند مشکل باشد و زمان می برد.

 

3-بسیاری از قوانین و مقررات برای حرکت
قوانین مختلفی برای استفاده از ایمیل برای مقاصد تجاری وجود دارد. که برخی از آنها کسب و کارها را از ارسال ایمیل های ناخواسته منع می کند و الزامات ذخیره سازی داده ها را مشخص می کند.

متأسفانه، برخی از مشترکین ممکن است ایمیل های شما را به عنوان اسپم گزارش کنند، حتی اگر مشترک شوند. در نتیجه، شهرت فرستنده شما ضربه می زند.

 

4-مسائل مربوط به تحویل 
تحویل تضمین نمی شود. بسیاری از ارائه دهندگان ایمیل (فکر می کنیم Gmail یا Outlook) از فیلترهای هرزنامه استفاده می کنند. برای اجرای کمپین های بازاریابی ایمیلی موثر، باید با مسائل مربوط به تحویل و تحویل مواجه شوید.



بهترین استراتژی های بازاریابی ایمیلی

برای موفقیت در ایمیل، باید کمپین های استراتژیک طراحی کنید. در اینجا برخی از بهترین استراتژی هایی که می توانید به کار ببرید آورده شده است.

 

از استراتژی های درست ایجاد فهرست ایمیل استفاده کنید

موفقیت کمپین های بازاریابی ایمیلی شما به کیفیت لیست ایمیل شما بستگی دارد. برای ایجاد یک لیست، باید از استراتژی های فهرست سازی استفاده کنید که برای جذب مخاطب هدف شما طراحی شده اند.

به عنوان مثال، یک مطالعه موردی که در لینکدین تبلیغ می‌شود ممکن است به یک برند B2B کمک کند تا فهرستی از مشترکین درگیر ایجاد کند، اما زمانی که توسط یک برند B2C استفاده می‌شود، شکست می‌خورد.

نمونه هایی از استراتژی های خوب فهرست سازی عبارتند از:

-ارائه کوپن
-ایجاد یک دارایی قابل دانلود
-میزبانی وبینار

 

سلامت لیست ایمیل تان را بررسی کنید

یکی دیگر از استراتژی های ضروری بازاریابی ایمیلی، رعایت سلامت لیست ایمیل است. حذف مشترکین غیرفعال و آدرس های ایمیل نادرست باعث بهبود شهرت فرستنده شما می شود.

ارسال یک ایمیل برای مشترکینی که پیام های شما را باز نکرده اند را در نظر بگیرید و از آنها بپرسید که آیا هنوز علاقه مند هستند یا خیر. اگر اینطور نیست، آنها را از لیست خود حذف کنید.

 

لیست خود را داغ نگه دارید

به طور مرتب ایمیل هایی را به لیست خود ارسال کنید تا مشترکین خود را درگیر (داغ) نگه دارید. ارسال ایمیل پراکنده می تواند منجر به فراموشی مشترکین شود که شما چه کسی هستید و منجر به نرخ تبدیل پایین شود.

اگر برخی از مشترکین شما سرد می شوند، می توانید یک کمپین تعامل مجدد از طریق تبلیغات پولی اجرا کنید.

 

روی یک هدف تمرکز کنید

هر کمپین و ایمیل را طوری طراحی کنید که بر یک هدف تمرکز کند. تلاش برای کشتن دو (یا بیشتر) پرنده با یک سنگ با بازاریابی ایمیلی کارساز نیست. این فقط مخاطبان شما را گیج می کند و نرخ تبدیل شما را کاهش می دهد.

 

KPIهای مناسب را تعریف و ردیابی کنید

موفقیت به چیزی بیش از ارسال ایمیل به مشترکین هر چند هفته یکبار نیاز دارد. برای درک اینکه کدام استراتژی ها موثر هستند، باید عملکرد کمپین های خود را پیگیری کنید. این به معنای تعریف و ردیابی شاخص های عملکرد کلیدی مناسب (KPI) است.

بسته به اهداف شما، KPI شما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

-نرخ بازشدن
-نرخ کلیک
-فروش
-ترافیک وبلاگ
-نرخ لغو اشتراک

 



چگونه بازاریابی ایمیلی خود را خودکار کنید (اتوماسیون)

در حالی که فرآیند اتوماسیون بر اساس ESP متفاوت است، چندین مرحله جهانی وجود دارد که هنگام خودکارسازی فرآیند انجام خواهید داد.

 

بخش های ایمیل خود را تعریف کنید

کمپین های موثر با تقسیم بندی لیست شروع می شوند. از داده های مربوط به مشترکین خود برای گروه بندی آنها استفاده کنید. این به شما امکان می دهد کمپین های شخصی سازی بیشتری ایجاد کنید.

بسته به مخاطبان شما، این داده ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

-داده های رفتاری از وب سایت شما
-داده های جمعیت شناختی، مانند موقعیت مکانی، سن، یا جنسیت.
-موضوعاتی که برایشان مهم است.
-طراحی یک سری ایمیل کارآمد


پس از تقسیم بندی لیست ایمیل، نوبت به طراحی یک سری می رسد. این لیستی از ایمیل هایی است که هدف کمپین را برآورده می کند.

 

محرک های مناسب را تعیین کنید

هنگامی که گردش کار خود را طراحی کردید، مشخص کنید که چه اقداماتی باعث ایجاد ایمیل بعدی در دنباله خواهد شد. نمونه‌هایی از محرک‌ها می‌تواند شامل باز کردن ایمیل شما توسط مشتریان، کلیک کردن بر روی پیوند یا باز نکردن آن در یک بازه زمانی از پیش تعیین شده باشد.

بسته به اهداف شما، محرک های ایمیل شما ممکن است چیزی شبیه به این باشد:

-مشترک برای لیست ایمیل شما ثبت نام می کند → یک ایمیل خوش آمدگویی با یک کوپن و چندین مورد محبوب ارسال کنید.
-پس از یک هفته ← ارسال ایمیل دوم برای تبلیغ افراد جدید.
-مشترک از بخش لباس زنانه شما بازدید می کند ← برای تبلیغ یک مجموعه جدید ایمیلی ارسال کنید.
-مشترک یک مورد را به سبد خرید خود اضافه می کند، اما تبدیل نمی کند → یک یادآوری ایمیل با کوپن تخفیف 10 درصدی ارسال کنید.


در حالی که این مثال برای یک شرکت تجارت الکترونیک است، می‌توانید مجموعه‌های مشابهی را برای پرورش سرنخ‌ها، ترویج یک دوره آموزشی یا هدایت ترافیک به وبلاگ خود ایجاد کنید.



ابزارهای برتر بازاریابی ایمیلی که هر بازاریاب باید بداند

برای انجام یک کمپین ایمیل موفق، به ابزارهای بازاریابی ایمیلی برای بهینه سازی فرآیندهای خود نیاز دارید. در اینجا هفت ابزار برتر ایمیلی که برای موفقیت به آنها نیاز دارید آورده شده است:

 

ارائه دهندگان خدمات ایمیل (ESP)

یکی از حیاتی ترین ابزارهای ایمیلی که نیاز دارید ESP است. ESP های برتر عبارتند از:

Mailchimp

یکی از قدرتمندترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ جهان است که در سال گذشته ۲۵۰ میلیارد ایمیل توسط کاربرانش ارسال شده است. با استفاده از Mailchimp شما می‌توانید ۱۲۰۰۰ ایمیل به ۲۰۰۰ نفر در هر ماه به صورت رایگان ارسال کنید. همچنین این ابزار با قابلیت تقسیم‌بندی مخاطبان، اتوماسیون قوی، آمار و گزارش‌هایی که از دیده شدن و کلیک بر روی ایمیل موردنظر می‌دهد، به شما کمک می کند کمپین خود را تحلیل کنید و محتوای بهینه و جذاب‌تری برای ایمیل خود خلق کنید.

Constant Contact

این بهترین گزینه برای کمپین های بازاریابی ایمیلی تجارت الکترونیک است، به لطف ویژگی هایی مانند توصیه های خودکار محصول و ایمیل های قابل خرید. برنامه ها از 36 دلار در ماه شروع می شود.

Sendinblue

برای مشاغل کوچکی که کمپین های ایمیل ساده را اجرا می کنند، بهترین است. دارای مجموعه ای غنی از ویژگی های CRM، چت زنده و پیامک و غیره است. برنامه های پولی از 25 دلار در ماه شروع می شود، اگرچه یک نسخه رایگان ارائه می دهند.
 

می‌توانید از سرویس‌های ایرانی خوبی همانند میلزیلا، میل‌تاز، پاکت، چابک و… و همچنین از ابزارهای قدرتمند خارجی دیگری همانند Mailerlite، GetReponse و… برای اجرای کمپین‌های خود استفاده کنید.

 

ابزارهای شخصی سازی ایمیل

با استفاده از ابزار شخصی‌سازی ایمیل، بازی شخصی‌سازی خود را فراتر از افزودن نام گیرندگان خود بردارید.

Hyperise: وقتی صحبت از شخصی سازی کمپین های بازاریابی ایمیلی می شود، هیچ ابزاری بهتر از Hyperise این کار را انجام نمی دهد. این به شما کمک می کند تصاویر پویا و شخصی شده را به هر یک از ایمیل های خود اضافه کنید، از جمله تصاویر نمایه از سیستم عامل های رسانه های اجتماعی.
ابزارهای دیگر نیز ممکن است این قابلیت را ارائه دهند، از جمله ESP شما یا پلت فرم تعامل با مشتری.


مقاله قبلیدیجیتال مارکتینگ در صادرات
مقاله بعدیچگونه می توان از هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ استفاده کرد
نظرات
نظر شما در مورد این مطلب چیست؟
ثبت دیدگاه