ریمارکتینگ  و راهکارهای بازاریابی مجدد

امروزه بیشتر درباره بازاریابی مجدد یا ریمارکتینگ صحبت می­کنیم. اینکه انتظار داشته باشید تمام کاربرانی که وارد سایت می‌شوند از شما خرید کنند کمی دور از ذهن است و هیچ وقت چنین اتفاقی نمی‌افتد. بسیاری از کاربران به دلایل مختلف فروشگاه شما را بدون اقدام خاصی ترک می‌کنند. اما آیا ما هم باید آنها را فراموش کنیم یا باید دوباره سراغشان برویم؟ .


بازاریابی مجدد چیست؟

شما در برنامه‌های بازاریابی خود روش‌های مختلفی را به کار می‌گیرید تا بتوانید مخاطبان زیادی را به سمت سایت خود هدایت کرده و بیشترین ترافیک ممکن را دریافت کنید. اما لزوما نمی‌توان انتظار داشت همه کاربران با وارد شدن به سایت شما خریدی را انجام دهند. این افراد بسته به نیاز خود به صفحات مختلف سر می‌زنند و برخی از آنها خرید خود را نهایی کرده و تعدادی دیگر بدون اقدامی خاص از سایت خارج می‌شوند.

نکته مهم اینجاست که شما با استفاده از کوکی‌های مرورگر می‌توانید مسیر حرکت و اقدامات آنها را بررسی کنید و ببینید به کدام صفحات سر زده و از کدام محصولات بازدید کرده‌اند. براین اساس می‌توانید با روش‌ها و استراتژی‌های مختلف دوباره آنها را در جاهای مختلف هدف قرار داده و بازاریابی کنید. در نتیجه به این کار بازاریابی مجدد (Remarketing) یا دوباره هدف گرفتن مخاطب (Retargeting) گفته می‌شود.

اما نکته مهمی که باید توجه کنید این است که ریمارکتینگ صرفاً محدود به سرنخ‌ها و مشتریان بالقوه نیست، بلکه می‌توانید مشتریان فعلی را نیز دوباره هدف قرار دهید. به هر حال باید بارها و بارها در مکان‌های مختلف مخاطب خود را هدف بگیرید و با او ارتباط داشته باشید تا در نهایت امیدوار باشید که شما را برای خرید انتخاب کنند.



چرا باید از بازاریابی مجدد استفاده کنیم؟

بعد از اینکه با تعریف ریمارکتینگ آشنا شدیم، حالا باید ببینیم که مزایای بازاریابی مجدد چیست و چرا باید از این روش استفاده کنیم.

بهبود نرخ تبدیل

یکی از مهمترین مزایای بازاریابی مجدد بدون شک افزایش نرخ تبدیل است. چرا که حالا مخاطبان هدف خود را بهتر می‌شناسید، می‌دانید از کدام صفحات بازدید کرده‌اند و نسبت به کدام محصولات علاقه نشان داده‌اند. در نتیجه وقتی دوباره به آنها یادآوری می‌کنید قصد خرید چه محصولی را داشته‌اند، این بار که هر تعداد از آنها دوباره وارد سایت شما شوند، شانس اینکه خرید خود را نهایی کنند بیشتر خواهد بود.

تبلیغات هدفمند و کاهش هزینه‌ها

همان‌طور که اشاره کردیم به کمک ریمارکتینگ می‌توانید مخاطبان هدف خود را بهتر شناسایی کرده و دوباره هدف قرار دهید. از همین رو هزینه‌های تبلیغاتی شما کاهش پیدا کرده و اثربخشی آن بیشتر می‌شود؛ چرا که این بار سرنخ‌های باکیفیت‌تری دارید. از سوی دیگر بهترین روش برای بازاریابی مجدد استفاده از تبلیغات کلیکی در سایت‌های پربازدید و جاهایی است که مخاطبان شما به آنجا نیز سر می‌زنند. در نتیجه هزینه زمانی از شما کسر می‌شود که کاربر روی تبلیغ‌تان کلیک کند.

افزایش آگاهی از برند

از آنجایی که با ریمارکتینگ بارها و بارها در سایت‌های مختلف تبلیغات شما نمایش داده می‌شود و به مخاطب نیز یادآوری می‌کنید که احتمالا قصد خرید فلان محصول را داشته است، همین کار به برندسازی شما کمک می‌کند. به همین دلیل یکی از مهمترین مزیت‌های بازاریابی مجدد، افزایش آگاهی نسبت به برند شماست.



انواع مختلف بازاریابی مجدد

بازاریابی مجدد یا ریمارکتینگ در واقع یک روش کلی است که به صورت‌های مختلفی قابلیت پیاده‌سازی دارد. از آنجایی که در دیجتال مارکتینگ می‌توانیم از ابزارها و روش‌های مختلفی در فضای آنلاین استفاده کنیم، به همین دلیل ریمارکتینگ را می‌توان به روش‌های زیر انجام داد.

ریمارکتینگ استاندارد

مرسوم‌ترین روش بازاریابی مجدد در واقع همان تبلیغات از طریق تبلیغات در گوگل یا شبکه‌های اجتماعی مهم از جمله فیسبوک و توییتر است. بعد از این که از طریق ردیابی و اطلاعات کوکی‌های مرورگر مخاطبان هدف خود را شناسایی کردید، وارد برنامه تبلیغاتی گوگل می‌شوید و تبلیغات شما مجددا به آنها نمایش داده می‌شود. در واقع گوگل براساس کلمات کلیدی جستجو شده به کاربران تبلیغات هدفمند نمایش می‌دهد.

ریمارکتینگ داینامیک

بازاریابی مجدد پویا یا داینامیک در واقع یکی از بهترین روش‌هاست. طبیعتا شما نمی‌توانید برای همه کاربرانی که همه محصولات شما را دیده‌اند، بازاریابی مجدد کنید، ولی می‌توانید فید مربوط به خودتان را برای گوگل بفرستید و بخواهید تا هنگام جستجوی تبلیغاتی، شما را در صدر نتایج مرتبط با جستجوهای جدید کاربران نمایش دهد.

ریمارکتینگ ایمیلی

بازاریابی مجدد ایمیلی یکی دیگر از مرسوم‌ترین و بهترین روش‌هایی است که می‌توانید از آن استفاده کنید. شما از طریق ایمیل با مخاطبان‌تان در ارتباط هستید و می‌دانید به احتمال زیاد پیام‌تان را می‌خوانند. از سوی دیگر می‌دانید برخی از کاربران وارد سایت شده‌اند و به هر دلیلی خرید نهایی را انجام نداده‌اند. بنابراین با یک ایمیل جذاب که محتوای آن سفارشی‌سازی شده است و یک کال تو اکشن خوب دارد می‌توانید دوباره آنها را هدف قرار دهید.



استراتژی‌های بازاریابی مجدد

برای اینکه بتوانید به بهترین شکل برنامه بازاریابی مجدد خود را پیاده کنید، باید استراتژی و برنامه داشته باشید. در ادامه بیشتر درباره این قسمت خواهیم گفت.

بخش‌بندی مخاطبان

اینکه تشخیص دهید کاربران به کدام صفحات رفته‌اند و از کدام محصولات بازدید کرده‌اند خوب است، ولی کافی نیست. باید آنها را براساس اقدامات، رفتار و علایق و موارد دیگر بخش‌بندی کنید و ایمیل‌های هدفمند و شخصی‌سازی شده برایشان بفرستید. سگمنتیشن مخاطبان کمک می‌کند تا ایمیل خود را هدفمند بفرستید و نرخ تبدیل‌تان افزایش پیدا کند.

بهینه‌سازی‌ صفحات مختلف

برای اینکه ریمارکتینگ را به درستی انجام دهید، باید حواستان به صفحات سایت و فروشگاه اینترنتی خود باشد. برخی از کاربران به لندینگ پیج وارد شده و سپس از صفحه فرود به صفحات دیگر می‌روند، اما بعضی مستقیما به صفحه مورد نظر خود می‌روند. به همین دلیل باید براساس رفتار و مسیر حرکت آنها صفحات مختلف را بهینه‌سازی کنید تا بتوانید نرخ تبدیل خود را افزایش دهید. حواستان باشد که تمام تمرکز خود را روی صفحات فرود نگذارید.

ایجاد کمپین‌های مختلف

از جمله استراتژی‌های دیگری که می‌توانید پیاده کنید، برگزاری کمپین‌های مختلف است. به عنوان مثال اگر افراد مختلف برای اولین بار سبد خرید خود را نیمه‌کاره رها کرده‌اند، می‌توانید یک بار دیگر به آنها یادآوری کنید و برای‌شان یک کد تخفیف در نظر بگیرید.

یکی دیگر از کارهایی که می‌توانید انجام دهید برگزاری کمپین برای خریداران و مشتریان فعلی است. می‌توانید آنها را دوباره هدف قرار دهید و از طریق ایمیل یا روش‌های دیگر جدیدترین محصولاتی که بازدید کرده‌اند بازاریابی کنید، یا به آنها اطلاع دهید که شامل تخفیف شده‌اند. نمایش محصولات مرتبط، ارسال پیام یادآوری که به یادشان هستید و می‌دانید چند وقتی است به شما سر نزده‌اند، یادآوری خرید دوباره همان محصول یا خدمات و… نیز از جمله کمپین‌هایی است که به ویژه در روش ایمیلی خوب جواب می‌دهد.

ارسال محتوای کاربردی

در بسیاری از مواقع علت ناتمام ماندن خرید کاربران نداشتن اطلاعات کافی یا مشکلاتی است که باعث شده از خرید منصرف شوند. با شناسایی این موارد می‌توانید هنگام بازاریابی مجدد مخصوصا به صورت ایمیلی محتوایی را در اختیار آنها قرار دهید که مشکلات‌شان را برطرف می‌کند.



تست A/B را فراموش نکنید

اگر متوجه شدید ریمارکتینگ شما به درستی جواب نمی‌دهد، حتما باید سراغ A/B Testing بروید. به کمک این تست بخش‌های مختلف کمپین‌ها و ایمیل‌های خود را بررسی کنید و ببینید کدام‌یک بهتر جواب می‌دهد. حتی در نوع تبلیغات و کال تو اکشنی که برای تبلیغات به کار می‌برید نیز باید بازنگری کنید.



در بسیاری از مواقع کاربرانی که وارد سایت شما می‌شوند، همان اول به دلایل مختلف خرید خود را نهایی نمی‌‌کنند. اما دلیل نمی‌شود که آنها را رها کنید. با استفاده از تکنولوژی و ابزارهای آنلاین می‌توانید مسیر اقدامات آنها در سایت را از طریق کوکی‌های مرورگر رصد کرده و دوباره آنها را هدف بگیرید. به این روش بازاریابی مجدد یا ریمارکتینگ گفته می‌شود.

نباید ارتباط شما با آنها قطع شود و بعد از شناسایی علایق مخاطبان و صفحات و محصولاتی که بازدید کرده‌اند می‌توانید به کمک گوگل ادز یا تبلیغات کلیکی در سایت‌های پرمخاطب، دوباره آنها را هدف (Remarketing) بگیرید.

 

منبع: یکتانت


مقاله قبلیاصول طراحی صفحه فرود یا لندینگ پیج
مقاله بعدیبازاریابی محتوا با هوش مصنوعی + سایت های تولید محتوا با هوش مصنوعی
نظرات
نظر شما در مورد این مطلب چیست؟
ثبت دیدگاه