آموزش سئو + آموزش ابزارهای سئو و الگوریتم های گوگل (بروزرسانی: 2024)

سئو مخفف "بهینه سازی موتور جستجو" است. به زبان ساده، سئو فرآیند بهبود سایت برای افزایش بازدید آن هنگام جستجوی افراد می باشد. سئو فرآیند افزایش ترافیک به یک سایت یا یک صفحه وب از طریق موتورهای جستجو است. 

 موتور‌هاي جستجو با تغيير مداوم الگوريتم‌هاي رتبه‌بندي خود غير قابل پيش‌بيني هستند؛ بنابراين وظيفه یک سئو کار بروز نگه داشتن اطلاعات خود در اين زمينه است. الگوريتم رتبه‌بندي گوگل داراي بيش از 200 معيار جهت رتبه‌بندي يک سايت است. از اين رو سئوکارها مي‌بايست مهم‌ترين اين معيار‌ها را جهت ارائه خدمات سئو موفق بدانند.

در آموزش سئو به بيان مهمترين عوامل تاثیرگذار در سئو  و اهميت آنها در نتايج جستجوی گوگل میپردازیم .


سئو چیست؟

سئو یک استراتژی بازاریابی آنلاین است که به موتورهای جستجو کمک می کند تا صفحات وب را کشف و فهرست بندی کنند. در اصل، این راهی برای بهبود دید وب سایت شما در نتایج جستجو است. اگرچه سئو می تواند کاملاً فنی باشد، اما درک آن برای هر صاحب وب سایت ضروری است.



چرا سئو مهم است؟

هدف سئو کمک به وب سايت‌ها در بدست آوردن محل بالا در نتايج جستجوي طبيعي و افزايش ارتباط بين صفحات و کلمات کليدي وارد شده توسط کاربران است. نمايش دادن بيشترين صفحات مرتبط با پرس‌و‌جوي جستجوي وارد شده داراي مزاياي زيادي هم براي کاربر و هم براي موتور جستجو است که در آن کاربر بيشترين نتايج مرتبط جستجو شده را پيدا مي‌کند و موتور جستجو قابل اعتماد مي‌شود چرا که الگوريتم آن بيشترين صفحات مرتبط را نشان مي‌دهد.

بعد از اينکه سئوبراي بهبود رتبه‌بندي سايت‌ها در نتايج جستجوي طبيعي کار خود را شروع کرد، اين فرآيند نيازمند دانش و زمان براي پياده‌سازي روش‌هاي خود شد. زمان، بزرگ‌ترين سرمايه‌گذاري اوليه براي بهينه شدن سايت و يا يک صفحه است.

بسته به اينکه چگونه کلمات کليدي رقابتي در بهينه سازي مورد استفاده قرار مي‌گيرند، سئو هفته‌ها يا ماه‌ها طول مي‌کشد تا به نتيجه برسد. اگر چه ممکن است نتايج بهينه‌سازي جستجو به سرعت ديده نشود ولي در دراز مدت مزاياي سئو باعث افزايش رتبه‌بندي سايت و افزايش بازديدکنندگان است. براي وب سايت‌ها خيلي مهم است که در صفحه اول نتايج جستجو گوگل به خصوص جزو سه تا نتيجه طبيعي اول که 58.4 درصد کليک‌ها را شامل مي‌شود، قرار گيرند.

اين جاي تعجب نيست که وب سايت‌ها با محصولات و خدماتي که بفروش مي‌رسانند بر سر رسيدن به رتبه يک نتايج جستجو رقابت کنند. خوب است بدانیم که که 3 جايگاه اول 58.4 درصد بازديدکنندگان و خود جايگاه اول 36.4 درصد بازديدکنندگان را به خود اختصاص مي‌دهد. اين مسئله براي خيلي از سايت‌ها سودمند است که در بالاي نتايج جستجو قرار گيرند به خصوص آنهايي که با افزايش ترافيک سايت به تعداد مشتريانشان اضافه مي‌شود.
يک مطالعه ديگر نشان مي‌دهد جستجو کنندگان خيلي دوست دارند روي پيوندهاي طبيعي نتايج جستجو کليک کنند؛ اين مطالعه مشخص مي‌کند 72.3 درصد کاربران گوگل روي پيوندهاي طبيعي نتايج جستجو کليک مي‌کنند و تنها 27.3 درصد کاربران روي پيوندهاي ليستهاي پرداخت شده کليک مي‌کنند. اين يکي ديگر از دلايلي است که شرکت‌ها تاثير سئو را دانسته و حاضر هستند براي آن زمان و هزينه صرف کنند.

بطور کلی دلابل اهمیت سئو را می توان بصورت زیر خلاصه نمود:

در بازدید وب سایت تاثیر بسزایی دارد.

باعث ایجاد برند می شود.

باعث افزایش ترافیک سایت خواهد شد.

باعث شده وب سایت در صفحه نتایج موتور جستجو از رتبه بهتری برخوردار شد.

باعث افزایش فروش محصولات خواهد شد.

بهترین ابزار برای تبلیغات است.



سئو درون صفحه و سئو بیرون صفحه

سئو (بهينه‌سازي موتور جستجو) به معناي فريب و يا دستکاري موتور‌هاي جستجو با روش‌هاي غير اخلاقي نيست. آن‌ها براي کمک کردن به بهبود رويت و ارتباط وب سايت‌ها در نتايج جستجوي طبيعي با هدف رسيدن به رتبه‌بندي بالا، ايجاد شده‌اند.

 

سئو درون صفحه (On Page SEO)

سئو درون صفحه به کنترل مستقيم کدها و يا محتويات وب سايت شما اعم از متن، تصوير، پيوند و ... مرتبط مي‌شود؛ به طور کلي هر چيزي که در سايت خود بارگذاري مي‌کنيد مربوط به SEO On Page مي‌شود. اين روش پايه تمام تلاش‌هاي بهينه‌سازي است زيرا جايي است که شما بيشترين کنترل را روي آن داريد. هر گونه تغييري را که شما در محتويات سايت خود ايجاد مي‌نماييد در نتايج جستجو تاثير گذار خواهد بود بنابراين خيلي مهم است که روش SEO On Page بدرستي قبل از روش SEO Off Page انجام شود.

 

سئو بیرون صفحه (Off Page SEO)

بر خلاف روش SEO On Page که توسعه وب سايت با کنترل مستقيم بالايي انجام مي‌شد، روش بهينه سازی بیرون صفحه شامل تمام ارتقاهايي است که در خارج از وب سايت شما انجام مي‌شود؛ اين شامل تمام چيزهايي است که مي‌تواند در بدست آوردن رتبه‌بندي بالاي سايت شما کمک کند. SEO Off Page در درجه اول در بدست آوردن پيوند دهندگان (پيوندهايي که از سايت‌هاي ديگر به سايت شما اشاره مي‌کنند) متمرکز مي‌شود سپس با استفاده از روش‌هايي که در خارج از وب سايت انجام مي‌شود به بهينه‌سازي موتور جستجو مي‌پردازد.

SEO Off Page يک فرآيند نامحدود است که توسط مهندسين سئو در جهت بدست آوردن پيوند دهندگان، اداره مي‌شود.



نکات مهم در سئو سایت

سئو فرآیندی است که به موتورهای جستجو کمک می کند تا وب سایت ها را بر اساس محتوای آنها پیدا کرده و رتبه بندی کنند. در سال های اولیه اینترنت، موتورهای جستجو توسعه چندانی نداشتند. از این رو، یافتن اطلاعات مرتبط برای کاربران اینترنتی آسان نبود. با این حال، در سال 2000، با معرفی چندین مرورگر وب و سیستم عامل جدید، وضعیت تغییر کرد. این امر باعث می شود که کاربران اینترنت فعال تر و آگاه تر شوند و در نتیجه احتمال بیشتری برای یافتن اطلاعات در اینترنت داشته باشند.

در ادامه نکات کاربردی در زمینه سئو سایت را ببینید:

 

نکات مهم در سئو (اصول پایه):

 

1. تگ عنوان قراموش نشود و (title) بیشتر از 70 کاراکتر نباشد

 

2. تگ توضیحات 140 کاراکتر باشد

 

3. در مورد کلمات کلیدی تحقیق کنید

از ابزارهای کمکی آماری استفاده کنید.انتخاب صحیح  کلمات کلیدی مهم است.شما میخواهید افرادی را به سایت جذب کنید که با احتمال بیشتری مشتری محصولات و خدمات شما شوند.

(SERP-Trends-KWFider-Seochat)

 

4. حتما از کلمات کلیدی در تگ های عنوان و توضیحات استفاده نمایید

اما یک کلمه را در تگ عنوان بیش از 2 بار تکرار نکنید.

 

5. تگ meta keywords اثری در گوگل ندارد

اما اگر هنوز استفاده میکنید، کمتر از 10 کلمه باشد و بینشان حتما از کامای انگلیسی استفاده نمایید.

 

6. از تگ های H1 تا H6 حتما استفاده کنید

 

7. از سایت مپ (site map) استفاده کنید

وجود نقشه سایت به گوگل کمک میکند صفحات سایت را بهتر شناسایی کند و از صفحات جدید و آپدیت صفحات قدیم باخبر شود

 

نکات مهم در سئو (تصاویر):

 

 1. از ALT در تصاویر استفاده نمایید

توضیحات مرتبط با تصویر را در آن بنویسید.اما بیش از حد طولانی نباشد. 

 

2.از عکس های بهینه سازی شده برای وب استفاده کنید

در فتوشاپ از قسمت "save for web" استفاده نمایید.سایز و کیفیت را بهینه تنظیم کنید.نه کم نه زیاد.

 

3. از تصاویر منحصر بفرد استفاده نمایید.

عکس هایی که خودتان گرفته اید یا تصاویر گرافیکی که خودتان ساخته اید و این شمایید که برای اولین بار آنها را در وب منتشر می کنید

 

4. در alt تصاویر از تجمع کلمات کلیدی خودداری کنید.

alt برای درج توضیح در مورد عکس است نه درج واژگانی که کسی با آن ها ارتباط برقرار نمیکند.

 

نکات مهم در سئو (لینک و بک لینک):

 

1. هرگز لینک نخرید.فقط بطور طبیعی لینک جذب کنید

گرچه خرید لینک همیشه مغایر با دستورالعملهای گوگل بوده است، اما باز هم می توانستید از سایت هایی که پیجرنک بالایی دارند لینک خریداری کنید، و اگر در این کار افراط نمیشد، شاید گوگل شما را اسپم و جریمه نمیکرد.

اما گوگل از امروز نمایش پیجرنک را قطع کرد و دیگر به این طریق نمی توان اعتبار صفحات وب را شناسایی کرد. به این ترتیب جذب لینک های مفید و جلوگیری از لینک های مضر، امری حساس تر شده است.
لذا بیش از پیش توصیه می کنیم از متخصصین معتبر برای سئو و مخصوصا جذب لینک استفاده کنید. در غیر اینصورت ممکن است لطمات جبران ناپذیری به سئوی سایت خود وارد کنید.

 

2. لینک های ضعیف و بی اعتبار را غیرفعال کنید

- از ابزارهای مختلف (مانند: ahref) برای مشاهده لینک هایی که به سایت شما داده شده است استفاده کنید.

- لینک ها را بررسی و لینک های ضعیف و بی اعتبار را شناسایی کنید.

- و با کمک ابزار Disavow Links گوگل، به گوگل اعلام کنید که این لینک ها را برای شما در نظر نگیرد.

 

3. متن لینک بهتر است بیش از 4 کلمه نباشد

 

4. در هنگام لینک دادن به صفحات دیگر، متن لینک حتما شامل توضیحاتی راجع به محتوای صفحه مقصد باشد

 

5.از روش های تبادل لینک در شبکه های تبادل لینک استفاده نکنید

گوگل شما را اسپم میکند و رتبه شما چنان افول میکند که بزودی قابل جبران نیست.

 

6. سعی کنید بک لینک های شما از سایت ها و IP های مختلف باشد

 

7.فقط به دنبال بک لینک برای صفحه اصلی نباشید

صفحات داخلی را نیز برای کسب رتبه در نتایج جستجوی عبارات کلیدی مختلف جدی بگیرید.

 

8. بک لینک های رقبایتان را بررسی نمایید

و به دنبال راهی برای کسب بک لینک از منابع آن ها باشید.

 

9. به لینک های داخلی و خارجی اهمیت بدهید

هر صفحه سایت باید در یک صفحه دیگر از سایت شما یا سایت دیگری لینک شده باشد.دسترسی گوگل به صفحات از طریق لینک ها انجام میگیرد. در صفحات داخلی به صفحاتی با محتوای مرتبط لینک دهید

 

10.اهمیت لینک های صفحه اصلی به صفحات دیگر را فراموش نکنید

از صفحه اصلی به صفحاتی که برایتان اهمیت دارد حتما لینک مستقیم بدهید

 

11. از روابط خارج از فضای مجازی برای کسب بک لینک در فضای مجازی و اینترنت استفاده کنید

تامین کنندگان، توزیع کنندگان و سایر شرکا و همکاران شما میتوانند در سایت هایشان به شما لینک بدهند.

 

12. لینک های ناسالم را شناسایی و اصلاح نمایید

دقت کنید که هیچ لینکی در سایت شما یا به سایت شما خراب نباشد.

 

نکات مهم در سئو (محتوا):

 

1. به محتوا بسیار اهمیت بدهید

 محتوا پادشاه است.  (the content is king)

 

2. بدنه اصلی سئو محتوی است

محتوی را برای کاربر بنویسید.

 

3. چگالی کلمات کلیدی در متن صفحه در حد و اندازه یک متن معمولی برای عموم باشد

بطور غیر عادی کلمات کلیدی را تکرار نکنید. حدود 5 تا 7 درصد کل کلمات باشد مناسب است.

 

4. تعداد کلمات در هر صفحه

بیش از آنکه به فکر تعداد کلمات باشید به فکر مفیدتر بودن محتوی باشید. ولی برای مقالات معمولی بین 300 تا 500 کلمه و صفحه اصلی و مقالات اصلی حداقل 900 کلمه در نظر بگیرید.

 

5. بخشی را به عنوان وبلاگ در سایت خود در نظر بگیرید

تا بتوانید مطالب صمیمانه تری را با مشتریان در میان بگذارید.اما محتوای وبلاگ نیز نامرتبط با  محصول و خدمتتان نباشد.

 

6.محتوی را برای فقط برای متخصصان ننویسید

مطالب باید آنقدر ساده و روان باشد که با عادی ترین افراد هم براحتی ارتباط برقرار کند.

 

7. محتوای تکراری را حذف نمایید

اگر محتوای یکسان یا خیلی مشابه در چند صفحه داشته باشید، ممکن است به جریمه شدن سایت شما توسط گوگل منجر شود

 

8. محتوای کپی شده از سایت های دیگر را منتشر نکنید

در صورتیکه مجبور به استفاده از مطالب سایت های دیگر هستید، تغییراتی در متن و عنوان آن اعمال کنید

 

9. در پی این باشید که محتوای شما بهتر از محتوای رقبایی باشد که در صفحه اول گوگل هستند

 

10. محتوای بیشتر بازدیدکننده بیشتری می آورد

هرچه تعداد صفحات با محتوای مناسب سایت بیشتر باشد، مراجعه بیشتری خواهد داشت و در نتیجه فروش و رنک بهتر

 

11. مقالات قبلی را آپدیت کنید

در زمان های متوالی رتبه مقالات خود را چک کنید و آنها را برای بدست آوردن جایگاه  برتر بروز رسانی کنید.

 

12. از ارائه محتوای کم و بی کیفیت پرهیز کنید

صفحات با محتوای ناقص و نامناسب که خواننده را اذیت کند و عملا چیز مفیدی به وی ندهد حتما باعث کاهش امتیاز سایت نزد گوگل خواهد شد.


13. در مواردی که امکان ایجاد محتوای تکراری وجود دارد از تگ rel="canonical" استفاده نمایید

 

نکات مهم در سئو (عمومی):

 

1. بر گوگل تمرکز کنید و گوگل را معیار سئو قرار دهید

علاوه بر استفاده اکثریت مطلق کاربران ایرانی از گوگل، اهمیت این نکته در این است که هر کاری که برای ارتقاء در گوگل انجام دهید منجر به ارتقاء در سایر موتورهای جستجو نظیر بینگ و غیره نیز می شود. زیرا:

گوگل بهترین الگوریتم های جستجو را دارد و بهترین راهنمایی ها و دستورالعمل ها را برای بهبود کیفیت وبسایت ها ارائه می دهد

 

2. صفحه اول نتایج گوگل را هدف گذاری کنید و در صفحه اول ، سه رتبه اول را

اگر در سه رتبه اول نباشید، کمتر از 10 دصد از جستجوها نصیبتان میشود.

 

3. هرگز به فکر فریب گوگل نباشید.سئو را برای کاربرها انجام دهید نه برای گوگل

هر تکنیکی از سئو را که به کار می برید با این هدف باشد که کسانی که دنبال محتوای شما می گردند راحت تر آن را پیدا کنند و از سایت شما بیشتر از سایت رقبا بهره ببرند. 

این دیدگاه را در تمام مراحل و تکنیک های سئو حفظ کنید، زیراکه بهترین ضامن برای موفقیت شما خواهد بود

 

4. سایت شما حتما ریسپانسیو باشد

 با توجه به رشد فروش موبایل های هوشمند و تبلت و همچنین گسترش اینترنت موبایل نسل سوم و چهارم در کشور، پیش بینی می کنیم این آمار بیش از این ها رشد داشته باشد.
- از طرفی گوگل نیز که صاحب اندروید است تصمیم گرفته سایت هایی که ریسپانسیو و به قول خودش mobile-friendly نیستند را از نتایج جستجوی موبایل حذف کند.
- پس برای راحتی کاربران که بیشتر از موبایل و تبلت برای مرور صفحات وب استفاده می کنند و همچنین برای جذب کاربر و مشتری از نتایج جستجوی گوگل، فقط و فقط به فکر وبسایت ریسپانسیو باشید. اگر به تازگی قصد راه اندازی سایت دارید، هرگز سراغ سایت های غیر ریسپانسیو نروید. و اگر قبلا وبسایتی داشته اید که ریسپانسیو نیست، تغییر و تحول آن را در اولویت کارها و هزینه های خود قرار دهید. از صرف هزینه برای این کار نترسید و زمان را از دست ندهید. فردا دیر است...

 

5. کدهای HTML شما حتما صحیح باشد
 

6.انتهای هر مطلب از مخاطبان دعوت کنید تا کاری انجام دهند

مثلا نظری بنویسند یا مطلب دیگری را ببینند و یا برای سفارش محصول و خدمات شما اقدام کنند.

 

7. سئوی داخلی و سئوی خارجی هردو لازم است

سئوی داخلی هر گونه اقدامی است که باید در خود سایت شما انجام شود تا به کسب رتبه بهتر در نتایج جستجوی کلمات کلیدی مرتبط کمک کند.

سئوی خارجی هرگونه اقدامی است که خارج از سایت شما صورت می گیرد تا منجر به کسب نتایج بهتر در جستجوی گوگل شود.

 

8. در کنار اهمیت به موتورهای جستجو برای جذب بازدیدکننده، حتما از منابع دیگر نیز استفاده کنید

جذب بازدید از وب سایت های مرتبط، هم به کسب و کار شما کمک میکند و هم برای سئو مفید است.

 

9. کمک کنید جستجوگران پس از مطالعه صفحه ای که به آن وارد شده اند، صفحات دیگر سایت را نیز مرور و مطالعه نمایند

 

10.با استفاده از ویدئو در محتوی، زمان حضور کاربر را افزایش دهید

در ضمن میتوانید از سایت های اشتراک گذاری ویدئومثل آپارات لینک و بازدید دریافت نمایید.

 

11. محتوای تصویری مانند ویدئو، نمودار و اینفوگرافی ها در جذب لینک بسیار موثر است

کاربران لینک اینگونه مطالب را بیشتر پخش و استفاده میکنند.

 

12. نویسنده مهمان باشید

در وبلاگ ها و سایت های دیگر با نام و لینک سایت تان مطلب منتشر نمایید.

 

13. همیشه رتبه خود را در نتایج جستجوی عبارات مختلف رصد کنید

به این منظور میتوانید از کمک سرچ کنسول گوگل و سایر موتورهای جستجو استفاده نمایید

 

14. رتبه های خوب ممکن است غلط انداز باشند

اگر بازدیدکنندگان بیشتر منجر به فروش بیشتر نشود، رتبه برتر چه فایده ای دارد؟ پس سراغ عباراتی بروید که باعث افزایش فروش شما می شود.

 

15.برای محصولات یا کسب و کار خود سیستم امتیاز دهی داشته باشید

این سیستم امتیاز دهی مطابق استانداردهای گوگل باشد و از مشتریان خود بخواهید به شما امتیاز دهند

 

16. صفحه خطای 404 و 500 خوبی طراحی کنید

صفحه ای با ظاهر و محتوای مناسب که باعث ترک سایت شما نشود و کاربر را به صفحات دیگر هدایت نماید

 

17. از شرکت ارائه دهنده خدمات میزبانی وب (هاستینگ) معتبر استفاده نمایید.

کندی و قطع شدن های مکرر سایت باعث کاهش رتبه شما در نتایج جستجو می شود.

 

18. همه تخم مرغ ها را در یک سبد نچینید.

در سئو بر یک عبارت کلیدی تکیه نکنید و به فکر سایر عبارات مرتبط نیز باشید

 



کارهای ممنوعه در سئو

انجام این موارد باعث خواهد شد که رتبه سایت شما در گوگل دچار مشکل شده و بازدید سایت شما از بین برود.

 

1.پنهان‌سازی محتوا در داخل تصاویر

برخی وبمسترها محتوای خود را در داخل تصاویر نشان می‌دهند. با وجود اینکه موتورهای جستجو قادر خواهند بود محتوای موجود در تصاویر را بخوانند اما به آن اکتفا نکنید. 

 

2. استفاده بیش از حد از جاوا اسکریپت یا آجاکس

موتورهای جستجو نمی‌توانند جاوا اسکریپت/ AJAX را درک کنند. بنابراین شانس ایندکس شدن با تعداد زیاد جاوا اسکریپت/ AJAX کاهش می‌یابد. از HTML/CSS به جای جاوا اسکریپت/ AJAX استفاده کنید.

 

3. استفاده از URL نامناسب

از URLهای غیر مرتبط استفاده نکنید. از URL (آدرس صفحه) مناسب که توصیف کننده محتوای شما باشد استفاده کنید. در مورد طول URL نگران نباشید.

 

4. برنامه‌های تبادل لینک

انجام این کار زمان زیادی را می‌برد اما ارزشی ندارد. با انجام آن هیچ چیز را به دست نخواهید آورد. مورد دیگر این است که لینک شما پس از چند روز بدون اطلاع شما پاک خواهد شد. مشاهده شده است که تبادل لینک را برای وبلاگ انجام داده‌اند اما هیچ چیز به دست نیاورده‌اند.

 

5. استفاده از عنوان متا (meta title) و توضیحات متا (meta description) مشابه در هر صفحه از وبلاگ

 هنگامی‌که از عنوان و توضیحات متای مشابه در همه پست‌ها استفاده می‌کنید موتورهای جستجو همه پست‌ها را به عنوان یک پست در نظر می‌گیرند. بنابراین کل سایت شما ایندکس نخواهد شد. از این‌رو از متا تگ‌های متفاوت برای پست‌های مختلف استفاده کنید. اما هرگز از توضیحات متا (meta description) نامناسب استفاده نکنید. کلمات کلیدی را داخل محتوا قرار دهید. 

 

6. به کار بردن کلمات کلیدی نامناسب و استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی

 از کلمات کلیدی با رقابت‌پذیری کمتر به جای استفاده از کلمات کلیدی با رقابت‌پذیری بالا استفاده کنید. با انجام این کار می‌توانید ترافیک سریعتری را از موتورهای جستجو به دست آورید. از ابزار Google Adword برای یافتن کلمات کلیدی مناسب استفاده کنید.

 

7. استفاده از کلمات کلیدی اشتباه

 کلمات کلیدی شما باید مرتبط با محتوای شما باشد. کلمات کلیدی باید محتوای مقاله را به طور مختصر بیان کند.

 

8. محتوا با کیفیت پایین

 محتوای شما باید دارای کیفیت بالا باشد. کیفیت پایین و محتوای کپی توسط موتورهای جستجو جریمه خواهد شد و شما با پست گذاشتن این نوع محتوا هیچ چیز را به دست نخواهید آورد.

 

9. لینک‌های نامربوط

لینک‌های موجود بر سایت باید با محتوا مرتبط باشند و این لینکها به صفحات مرتبط هدایت شوند.

 

10. انتظار برای به دست آوردن نتایج فوری

 SEO یک روش سریع برای افزایش ترافیک به وبلاگ شما نیست. شما نیاز به صبر برای گرفتن نتایج دارید. گاهی اوقات از هفته تا ماهها برای نتیجه مورد نظر شما زمان می‌برد. بنابراین شما باید انگیزه قوی جهت کار بر روی سئو داشته باشید.

 

11. زمان بارگذاری بالای صفحات

 بازدیدکنندگان دوست ندارند زمان زیادی را صرف کنند. بنابراین شما باید نقشه هاستینگ مناسبی برای بهبود زمان بارگذاری وبلاگ یا وبسایت خود در نظر بگیرید.

 

مواردی که در بالا ذکر شد بیشترین اشتباهات رایج انجام شده توسط اغلب وبلاگ نویسان و صاحبان سایت می‌باشد. شما باید موارد بالا را یاد بگیرید و با دقت آنها را بخوانید. پس از آن شما باید ترفندهای سئو را به طور صحیح انجام بدهید و از آموزش سئو درست برای یادگیری خود استفاده کنید.  استفاده بیش از حد از تکنیکها و ترفندهای سئو نه تنها  باعث وضعیت سایت شما در گوگل نخواهد شد، بلکه باعث می شود که رتبه های سایت خود را از دست بدهید.



ابزارهای سئو سایت

ابزار های سئو و تست عملکرد  سایت برای اطلاع از نتیجه سئو انجام شده و رفع ایرادات احتمالی:

 

KWFinder

 

سایت KWFinder یکی از ابزارهای کاربردی برای تحقیق کلمات کلیدی است که به شما در یافتن کلیدواژه های کم رقابت و با حجم جستجوی بالا کمک می کند. شما با بهینه سازی سایت خود برای این کلیدواژه های ارزشمند می توانید ترافیک سایت خود را افزایش دهید.

 

 

Keyword Tool

 

یک سئوکار حرفه‌ای برای اطلاع از کلمات کلیدی مورد نظر، از ابزار‌های مختلفی استفاده می‌کند. همچنین برای نوشتن یک محتوای خوب، علاوه بر ابزارهای نگارشی و ویراستاری، به ابزار‌های دیگری نیز نیاز داریم. ابزار‌ keyword tool، به سئوکارها و تولیدکنندگان محتوا کمک می‌کنند تا سئوی سایت و محتوای خود را بهبود دهند.

ابزار keyword tool یک ابزار آنلاین و رایگان تحقیق کلمات کلیدیه که از تکمیل خودکار گوگل (google autocomplete) برای تولید صدها کلمه کلیدی مرتبط استفاده میکند.

برای استفاده رایگان از ابزار keyword tool کافیست به وبسایت آن سری بزنید.

 

Ahrefs

 

سایت ahrefs مجموعه‌ای از چندین سرویس سئو است که کمک می‌کند تا شما بتوانید در زمینه سئو خارجی سایت، کنترل کاملی بر روی بک لینک‌های خود و رقبایتان داشته باشید و در زمینه سئو داخلی، بتوانید تحقیقات کلمات کلیدی را به‌صورت کامل انجام دهید و موضوعات تقویم محتوایی خود را برای انتشار در سایت انتخاب کنید.

Ahrefs پلتفرم SEO است که شامل ابزارهایی برای ایجاد لینک، تحقیق در مورد کلمات کلیدی، آنالیز رقبا، بررسی رتبه و ممیزی سایت می باشد.

 

Majestic SEO

 

این ابزار تجزیه و تحلیل بک لینک داده هایی را برای کمک به شما در ایجاد یک کمپین بهتر ایجاد لینک برای وب سایت خود فراهم می کند.

در حال حاضر Majestic با بیش از ۳ تریلیون لینک ثبت شده بزرگترین پایگاه داده بک لینک در دنیا است و بک لینک هم یکی از مهم ترین عوامل افزایش رتبه سایت در گوگل است.

 

 

MOZ Pro

 

Moz Pro یا نسخه حرفه‌ای سایت ماز، بسته‌ای کامل است که به شما این امکان را می‌دهد تا جایگاه‌ خود را مدیریت و بررسی کنید. هم‌چنین با استفاده از Moz pro می‌توانید به راحتی کلمات کلیدی را جستجو کنید، لینک‌ها را ارزیابی کنید، مشکلات تکنیکال سئویی وبسایتتان را برطرف کنید، صفحاتتان را بهینه سازید و از عملکردتان گزارش بگیرید.

Moz یا نسخه حرفه‌ای آن Moz Pro یک پکیج محبوب از ابزارهای سئو است و شامل ابزارهایی است که برای بهبود رتبه در موتور جستجو طراحی شده‌اند. 

 

Google Trends

 

گوگل ترندز یکی از ابزارهای سئو میباشد که توسط شرکت گوگل ارائه شده است. گوگل ترندز داده های جستجوی کاربران در گوگل را جمع آوری می کند و به کاربرانش اجازه می دهد میزان فراوانی عبارت جستجو شده را در مقایسه با سایر کلمات کلیدی مشابه در اینترنت بررسی کنند.

برای استفاده از این سرویس رایگان گوگل (گوگل ترندز) فقط کافیست صفحه مربوطه را باز کرده و شروع به استفاده کنید.

 

تست سئو سایت semalt

 

semalt یک ابزار تست سئو سایت است. semalt یکی از کاملترین  ابزار آنلاین بررسی سرعت و سئو سایت  است که می تواند شما را برای داشتن یک وب سایت قدرتمند راهنمایی کند.

بررسی های semalt

تقریباً می توان گفت سایت semaltهمه چیز را بررسی میکند که اصلی ترین های آن عبارتند از؛

بررسی متا تگ های مهم از جمله Title, Description, Headline و …

بررسی کلمات کلیدی اصلی

بررسی ویژگی alt در تصاویر سایت

بررسی لینک ها و لینک های شکسته سایت

بررسی فایل های Robots.txt و سایت مپ

بررسی Mobile Friendly

بررسی کدنویسی و ارور ها

بررسی بک لینک ها

و …

این ها تنها بخشی از امکانات سایت semalt هست, توصیه میکنم حتما سایت خود را بررسی کنید 

 

تست سئو سایت woorank

 

woorank یک ابزار آنلاین تست سئو سایت و رتبه دهی به سایت است. از نظر من woorank یکی از کاملترین و دقیقترین ابزار آنلاین بررسی سرعت و سئو سایت  است که می تواند شما را برای داشتن یک وب سایت قدرتمند راهنمایی کند.

بررسی های woorank

تقریباً می توان گفت سایت woorank همه چیز را بررسی میکند که اصلی ترین های آن عبارتند از؛

بررسی متا تگ های مهم از جمله Title, Description, Headline و …

بررسی کلمات کلیدی اصلی

بررسی ویژگی alt در تصاویر سایت

بررسی لینک ها و لینک های شکسته سایت

بررسی فایل های Robots.txt و سایت مپ

بررسی Mobile Friendly

بررسی کدنویسی و ارور ها

بررسی بک لینک ها

و …

این ها تنها بخشی از امکانات سایت woorank هست, توصیه میکنم حتما سایت خود را بررسی کنید 

 

بررسی سئو سایت با SeoSiteCheckup

 

این سایت نیز همانند سایت woorank یک ابزار آنلاین و رایگان بررسی سئو سایت است که به شما امکان بررسی متاتگ ها, کلمات کلیدی, لینک های شکسته, ارور های کدنویسی و … را می دهد. برای استفاده از خدمات این سایت می توانید وارد لینک SeositeCheckup شوید و آدرس سایت خود را در فیلد موجود وارد نمایید.

 

بررسی سرعت سایت با GTmetrix

 

سایت GTmetrix یکی از قوی ترین ابزار های بررسی سرعت سایت و بهینه بودن کد های جاوا اسکریپت و CSS است. به کمک سایت GTmetrix و با خدمات رایگان آن می توانید سرعت لود سایت, حجم صفحه, تعداد درخواست های سرور را بررسی کنید. همچنین GTmetrixx سایت شما را از لحاظ سرعت و عملکرد رتبه بندی می کند.

از جمله مواردی که سایت GTmetrix بررسی میکند عبارتند از؛

سرعت بارگذاری سایت

بررسی بهینه بودن تصاویر

بررسی بهینه بود فایل های جاوا اسکریپت

بررسی بهینه بودن فایل های CSS

بررسی کوکی ها

و …

همیشه سایت GTmetrix را کنار دست خود داشته باشید تا بتوانید خیلی راحت از مشکلات سایت خود مطلع شوید و آنها را تصحیح کنید.

 

نرم افزار Screaming Frog SEO Spider

 

نرم افزار Screaming Frog SEO Spider (اسکریمینگ فراگ) ابزار سئو و تقریبا رایگانی برای آنالیز سئو وبسایت است که روی دسکتاپ سوار شده و شما می‌توانید آن را روی رایانه ی خود نصب کنید. این ابزار با شبیه سازی عملکرد خزنده های گوگل لینک ها، تصاویر، CSS و غیره را برای شما فراهم میکند.

 

 

سرچ کنسول (Search Console)

 

گوگل سرچ کنسول یک سرویس آنلاین رایگان است که توسط گوگل فراهم شده است. این سرویس در ابتدا با نام گوگل وبمستر تولز معرفی شد. اما در 20 ماه می 2015 نام آن به گوگل سرچ کنسول تغییر کرد. از سرچ کنسول گوگل می توان به منظور اطلاع، کنترل، حفظ و حل مشکلات احتمالی وب سایت ها در فرآیند سئو استفاده کرد.



الگوریتم های سئو گوگل

الگوریتم‌های گوگل مکانیزم‌های پیچیده ای هستند که برای بازیابی اطلاعات از فهرست جستجوی آن و ارائه اطلاعات به یک پرس‌وجو استفاده می‌شوند. الگوریتم‌ها میلیاردها محتوا را در فهرست گوگل جستجو می‌کنند و به دنبال عبارات و کلمات کلیدی منطبق با پرس و جو می‌گردند.

از بین تعداد بی‌شماری به‌روزرسانی‌های الگوریتم گوگل که در دهه گذشته معرفی شده‌اند، در اینجا مواردی وجود دارد که سئو را برای همیشه تغییر دادند.

گوگل ادعا می کند که الگوریتم جستجوی خود را چندین هزار بار در سال به روز می کند. در اکثر موارد، به‌روزرسانی‌های الگوریتم گوگل بسیار کوچک هستند و نمی‌توان متوجه آن شد. اما، هر چند وقت یکبار، گوگل تغییراتی را به قدری اساسی ایجاد می کند که روش سئوی ما را برای همیشه مختل می کند.

در این بخش، مهم ترین تغییرات الگوریتم جستجو را شمارش معکوس خواهیم کرد. ما بررسی خواهیم کرد که چرا این به‌روزرسانی‌ها معرفی شده‌اند، چگونه کار می‌کنند و چه تنظیماتی را باید در پاسخ به استراتژی‌های سئو خود انجام دهیم.

 

لیست مهم ترین الگوریتم های سئو گوگل

 

1. الگوریتم گوگل کافئین - Caffeine

(2009)

در حقیقت یک الگوریتم نیست و تنها یک تحول و تغییر اساسی در نحوه ایندکس صفحات توسط گوگل به منظور پاسخگویی به تعداد تصاعدی سایت ها و صفحات در اینترنتی بود.

 

2. پاندا (Panda)

تاریخ: 24 فوریه 2011

خطرات: محتوای تکراری، سرقت ادبی یا نازک. هرزنامه تولید شده توسط کاربر؛ پر کردن کلمات کلیدی

چگونه کار می کند: پنالتی سایت هایی با محتوای کوتاه، بی کیفیت، اسپم و تکراری . به روز رسانی الگوریتم پاندا یک به اصطلاح "امتیاز کیفیت" را به صفحات وب اختصاص می دهد. سپس از این امتیاز به عنوان عامل رتبه بندی استفاده می شود. در ابتدا، اثرات پاندا خفیف بود، اما در ژانویه 2016 به طور دائم در الگوریتم اصلی گوگل گنجانده شد. از آن زمان، انتشار به‌روزرسانی‌ها بیشتر شده است، بنابراین هم جریمه‌های پاندا و هم بازیابی سریع‌تر اتفاق می‌افتند.

 

3. پنگوئن (Penguin)

تاریخ: 24 آوریل 2012

خطرات: پیوندهای هرزنامه یا نامربوط. پیوندهایی با متن لنگر بیش از حد بهینه شده.

چگونه کار می کند: هدف حمله این الگوریتم گوگل، شناسایی خرید بک لینک و سایت های دریافت کننده بک لینک به صورت فراوان، غیرطبیعی و از سایت هایی با اعتبار کم هستند. هدف گوگل پنگوئن پایین آوردن رتبه سایت هایی است که بک لینک آنها غیر طبیعی به نظر می رسد. این به روز رسانی به ساخت لینک کم تلاش، مانند خرید لینک از مزارع لینک پایان داد.

 

4. الگوریتم دزد دریایی – Pirate

(آگوست 2012)

کاهش رتبه و حذف دزدان محتوا، ناقضان قانون کپی رایت با محتوای کپی از نتایج جستجو

 

5. مرغ مگس خوار (Hummingbird)

تاریخ: 22 اوت 2013

خطرات: پر کردن کلمات کلیدی. محتوای بی کیفیت

چگونه کار می کند: اولین قدم گوگل در درک معنی و نیت جستجو و فاصله گرفتن از استفاده صرف از کلمات کلیدی . الگوریتم مرغ مگس خوار به گوگل کمک می کند تا پرس و جوهای جستجو را بهتر تفسیر کند و نتایجی را ارائه دهد که با هدف جستجوگر مطابقت داشته باشد (برخلاف عبارات فردی درون پرس و جو). در حالی که کلمات کلیدی همچنان مهم هستند، الگوریتم مرغ مگس خوار این امکان را فراهم می کند که صفحه برای یک پرس و جو رتبه بندی شود، حتی اگر حاوی کلمات دقیقی باشد که جستجوگر وارد کرده است. این امر با کمک پردازش زبان طبیعی که بر نمایه سازی معنایی پنهان، اصطلاحات و مترادف های همزمان متکی است، به دست می آید.

 

6. الگوریتم کبوتر – Google Pigeon

July 24, 2014

تحول در لوکال سرچ؛ افزایش ارتباط بین گوگل مپ و موتور جستجوی گوگل در جهت رتبه بندی محتوای محلی به کاربر 

 

7. موبایل (Mobile)

تاریخ: 21 آوریل 2015

خطرات: عدم وجود نسخه موبایلی صفحه. قابلیت استفاده ضعیف از موبایل

چگونه کار می کند: این و به روز رسانی های بعدی جستجوی موبایل (2018، 2020) تمرکز را از دسکتاپ به نسخه موبایل وب سایت شما تغییر داده است. امروزه گوگل تمامی وب سایت ها را بر اساس سرعت و کاربرپسند بودن نسخه موبایل آنها رتبه بندی می کند.

 

8. رنک برین (RankBrain)

تاریخ: 26 اکتبر 2015

خطرات: عدم ارتباط خاص پرس و جو. محتوای کم عمق؛ UX ضعیف

چگونه کار می کند: افزایش میزان رضایت و تجربه کاربری با درک و رتبه بندی دقیقتر نتایج جستجوی کاربر بر پایه هوش مصنوعی. رنک برین بخشی از الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل است. این یک سیستم یادگیری ماشینی است که به گوگل کمک می‌کند تا معنای پشت پرسش‌ها را بفهمد و بهترین نتایج جستجو را در پاسخ به آن پرسش‌ها ارائه دهد. گوگل رنک برین را سومین فاکتور مهم رتبه بندی می نامد.

در حالی که ما فرمول دقیق پشت این به‌روزرسانی بزرگ را نمی‌دانیم، اتفاق نظر این است که رنک برین مسئول سفارشی کردن نتایج جستجوی گوگل کاربر است. اساساً، گوگل فراتر از پرس و جوی جستجوی افراد می رود و زمینه بزرگتر مانند مترادف ها، کلمات ضمنی و سابقه جستجوی شخصی را در نظر می گیرد.از جدیدترین و برترین الگوریتم های موتور جستجوی گوگل که بر مبنای هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی  ساخته شده، الگوریتم رنک برین است.

رنک برین از پیچیده ترین الگوریتم های گوگل است و برای پایان دادن به فعالیت های سئو کلاه سیاه، سئو خاکستری و کلاسیک طراحی شده است. مهمترین وظیفه رنک برین نمایش نتایج جستجوی گوگل براساس شناخت الگوهای جدید، تعامل رفتار کاربران، درک و تشخیص مفهومی کلماتی است که کاربران در این موتور، حتی برای اولین بار جستجو می کنند. از بارزترین تفاوت های این الگوریتم با سایر الگوریتم های خانواده خود در این است که همیشه در حال یادگیری و بهینه کردن خود می باشد و دیگر نیازی به آپدیت جدید از طرف تیم گوگل نداشته و این وظیفه بسیار مهم بر عهده خودش قرار داده شده است. 

قبل از رنک برین میزان تاثیر الگوریتم ها، سیگنال ها و معیارهای جستجوها به صورت دستی توسط مهندسان گوگل اعمال می شدند. از نظر تشخیص مفهومی عبارت جستجو شده در گوگل، این الگوریتم شباهت زیادی به الگوریتم مرغ مگس خوار داشته ولی هدف نهایی الگوریتم رنک برین، جلب رضایت کاربران است و چون ملاک اصلی سنجش آن رفتار کاربر می باشد.

در گذشته رقابت با یک سایت که قدمت زیاد، بک لینک های بسیار قوی یا محتوای نسبتا خوبی داشت بسیار سخت بود، ولی با این ماشین هوش مصنوعی گوگل، در صورتی که بتوانیم نرخ کلیک CTR بهتر، محتوای کاملتر، بهتر و کاربردی تری برای کاربران خود آماده کنیم، این الگوریتم کمک بسیار بزرگی برای رقابت یک سایت که حتی تازه راه اندازی شده است می باشد.

 

9. الگوریتم پاسوم یا موش کور –  Possum Algorithm

(سپتامبر 2016)

بهبود نمایش کسب و کارهای محلی، تاثیر بیشتر سئوی محلی و نمایش نتایج با کیفیت و متنوع بر اساس مشاغل نزدیک به موقعیت مکانی کاربر

 

10. الگوریتم گوگل فرد – Google Fred

( مارس 2017)

معمولا آپدیت هایی که گوگل در الگوریتم های خود داده و نمی توان آنرا در دسته بندی خاصی قرار داد را به نام الگوریتم فرد می شناسیم و البته راهکارهای جدید گوگل برای حذف نتایج نامرتبط و بی کیفیت مانند وبلاگ هایی با موضوعات متنوع که هدف آنها افیلیت مارکتینگ یا کسب درآمد از طریق تبلیغات است.

 

11. پزشکی (Medic)

تاریخ: 4 می 2018

خطرات: عدم وجود قدرت در وب سایت های YMYL. سیگنال های ضعیف E-A-T

چگونه کار می‌کند: به‌نظر می‌رسد به‌روزرسانی گوگل مدیک به طور نامتناسبی بر وب‌سایت‌های پزشکی و همچنین سایر وب‌سایت‌هایی که با تصمیم‌های بالقوه تغییر دهنده زندگی (مالی، حقوق، آموزش) مرتبط هستند، تأثیر می‌گذارد. اگرچه صراحتاً تأیید نشده است، نمایندگان گوگل اشاره کرده‌اند که به‌روزرسانی برخی از سیگنال‌های E-A-T (تخصص، اختیار، اعتماد) را از سند دستورالعمل‌های ارزیابی کیفیت اجرا کرده است.

 

12. الگوریتم تطبیق عصبی - Neural Matching

2018

تطبیق عصبی چیست؟ تطبیق عصبی الگوریتمی است که از آخرین فناوری هوش مصنوعی گوگل استفاده می کند تا بتواند نتایج جستجوی متنوع تری تولید کند. این فناوری هوش مصنوعی به گوگل این امکان را می دهد که زبان را بسیار بهتر درک و تجزیه و تحلیل کند.

گوگل تایید کرده که الگوریتم نیورال مچینگ در سال 2018 شروع به فعالیت کرده و همانند رنک برین از هوش مصنوعی بهره می برد و مسئولیت اصلی آن درک و ایجاد ارتباط بهتر بین کلمات و مفاهیم آن هاست ولی رنک برین تلاش می کند تا به درک جامعتری از مفهوم صفحات وب دست یابد.

 

13. برت (Bert)

تاریخ: 22 اکتبر 2019

خطرات: محتوای ضعیف نوشته شده است. عدم تمرکز؛ فقدان زمینه

چگونه کار می کند: این به روز رسانی الگوریتم گوگل از فناوری پردازش زبان طبیعی برای درک بهتر عبارت های جستجو، تفسیر متن، شناسایی موجودیت ها و روابط بین موجودیت ها استفاده می کند. دیده‌ایم که به‌روزرسانی‌های پاندا، مرغ مگس‌خوار و رنک برین از کلمات کلیدی فاصله می‌گیرند، و به‌روزرسانی برت  نقطه اوج این تلاش است – به گوگل اجازه می‌دهد تا تفاوت‌های ظریف‌تری را هم در جستارها و هم در نتایج جستجو درک کند.

 

14. الگوریتم گوگل سندباکس - Google sandbox

الگورییتمی برای جلوگیری از رشد بی رویه سایت های اسپمر تازه تاسیس؛ گوگل طی چند ماه اول راه اندازی یک سایت با دامین بدون تاریخچه با زیرنظر گرفتن آن، فعالیت های شما را محک زده تا به جایگاه اصلی خود برسد.

 

15. الگوریتم پیج لی اوت – Page Layout

مبارزه با صفحات حاوی تبلیغات افراطی و آزاردهنده به ویژه در قسمت بالایی و هیدر سایت

 

16. الگوریتم گورخر – Zebra Update

کاهش رتبه فروشگاه های ناامن و بی کیفیت و داشتن گواهی نامه SSL ()

 

17. الگوریتم لئون - Payday Leon

مقابله با سایت های اسپم حاوی کلمات مستهجن، کازینو، بیمه، وام و حوزه مالی

 

18. به روز رسانی های اصلی (Core Updates)

تاریخ: 2017 تا کنون

چگونه کار می کند: از سال 2017، گوگل شروع به معرفی به روز رسانی های بزرگتر به عنوان به روز رسانی های اصلی گوگل کرده است. از آن زمان، حتی شفافیت کمتری در مورد اینکه این به‌روزرسانی‌ها چیست و کدام بخش از جستجو را بهبود می‌بخشد، وجود دارد. سئو ها اغلب تغییرات رتبه بندی پس از به روز رسانی را دنبال می کنند و سعی می کنند بفهمند دقیقا چه چیزی تغییر کرده است، اما به ندرت یک مشاهده قطعی وجود دارد. این احتمال وجود دارد که به‌روزرسانی‌های اصلی گوگل فقط پیشرفت‌هایی در به‌روزرسانی‌های قبلی گوگل یا شاید بسته‌هایی از به‌روزرسانی‌های کوچکتر باشد که به هم گره خورده‌اند.


مقاله قبلیآموزش بازاریابی در اینستاگرام (اینستاگرام مارکتینگ)
مقاله بعدیاصول طراحی صفحه فرود یا لندینگ پیج
نظرات
نظر شما در مورد این مطلب چیست؟
ثبت دیدگاه