سئو فرآیندی است که به موتورهای جستجو کمک می کند تا وب سایت ها را بر اساس محتوای آنها پیدا کرده و رتبه بندی کنند. در سال های اولیه اینترنت، موتورهای جستجو توسعه چندانی نداشتند. از این رو، یافتن اطلاعات مرتبط برای کاربران اینترنتی آسان نبود. با این حال، در سال 2000، با معرفی چندین مرورگر وب و سیستم عامل جدید، وضعیت تغییر کرد. این امر باعث می شود که کاربران اینترنت فعال تر و آگاه تر شوند و در نتیجه احتمال بیشتری برای یافتن اطلاعات در اینترنت داشته باشند.
در ادامه نکات کاربردی در زمینه سئو سایت را ببینید:
1. تگ عنوان قراموش نشود و (title) بیشتر از 70 کاراکتر نباشد
2. تگ توضیحات 140 کاراکتر باشد
3. در مورد کلمات کلیدی تحقیق کنید
از ابزارهای کمکی آماری استفاده کنید.انتخاب صحیح کلمات کلیدی مهم است.شما میخواهید افرادی را به سایت جذب کنید که با احتمال بیشتری مشتری محصولات و خدمات شما شوند.
(SERP-Trends-KWFider-Seochat)
4. حتما از کلمات کلیدی در تگ های عنوان و توضیحات استفاده نمایید
اما یک کلمه را در تگ عنوان بیش از 2 بار تکرار نکنید.
5. از تگ های H1 تا H6 حتما استفاده کنید
6. از ALT در تصاویر استفاده نمایید
توضیحات مرتبط با تصویر را در آن بنویسید.اما بیش از 12 کلمه نباشد.
7. بر گوگل تمرکز کنید و گوگل را معیار سئو قرار دهید
علاوه بر استفاده اکثریت مطلق کاربران ایرانی از گوگل، اهمیت این نکته در این است که هر کاری که برای ارتقاء در گوگل انجام دهید منجر به ارتقاء در سایر موتورهای جستجو نظیر بینگ و غیره نیز می شود. زیرا:
گوگل بهترین الگوریتم های جستجو را دارد
و بهترین راهنمایی ها و دستورالعمل ها را برای بهبود کیفیت وبسایت ها ارائه می دهد
8. صفحه اول نتایج گوگل را هدف گذاری کنید و در صفحه اول ، سه رتبه اول را
اگر در سه رتبه اول نباشید، کمتر از 10 دصد از جستجوها نصیبتان میشود.
9. هرگز به فکر فریب گوگل نباشید.سئو را برای کاربرها انجام دهید نه برای گوگل
هر تکنیکی از سئو را که به کار می برید با این هدف باشد که کسانی که دنبال محتوای شما می گردند راحت تر آن را پیدا کنند و از سایت شما بیشتر از سایت رقبا بهره ببرند.
این دیدگاه را در تمام مراحل و تکنیک های سئو حفظ کنید، زیراکه بهترین ضامن برای موفقیت شما خواهد بود
10. سایت شما حتما ریسپانسیو باشد
با توجه به رشد فروش موبایل های هوشمند و تبلت و همچنین گسترش اینترنت موبایل نسل سوم و چهارم در کشور، پیش بینی می کنیم این آمار بیش از این ها رشد داشته باشد.
- از طرفی گوگل نیز که صاحب اندروید است تصمیم گرفته سایت هایی که ریسپانسیو و به قول خودش mobile-friendly نیستند را از نتایج جستجوی موبایل حذف کند.
- پس برای راحتی کاربران که بیشتر از موبایل و تبلت برای مرور صفحات وب استفاده می کنند و همچنین برای جذب کاربر و مشتری از نتایج جستجوی گوگل، فقط و فقط به فکر وبسایت ریسپانسیو باشید. اگر به تازگی قصد راه اندازی سایت دارید، هرگز سراغ سایت های غیر ریسپانسیو نروید. و اگر قبلا وبسایتی داشته اید که ریسپانسیو نیست، تغییر و تحول آن را در اولویت کارها و هزینه های خود قرار دهید. از صرف هزینه برای این کار نترسید و زمان را از دست ندهید. فردا دیر است...
11. هرگز لینک نخرید.فقط بطور طبیعی لینک جذب کنید
گرچه خرید لینک همیشه مغایر با دستورالعملهای گوگل بوده است، اما باز هم می توانستید از سایت هایی که پیجرنک بالایی دارند لینک خریداری کنید، و اگر در این کار افراط نمیشد، شاید گوگل شما را اسپم و جریمه نمیکرد.
اما گوگل از امروز نمایش پیجرنک را قطع کرد و دیگر به این طریق نمی توان اعتبار صفحات وب را شناسایی کرد. به این ترتیب جذب لینک های مفید و جلوگیری از لینک های مضر، امری حساس تر شده است.
لذا بیش از پیش توصیه می کنیم از متخصصین معتبر برای سئو و مخصوصا جذب لینک استفاده کنید. در غیر اینصورت ممکن است لطمات جبران ناپذیری به سئوی سایت خود وارد کنید.
12. لینک های ضعیف و بی اعتبار را غیرفعال کنید
- از ابزارهای مختلف (مانند: MOZ) برای مشاهده لینک هایی که به سایت شما داده شده است استفاده کنید.
- لینک ها را بررسی و لینک های ضعیف و بی اعتبار را شناسایی کنید.
- و با کمک ابزار Disavow Links گوگل، به گوگل اعلام کنید که این لینک ها را برای شما در نظر نگیرد.
13. چگالی کلمات کلیدی در متن صفحه در حد و اندازه یک متن معمولی برای عموم باشد
بطور غیر عادی کلمات کلیدی را تکرار نکنید. حدود 7 درصد کل کلمات باشد مناسب است.
14. تگ meta keywords دیگر اثری در گوگل ندارد
اما اگر هنوز استفاده میکنید، کمتر از 10 کلمه باشد و بینشان حتما از کامای انگلیسی استفاده نمایید.
15. از سایت مپ (site map) استفاده کنید
وجود نقشه سایت به گوگل کمک میکند صفحات سایت را بهتر شناسایی کند و از صفحات جدید و آپدیت صفحات قدیم باخبر شود
16. بدنه اصلی سئو محتوی است
محتوی را برای کاربر بنویسید
17. تعداد کلمات در هر صفحه
بیش از آنکه به فکر تعداد کلمات باشید به فکر مفیدتر بودن محتوی باشید. ولی برای مقالات معمولی حداقل 300 کلمه و مقالات اصلی 500 کلمه در نظر بگیرید.
18. کدهای HTML شما حتما صحیح باشد
19. در هنگام لینک دادن به صفحات دیگر، متن لینک حتما شامل توضیحاتی راجع به محتوای صفحه مقصد باشد
20. متن لینک بهتر است بیش از 4 کلمه نباشد
21. بخشی را به عنوان وبلاگ در سایت خود در نظر بگیرید
تا بتوانید مطالب صمیمانه تری را با مشتریان در میان بگذارید.اما محتوای وبلاگ نیز نامرتبط با محصول و خدمتتان نباشد.
22.محتوی را برای فقط برای متخصصان ننویسید
مطالب باید آنقدر ساده و روان باشد که با عادی ترین افراد هم براحتی ارتباط برقرار کند.
23.انتهای هر مطلب از مخاطبان دعوت کنید تا کاری انجام دهند
مثلا نظری بنویسند یا مطلب دیگری را ببینند و یا برای سفارش محصول و خدمات شما اقدام کنند.
24. سئوی داخلی و سئوی خارجی هردو لازم است
سئوی داخلی هر گونه اقدامی است که باید در خود سایت شما انجام شود تا به کسب رتبه بهتر در نتایج جستجوی کلمات کلیدی مرتبط کمک کند.
سئوی خارجی هرگونه اقدامی است که خارج از سایت شما صورت می گیرد تا منجر به کسب نتایج بهتر در جستجوی گوگل شود.
25. در کنار اهمیت به موتورهای جستجو برای جذب بازدیدکننده، حتما از منابع دیگر نیز استفاده کنید
جذب بازدید از وب سایت های مرتبط، هم به کسب و کار شما کمک میکند و هم برای سئو مفید است.
26. از ارائه محتوای کم و بی کیفیت پرهیز کنید
صفحات با محتوای ناقص و نامناسب که خواننده را اذیت کند و عملا چیز مفیدی به وی ندهد حتما باعث کاهش امتیاز سایت نزد گوگل خواهد شد.
27. محتوای تکراری را حذف نمایید
اگر محتوای یکسان یا خیلی مشابه در چند صفحه داشته باشید، ممکن است به جریمه شدن سایت شما توسط گوگل منجر شود
28. محتوای کپی شده از سایت های دیگر را منتشر نکنید
در صورتیکه مجبور به استفاده از مطالب سایت های دیگر هستید، تغییراتی در متن و عنوان آن اعمال کنید
29. در پی این باشید که محتوای شما بهتر از محتوای رقبایی باشد که در صفحه اول گوگل هستند
30. کمک کنید جستجوگران پس از مطالعه صفحه ای که به آن وارد شده اند، صفحات دیگر سایت را نیز مرور و مطالعه نمایند
31.با استفاده از ویدئو در محتوی، زمان حضور کاربر را افزایش دهید
در ضمن میتوانید از سایت های اشتراک گذاری ویدئومثل آپارات لینک و بازدید دریافت نمایید.
32. محتوای تصویری مانند ویدئو، نمودار و اینفوگرافی ها در جذب لینک بسیار موثر است
کاربران لینک اینگونه مطالب را بیشتر پخش و استفاده میکنند.
33. محتوای بیشتر بازدیدکننده بیشتری می آورد
هرچه تعداد صفحات با محتوای مناسب سایت بیشتر باشد، مراجعه بیشتری خواهد داشت و در نتیجه فروش و رنک بهتر
34. نویسنده مهمان باشید
در وبلاگ ها و سایت های دیگر با نام و لینک سایت تان مطلب منتشر نمایید.
35.از روش های تبادل لینک در شبکه های تبادل لینک استفاده نکنید
گوگل شما را اسپم میکند و رتبه شما چنان افول میکند که بزودی قابل جبران نیست.
36. سعی کنید بک لینک های شما از سایت ها و IP های مختلف باشد
37.فقط به دنبال بک لینک برای صفحه اصلی نباشید
صفحات داخلی را نیز برای کسب رتبه در نتایج جستجوی عبارات کلیدی مختلف جدی بگیرید.
38. از روابط خارج از فضای مجازی برای کسب بک لینک در فضای مجازی و اینترنت استفاده کنید
تامین کنندگان، توزیع کنندگان و سایر شرکا و همکاران شما میتوانند در سایت هایشان به شما لینک بدهند.
39. بک لینک های رقبایتان را بررسی نمایید
و به دنبال راهی برای کسب بک لینک از منابع آن ها باشید.
40. به لینک های داخلی و خارجی اهمیت بدهید
هر صفحه سایت باید در یک صفحه دیگر از سایت شما یا سایت دیگری لینک شده باشد.دسترسی گوگل به صفحات از طریق لینک ها انجام میگیرد. در صفحات داخلی به صفحاتی با محتوای مرتبط لینک دهید
41.اهمیت لینک های صفحه اصلی به صفحات دیگر را فراموش نکنید
از صفحه اصلی به صفحاتی که برایتان اهمیت دارد حتما لینک مستقیم بدهید
42. همیشه رتبه خود را در نتایج جستجوی عبارات مختلف رصد کنید
به این منظور میتوانید از کمک سرچ کنسول گوگل و سایر موتورهای جستجو استفاده نمایید
43. رتبه های خوب ممکن است غلط انداز باشند
اگر بازدیدکنندگان بیشتر منجر به فروش بیشتر نشود، رتبه برتر چه فایده ای دارد؟ پس سراغ عباراتی بروید که باعث افزایش فروش شما می شود.
44.برای محصولات یا کسب و کار خود سیستم امتیاز دهی داشته باشید
این سیستم امتیاز دهی مطابق استانداردهای گوگل باشد و از مشتریان خود بخواهید به شما امتیاز دهند
45. مقالات قبلی را آپدیت کنید
در زمان های متوالی رتبه مقالات خود را چک کنید و آنها را برای بدست آوردن جایگاه برتر بروز رسانی کنید.
46. صفحه خطای 404 خوبی طراحی کنید
صفحه ای با ظاهر و محتوای مناسب که باعث ترک سایت شما نشود و کاربر را به صفحات دیگر هدایت نماید
47. صفحه خطای 500 خوبی طراحی کنید
صفحه ای با ظاهر و محتوای مناسب که باعث ترک سایت شما نشود و کاربر را به صفحات دیگر هدایت نماید
48.از عکس های بهینه سازی شده برای وب استفاده کنید
در فتوشاپ از قسمت "save for web" استفاده نمایید.سایز و کیفیت را بهینه تنظیم کنید.نه کم نه زیاد.
49. از تصاویر منحصر بفرد استفاده نمایید.
عکس هایی که خودتان گرفته اید یا تصاویر گرافیکی که خودتان ساخته اید و این شمایید که برای اولین بار آنها را در وب منتشر می کنید
50. در alt تصاویر از تجمع کلمات کلیدی خودداری کنید.
alt برای درج توضیح در مورد عکس است نه درج واژگانی که کسی با آن ها ارتباط برقرار نمیکند.
51. لینک های ناسالم را شناسایی و اصلاح نمایید
دقت کنید که هیچ لینکی در سایت شما یا به سایت شما خراب نباشد.
52. در مواردی که امکان ایجاد محتوای تکراری وجود دارد از تگ rel="canonical" استفاده نمایید
53. از شرکت ارائه دهنده خدمات میزبانی وب (هاستینگ) معتبر استفاده نمایید.
کندی و قطع شدن های مکرر سایت باعث کاهش رتبه شما در نتایج جستجو می شود.
54. همه تخم مرغ ها را در یک سبد نچینید.
در سئو بر یک عبارت کلیدی تکیه نکنید و به فکر سایر عبارات مرتبط نیز باشید