اصول طراحی صفحه فرود یا لندینگ پیج

بدون شک سنگ بنای هر کمپین تبلیغاتی موفق بر روی یک صفحه فرود بنا شده است. هر چقدر این صفحه اصولی طراحی شده باشد، نرخ تبدیل افزایش پیدا خواهد کرد و از طرفی هزینه‌های تبلیغات را به شدت کاهش ‌می‌یابد. اما اصول طراحی صفحه فرود چیست؟


صفحه فرود یا لندینگ پیج چیست؟

صفحه فرود یا لندینگ پیج یکی از بخش های سایت است که هدف اصلی طراحی آن، افزایش نرخ تبدیل کاربر به مشتری است. به همین دلیل است که طراحی صفحه فرود یا لندینگ پیج باید به طور اختصاصی و هدفمند انجام شود. معمولا از لینک این صفحات برای جلب نظر بازدیدکنندگان در تبلیغات آنلاین و شبکه های اجتماعی استفاده می شود. بنابراین اگر شما می خواهید از تبلیغات کلیکی، تبلیغات نمایشی و یا تبلیغات اینستاگرام برای معرفی برند و کسب و کار خود استفاده کنید، برای کسب نتیجه بهتر حتما استفاده از صفحه فرود یا لندینگ پیج را نیز در برنامه خود قرار دهید.

این نوع صفحات معمولا مستقل از سایر قسمت های سایت شما هستند، به این معنا که به هیچ کدام از قسمت های صفحه اصلی سایت شما لینک نمی شود. بنابراین اگر کاربران از این طریق وارد سایت شما شوند، یعنی در حال حاضر به خدمات و محصولات شما علاقه مند هستند. بنابراین تنها کاری که شما باید انجام دهید :

1-ارائه اطلاعات لازم برای کاربر جدید

2-ارائه لینکی برای فروش محصول خاصی (استفاده از گزینه های Call to Action)



چرا از صفحه فرود بجای صفحه اصلی سایت استفاده می کنیم؟

هنگامی که شما در یکی از شبکه های اجتماعی یا گوگل تبلیغی مشاهده می کنید، معمولا با کلیک کردن روی آن، به صفحه اصلی سایت مورد نظر انتقال پیدا می کنید، که یک اشتباه بزرگ در تبلیغات آنلاین است. صفحه اصلی یا خانه در یک سایت، معمولا بسیار کلی است چرا که هدف شما را که تبدیل کاربر به مشتری بالفعل است را برآورده نمی سازد. در صفحه اصلی سایت شما، گزینه های مختلفی وجود دارد، که برای کاربر مشخص نمی کند هدف شما از تبلیغ چیست؟ پس در نظر داشته باشید که هنگام طراحی صفحه فرود یا لندینگ پیج تنها باید یک هدف مد نظر داشته باشید و تنها یک گزینه خدماتی را به کاربر پیشنهاد دهید.



نکات مهم در طراحی صفحات فرود مناسب

برای طراحی یک صفحه فرود موارد ذیل را رعایت کنید:

1-تا جای ممکن ساده باشید

ساختار و ظاهر کلی تاثیر بسیار زیادی بر اثربخشی کمپین و نرخ تبدیل شما خواهد داشت. هدف اصلی صفحه فرود باید تبدیل بازدیدکننده به مشتری باشد، بنابراین مهم است که تمام المان‌های موجود در صفحه براساس اهداف ما حرکت کنند. رنگ‌ها تاثیر بسیار زیادی در افزایش نرخ کلیک و نرخ تبدیل دارند، سعی کنید در صفحات به کمک رنگ‌ها تضاد ایجاد کنید و دقیقا در نقطه‌ای که مدنظرتان است (حتما CTA های قوی ایجاد کنید) توجه کاربر را به خود جلب کنید. وجود چند CTA در یک صفحه باعث کاهش نرخ تبدیل و گیج شدن کاربر خواهد شد.

2-از عناوین مناسب استفاده کنید

همه ما می‌دانیم که تنها چند ثانیه فرصت داریم تا کاربری را متقاعد کنیم تا عملی را برای ما انجام دهد، پس وجود عنوان‌های موثر می‌تواند این مسیر را کوتاه کند! در این بخش به تخصص افرادی که کپی رایتینگ انجام می‌دهند نیاز خواهید داشت، به سادگی از کنار این بخش عبور نکنید، زیرا می‌تواند نرخ تبدیل را چند برابر کند.

3-فرم‌های کوتاه داشته باشید

بله درست است که به عنوان یک بازاریاب علاقه داشته باشید که اطلاعات کاملی از سن، میزان تحصیلات، ایمیل و شماره تماس و ... از کاربران داشته باشید تا بتوانید کمپین‌های دقیقی راه اندازی کنید اما هنگامی که این فیلدهای خالی را در یک صفحه قرار می‌دهید، مطمئن باشید که کمتر کاربری آن را تکمیل خواهد کرد. بنابراین تا جای ممکن فرم دریافت اطلاعات را کوتاه کنید. (به عنوان مثال: نام خانوادگی و ایمیل یا شماره تماس)

4-از جلوه‌های بصری استفاده کنید

عکس، ویدیو و یا انیمیشن هر چیز جذابی که بتواند توجه کاربر را به خود جلب کند را در صفحه فرود خود قرار دهید. سعی کنید از همان المان‌های موجود در صفحه فرود، برای تبلیغات (کلیکی، اینفلوئنسر مارکتینگ، ویدیویی و ...) استفاده کنید تا هنگامی که کاربر وارد صفحه می‌شود با ظاهری جدید روبرو نشود.

5-در چارچوب برندتان باشید

هنگامی که کاربر بر روی تبلیغات شما کلیک می‌کند و وارد صفحه فرود می‌شود، اولین چیزی که به آن توجه می‌کند رنگ و لوگوی آن صفحه است. بنابراین به جای ایجاد صفحات رنگارنگ به برند بوک خود سر بزنید و براساس آن رنگ و لوگو را استفاده کنید.

6-اعتماد ایجاد کنید

وجود نظرات مثبت در یک صفحه فرود می‌تواند اعتماد ایجاد کند، تحقیقات نشان می‌دهد 84% از کاربران نظرات آنلاین موجود در صفحات را به اندازه نظرات دوستان خود قابل اعتماد می‌دانند. بنابراین از نظرات و بازخوردهای مثبتی که در گذشته بدست آورده‌اید در صفحه فرود استفاده کنید، این مساله به نهایی شدن تصمیم کاربران کمک بسیار زیادی خواهد کرد. البته ایجاد اعتماد تنها با نظر مثبت کاربران به دست نمی‌آید می‌توانید از لوگوی برندهای همکار، مجوزهای اخذ شده، تاییده سلبریتی‌ها و ... استفاده کنید.

7-دکمه فراخوان یا CTA را فراموش نکنید

دکمه CTA (Call To Action) گزینه‌ای است که کاربر پس از کسب اطلاعات مورد نیاز و بازدید از لندینگ پیج، جهت خرید و یا بازدید از دیگر صفحات وب سایت شما بر روی آن کلیک می‌کند. این گزینه معمولا کاربر را به خرید، ثبت نام، درخواست مشاوره و غیره تشویق می‌کند. برای نوشتن CTA سعی کنید از کلمات و یا عبارات کوتاه و خاص استفاده کنید. عباراتی همچون «جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید» و یا «ادامه مطلب» جملاتی هستند که در تمامی لندینگ پیج‌ها استفاده می‌شوند و تاثیر چندانی بر کاربران ندارند. به عنوان مثال عبارت «افزودن به سبد خرید» برای لندینگ‌هایی که با هدف فروش طراحی شده‌اند به عنوان تیتر CTA مورد استفاده قرار می‌گیرد که نمونه آن را در وب سایت‌های معروفی همچون دیجی کالا جهت ثبت سفارش محصول مشاهده کرده‌ایم. برای طراحی دکمه CTA سعی کنید آن را در ابعاد بزرگ و با رنگ‌های شاخصی همچون قرمز و یا نارنجی در صفحه قرار دهید تا توجه مخاطب را به آن جلب نمایید. زمانی که کاربر بر دکمه CTA کلیک کند یعنی طراحی لندینگ پیج شما با موفقیت انجام شده و به هدف خود یعنی جلب توجه کاربر دست پیدا کرده‌اید. اما این همه ماجرا نیست و موفقیت طراحی صفحه فرود به فاکتورهای مهم دیگری نیز بستگی دارد.

8-تست کردن را فراموش نکنید

به یاد داشته باشید که هیچ خط پایانی برای طراحی صفحه لندینگ وجود ندارد و اگر بخواهید بهترین نتیجه را بگیرید باید دائما A/B تست‌های مختلف بگیرید تا بهترین صفحه را طراحی کنید. به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه نرخ تبدیل صفحات فرود را زیر نظر قرار دهید و این روند را همیشه حفظ کنید.

 

منبع: وب


مقاله قبلیآموزش سئو + آموزش ابزارهای سئو و الگوریتم های گوگل (بروزرسانی: 2024)
مقاله بعدیریمارکتینگ و راهکارهای بازاریابی مجدد
نظرات
نظر شما در مورد این مطلب چیست؟
ثبت دیدگاه