آموزش بازاریابی در اینستاگرام (اینستاگرام مارکتینگ)

احتمالا شما هم درباره بازاریابی اینستاگرام یا اینستاگرام مارکتینگ شنیده باشید. همچنین میدانید که امروزه بازاریابی شبکه های اجتماعی به یکی از مهم‌ ترین زیرشاخه‌های بازاریابی دیجیتال تبدیل شده است. این روزها اینستاگرام محبوب‌ترین شبکه اجتماعی در ایران است و همین موضوع این شبکه اجتماعی را به بستری مناسب برای بازاریابی تبدیل کرده است. در این مقاله مروری داریم بر بازاریابی اینستاگرام.


دلایل اهمیت بازاریابی اینستاگرام

اینستاگرام از سال ۲۰۱۰ با آغاز کار خود، طوفان جدیدی در فضای اینترنت به راه انداخت که تمام دنیا را در برگرفت. امروز همه‌گیری استفاده از این ابزار به حدی رسیده که احتمالا اگر کسی را ببینیم که تمایلی به حضور در آن ندارد، حسابی تعجب می‌کنیم!

از سوی دیگر احتمالا متوجه حضور اکثر برندها در فضای اینستاگرام شده‌اید. اما شاید از خودتان بپرسید، واقعا برای کسب و کارها حضور در فضای اینستاگرام به صرفه است؟ جواب یک «بله» بسیار بزرگ است! شاید بپرسید چرا؟ دلایل زیر را می‌توان برای این چرایی مطرح کرد:

در اینستاگرام یک میلیارد کاربر فعال وجود دارد و حدود ۵۰۰ میلیون استوری به صورت روزانه به اشتراک گذاشته می‌شود! بر اساس آمارهای غیررسمی در ایران نیز حدود ۲۵ میلیون کاربر ایرانی وجود دارد. پس استوری های جذاب و اطلاع از سایز استوری اینستاگرام مهم است.

حدود ۲۵ میلیون اکانت بیزینس در اینستاگرام فعال است.

حدود ۸۰%  کابران اینستاگرام حداقل صفحه یک برند را دنبال می‌کنند!

حدود ۷۲% از کابران اینستاگرام حداقل یک بار از طریق اینستاگرام با محصولی آشنا شده و آن را خریداری کرده‌اند!

با توجه به چنین آمارهایی به نظر می‌رسد دیگر این بستر صرفا برای گذاشتن چند عکس ساده و ارتباط با دوستان و استفاده‌های شخصی نیست. اینستاگرام به افراد و کسب و کارهایی که به دنبال برندسازی و کسب درآمد بیشتر هستند، اجازه می‌دهد تا ارتباط عمیق‌تری با مردم برقرار کنند و اهداف بازاریابی خود را با دقت و قدرت بیشتری دنبال کنند.



قدم اول: ساخت پروفایل مناسب در اینستاگرام

در اولین برخوردی که کاربران اینستاگرام با پروفایل شما دارند، به چه چیزی بیشتر دقت می‌کنند؟ درست حدس زدید! عکس پروفایل، مهم‌ترین بخشی است که در برخورد جدید، توجه کاربران را به خود جلب می‌کند. پس پروفایل شما باید به شکلی باشد که مخاطب تصور برخورد با یک پیج فیک اینستاگرام را نداشته باشد.

فرقی ندارد در اینستاگرام به دنبال برندسازی شخصی یا همان پرسونال برندیگ خود هستید، یا هدفتان رشد بیشتر کسب و کارتان است. عکس پروفایل شما باید به خوبی هویت و المان‌های بصری کسب و کارتان را به مخاطبان منتقل کند.

احتمالا پس از آنکه عکس پروفایل شما توسط یک کاربر جدید دیده می‌شود، دومین چیزی که توجه او را جلب خواهد کرد، بخش بیو (تلفظ دقیق‌تر بایو، از عبارت انگلیسی biography) است. در این بخش باید به صورت خلاصه و تنها با ۱۵۰ کاراکتر، خود را معرفی کنید، هدف حضورتان در اینستاگرام را به مخاطبان توضیح دهید و به طور کلی به آن‌ها دلایلی جذاب برای دنبال کردن اکانتتان ارائه کنید!



قدم دوم: تبدیل اکانت اینستاگرام به بیزینس اکانت

قبل از شروع بازاریابی در اینستاگرام یک کار بسیار مهم دیگر نیز وجود دارد که لازم است انجام دهید. این کار تبدیل اکانت اینستاگرام خود به یک اکانت بیزینسی و مدیریت اینستاگرام به صورت پیشرفته‌تر است. با انجام این کار اطلاعات و دکمه تماس به صفحه شما اضافه می‌شود و در نتیجه کاربران راحت‌‍‌تر با شما در ارتباط خواهند بود.

علاوه بر آن با استفاده از آمارهایی که اینستاگرام در اختیار اکانت‌های بیزینس قرار می‌دهد، می‌توانید تحلیل عمیق‌تری از وضعیت و کیفیت عملکرد خود داشته باشید.

برای تبدیل کردن اکانت خود به بیزینس اکانت، کافی است وارد بخش تنظیمات یا setting اینستاگرام خود شوید، سپس به بخش اکانت (account) بروید، و در انتهای صفحه روی گزینه switch to Professional account کلیک کنید. اگر صفحه شما، اکانت یک کسب و کار است در ادامه account business را انتخاب کنید. اگر هم به دنبال پرسونال برندیگ یا ساختن برند شخصی خودتان هستید، می‌توانید از گزینه creator account استفاده کنید

توجه کنید پس از تبدیل اکانت خود به بیزینس یا creator امکان بازگشت به حالت عادی وجود دارد، اما تا زمانی که اکانت خود را به یکی از این مدل تغییر دهید، صفحه شما قفل (private یا خصوصی) نمی‌شود.



قدم سوم: نوشتن بیو (Bio) مناسب

بیو یا همان بیوگرافی که آنرا بایو نیز می نامیم همه اطلاعات و داده های شخصی قابل نشر شما برای سایرین است. نمی توان برای آن مرز تعیین کرد و باید بدانیم که همین مرزها نیز از شخصیت افراد نشات می گیرد و می توانید از روی آنها پی به کاراکتر فرد ببرید. بخش بیو در پروفایل کاربران در قسمت بالایی صفحه اصلی یا همان خانه اینستاگرام است که امکان افزودن محتوای متنی و سایر المان ها در آن وجود دارد اما محدودیت اصلی در تعداد کاراکترهاست که حداکثر می تواند تا 150 کاراکتر را در خود جای دهد. بنابراین این محدودیت نشان می دهد که باید در این مقدار محدود به یک جمع بندی عالی در مورد جملات معرفی برسیم که کار دشواری است.

در مورد بایو هدفمند اینستاگرام و آنچه باید در آن نوشته شود به تفصیل خواهیم گفت. چند نکته اساسی در این مورد را باید رعایت کنید:

 

استفاده از کلمات کلیدی

برای اثربخشی بالای محتوای ذکر شده در بیو، باید از کلمات کلیدی پرکاربرد و البته نام اکانت موردنظر حتما استفاده کنیم. این موضوع خصوصا در مورد زمینه فعالیت و کاری بسیار مهم است. زمینه هایی مانند بهداشت و سلامت، فروش و تجارت، تکنولوژی و سایر حوزه ها که باید در بایو ذکر شود و این امکان را به اکانت شما می دهد که در جستجوهای مربوطه به مخاطب ارائه شود. همچنین توجه کنید که ذکر نام مربوطه در بخش خاص خود، سبب می شود به صورت برجسته و بولد دیده شده و به چشم مخاطب بخورد. پیشنهاد بهینه ما در این مورد، استفاده از نام انحصاری و همچنین چند کلمه کلیدی موصوف در مورد زمینه فعالیت است.

 

جامعه هدف

راهبرد بهینه دیگر در این بخش استفاده از اسامی افراد و گروه های مخاطب یا همان جامعه هدف است. به طور مثال در مورد حوزه بهداشت و سلامت به دکترها و پرستاران و بهیاران و غیره اشاره کنید و آنها را به عنوان مشتریان و مخاطبان اصلی معرفی کنید. این راهبرد سبب می شود که کاربر و مراجعه کننده مورد نظر، به صورت دقیق و جزیی متوجه مخاطب قرار داده شدن خود بشود و علاقه مندی های خود را در آن پیج جستجو کند.

 

 

مهارت ها و ویژگی های متمایز

آنچه که کسب و کار و یا خود شما را از سایرین و یا پیج های مشابه متفاوت می کند چیست؟ پاسخ این سوال مهم را در بیوی خود به صورت کاملا اختصاری ذکر کنید و به مراجعه کننده خود اطلاعات لازم در مورد چرایی ماندن در این پیج را بدهید.

 

ارزش ها، اهداف و سلایق

در مورد این سه مورد حتما صحبت کنید. این ها دقیقا مواردی هستند که شما را به مخاطب معرفی می کند و جنبه های شخصیتی را به اطلاع او می رساند. همین موضوع علت نزدیکی و جذب مراجعه کننده به سمت پیج های مشابه است. در این موارد بیشتر تمرکز کنید و آنچه که در بیو می نویسید را بارها مرور کنید.

 

هویت

این بند خصوصا در مورد پیج های شخصی و لایف استایل بسیار مهم است. هویت خود را در چند کلمه محدود نمایش دهید و این شامل سن، محل زندگی، دانشگاه محل تحصیل و سایر موارد این چنینی است که در برقراری ارتباط متقابل بسیار موثر است.

 

لینک به وب سایت

امکان افزودن یک لینک به بیوی پروفایل، از بهترین روش های افزایش ترافیک ورودی برای وب سایت شماست. این امکان برخلاف افزودن لینک به استوری که برای تعداد محدودی از پیج ها با ویژگی های مشخص فراهم شده است، برای تمامی پیج ها امکان پذیر بوده و می تواند در موارد مربوط به کسب و کار که وب سایتی را برای ارائه محصولات خود در نظر گرفته اند، بسیار موثر باشد. همچنین باید بدانید که امکان افزودن چند لینک نیز از طریق برخی برنامه های کاربردی فراهم شده است که می توانید با نصب و راه اندازی آن، این مورد را برای خود به وجود آورید.

 

تماس با ما

این مورد همانند وب سایت های معتبر و فعال کسب و کار محلی برای ارائه اطلاعات تماس است. این اطلاعات شامل آدرس محل، آدرس پست الکترونیکی، شماره تماس ثابت، شماره تماس همراه و سایر داده های موثر در دسترسی به شماست. دسترسی آسان به شما نوعی تضمین اعتماد مشتری است که مطمئن باشد در صورت بروز هرگونه موردی می تواند با شما ارتباط برقرار کند.

 

ایموجی ها و خلاقیت ها

استفاده خلاقانه از حروف و ایموجی های خاص با طرح هایی خلاقانه می تواند در جلب توجه بسیار موثر باشد. همچنین در مورد اقداماتی در زمینه Call to Action بسیار خلاق باشید و از آنها در موارد اطلاعات تماس به صورت بهینه و البته مرتبط استفاده کنید.

 

هشتگ ها

موج استفاده از هشتگ های پرکاربرد در اینستاگرام و سایر شبکه های اجتماعی به صورت روزافزون رشد کرد. در مورد بایو نیز سعی کنید از همین موضوع بهره بگیرید. از یک هشتگ ترند و پرکاربرد برای بیشتر دیده شدن پیج خود استفاده کنید. همچنین از نام و برند خود هشتگ های پرکاربرد بسازید و آنها را در تمامی پست ها و استوری ها و بیوی خود به کرات استفاده کنید.

 

تصویر پروفایل

انتخاب یک تصویر مناسب و جذاب برای پروفایل می تواند بسیار موثر باشد. استفاده از تایپوگرافی ها و لوگو نگاری های حرفه ای با توجه به نام و زمینه کاری شما متداول ترین راه است. این تصویر را از لحاظ قالب طراحی، رنگ، فونت نوشته و غیره با استوری های ذخیره شده و هایلایت ها که دقیقا در زیر بایو قرار دارند هماهنگ کنید و یکپارچکی را ایجاد نمایید. این سبب راحتی قوه بصری کاربر شده و او را متمایل به ماندن در پیج می کند. دقت کنید که تصویر پروفایل اولین عامل جذب مراجعه کنندگان است و بنابراین باید یک مورد بی نقص باشد. همچنین در مورد عکس هایلایت های استوری نیز دقیق باشید و کاملا مرتبط با داستانی که در آن است عمل کنید. این کاورهای هایلایت تاثیر بی نظیری را در زیبایی پیج شما دارند.

 

فونت ها

استفاده از انواع متفاوت فونت بسیار جذاب است. نام مورد استفاده خود را به حالت خلاقانه و با استفاده از علایم مختلف بنویسید و بیو را جذاب تر کنید.

 

روش نوشتن بایو

در هر صورت باید به نکاتی که در بالا ذکر شد به صورت کامل توجه کنید. آنها را به ترتیب و بدون اغماض رعایت کنید و برای چینش و ساخت بایو هدفمند پشتکار داشته باشید. تغییرات مدون و دوره ای در این مورد را اعمال کنید و هیچ گاه از آن غافل نشوید. این بایو موثر نشان دهنده چند سوال اصولی است:

 

سوال اول : چه کسی هستید و چه کاری را انجام می دهید؟

سوال دوم : مخاطبان شما چه کسانی هستند و چه کاری می کنند؟

سوال سوم : روش های ارتباطی و وب سایت ها چیست؟

پاسخ این سوالهای اساسی را برای خود بنویسید و آنها را برای خود به صورت یک راهبرد به کار ببندید. تلاش کنید و پیج های موفق مشابه را بررسی کنید و الگو برداری کنید. نتیجه این خلاقیت ها و رعایت اصول پیش پا افتاده می تواند آنقدر موثر باشد که در آینده از نتایج آن شگفت زده شوید. خصوصا اگر پیج مورد نظر شما در زمینه کسب و کار باشد، نتایج عملی این اقدامات در کسب سود و جذب مشتریان لذت بخش خواهد بود و شما را به تلاش بیشتر در توسعه و بهینه سازی آن ترغیب خواهد کرد. و مورد آخر نیز این است که بایو هدفمند پروفایل و خلاقانه نشان دهنده یک پیج فعال و اکتیو و قابل اعتماد است. اگر قرار باشد در همان نگاه اول به سوی شما جذب نشوند، عملا آنها را از دست خواهید داد و این بزرگترین زیان ها را برای شما به همراه دارد. پس این منظره اولیه را تا حد ممکن زیباتر بسازید و روی آن کار کنید.

 



قدم چهارم: روش های ارسال پست و رفتن به اکسپلور اینستاگرام

رفتن به اکسپلور اینستاگرام برای اکثر افرادی که در این پلتفرم فعالیت می کنند بسیار جذاب و مطلوب است، حتی برای آن دسته از افرادی که از راه اندازی پیج اینستاگرام خود اهداف تجاری ندارند. ورود به اکسپلور اینستا می تواند پیج شما و محتوای آن را به افراد بسیاری نمایش دهد و احتمال جذب آن ها را برای شما، به طور قابل توجهی بالا ببرد.

برای بسیاری از افراد که در شبکه اجتماعی اینستاگرام فعالیت دارند، بخصوص افرادی که از پیج خود کسب درآمد می کنند، دانستن روش های ورود به اکسپلور بسیار حائز اهمیت است؛ به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم این مقاله را جهت تحقق این هدف برای شما ایجاد کنیم. همانطور که ذکر شد، ما قصد داریم در این مقاله راز رفتن به اکسپلور را برای شما بازگو کنیم اما قبل از آن، باید به سوال اکسپلور اینستاگرام چیست؟ پاسخ دهیم.

 

اکسپلور اینستاگرام چیست؟

اکسپلور اینستاگرام صفحه ای است که در آن محتوا های متفاوتی به کاربران نمایش داده می شود و این محتوا ها می توانند برای هر کاربر متمایز باشند. تصاویر و پست هایی که برای هر فرد در اکسپلور او نمایش داده می شود، مربوط به موضوعاتی می شود که اینستاگرام احتمال می دهد برای او جذاب باشند. این موضوعات بر اساس پست هایی که کاربر لایک کرده است، یا پیج هایی که دنبال می کند، انتخاب می شوند.

طبق گزارشات اینستاگرام، بیش از 50 درصد کاربران این پلتفرم از صفحه اکسپلور استفاده می کنند. از آنجا که اینستاگرام بیش از یک میلیارد کاربر فعال دارد، یعنی 500 میلیون کاربر صفحه اکسپلور را بررسی می کنند و این به هیچ وجه عدد کمی نیست.

به همین دلیل است که می گوییم رفتن به اکسپلور اینستاگرام می تواند برای هر پیجی بسیار سودمند باشد و دانستن روش های ورود به آن بسیار ضروری است.

اما اینستاگرام چگونه تصمیم می گیرد که کدام پست در اکسپلور نمایش داده شود؟ این تصمیم توسط الگوریتم گرفته می شود. الگوریتم اینستا برای رفتن به اکسپلور یک محتوا، مواردی مانند گزینه های زیر را در نظر می گیرد:

پست هایی که فالوور ها و فالویینگ های شما آن ها را لایک کرده اند.

پست هایی که تعامل بالایی دارند.

محتوای مرتبط با محتوای پیج هایی که از قبل آن ها را فالو کرده اید.

 

مزایا رفتن به اکسپلور اینستاگرام

رفتن به اکسپلور اینستاگرام یک مزیت اصلی دارد و آن هم نمایش محتوای شما به بسیاری از کاربران است، اما این مزیت خود می تواند چندین مزیت دیگر را شامل شود که مهم ترین آن ها عبارت اند از:

افزایش مشارکت و تعامل کاربران؛ زیرا اکنون بازدیدکنندگان بیشتری از پست ها بازدید خواهند کرد.

افزایش فالوور؛ زیرا اگر محتوا برای بازدیدکنندگان جذاب باشد، به احتمال زیاد آن ها پیج را فالو خواهند کرد.

افزایش تعامل در پست های آینده؛ هرچه فالوور ها بیشتر باشند احتمال افزایش نرخ تعامل محتواهایی که قرار است در آینده منتشر شوند، بیشتر می شود.

 

روش های ورود به اکسپلور

در ادامه روش های ورود به اکسپلور را برای شما شرح می دهیم تا با استفاده از آن ها بتوانید هدف ورود به اکسپلور اینستا را بهتر از قبل دنبال کنید.

زمان انتشار پست

یکی از بهترین نکات اینستاگرامی که می شنوید این است که محتوای خود را در ساعات فعالیت کاربران خود منتشر کنید. این توصیه بسیار خوبی است؛ زیرا الگوریتم اینستاگرام به موقع منتشر شدن محتوا را به عنوان یکی از فاکتورها جهت دیده شدن آن، در نظر می گیرد.

پس جهت استفاده از الگوریتم اینستا برای رفتن به اکسپلور، به خوبی ساعاتی که فالوور های شما بیشترین فعالیت را دارند شناسایی کرده و محتوای خود را در آن ساعات منتشر کنید. پست هایی که زمان کمی از انتشارشان می گذرد، شانس بیشتری جهت نمایش در فیدهای دنبال کنندگان دارند و اگر بتوانید محتوایتان را در زمانی که فالوور ها فعال‌ تر هستند منتشر کنید، احتمالا تعامل بیشتری خواهید داشت، که این راز رفتن به اکسپلور است.

خوشبختانه فهمیدن اینکه فالوور های شما در چه ساعاتی فعالیت بیشتری دارند، کار سختی نیست. اگر یک اکانت بیزینسی اینستاگرام دارید، می‌توانید به بخش Audience در قسمت Insights بروید و ببینید فالوور های شما در چه ساعاتی از روز بیشتر فعال هستند.

از طرف دیگر، می توانید از ابزارهای مدیریت شبکه های اجتماعی استفاده کنید که تجزیه و تحلیل هایی را برای شما فراهم می کنند. این ابزار ها با بررسی اطلاعات مربوط به میزان تعامل محتواهای قدیمی شما، بهترین ساعات را برای پست های بعدی‌تان پیش‌بینی می کند.

انتشار محتوای کاربر پسند

برای رفتن به اکسپلور اینستاگرام این که بهترین زمان انتشار محتوا را شناسایی کنید کافی نیست؛ بلکه باید مطمئن شوید محتوای جذاب و مفیدی را نیز ارائه می‌کنید، در این صورت است که می‌توانید بیشترین تعامل را داشته باشید و احتمال اینکه پست شما در اکسپلور اینستاگرام نمایش داده شود بیشتر خواهد شد.

به موضوع و نوع پست‌ هایی که بیشترین میزان تعامل را برای شما داشته اند، توجه کنید. آیا مخاطبان شما ویدیوها را بیشتر از تصاویر دوست دارند؟ آیا آن ها محتوای طنز را دوست دارند یا محتوای الهام بخش؟ و… . اگر به این سوالات پاسخ دهید، می توانید بهترین نوع پست را در بهترین زمان برای مخاطبان خود ایجاد کنید و این امر تقریبا مشارکت و تعامل پست های شما را تضمین می کند.

فراموش نکنید برای درک این که کدام نوع محتوا، بیشتر مورد پسند فالوور های شما قرار می گیرد، می توانید از ابزار های مدیریت شبکه های اجتماعی نیز استفاده کنید.

الگو برداری از سایر پست ها

یک ترفند رفتن به اکسپلور، بررسی سایر پست های موجود در آنجا است. با بررسی پست های مرتبط با موضوع پیج شما که در اکسپلور نمایش داده می شوند، می توانید دریابید الگوریتم اینستا برای رفتن به اکسپلور به چه نوع محتوایی توجه می کند.

اگر پستی را در اکسپلور مشاهده کردید که هیچ ربطی به موضوع و علایق شما ندارد، به احتمال زیاد علت نمایش آن، تعامل بسیار بالا بوده است. به یاد داشته باشید، از هر پستی که در اکسپلور اینستا نمایش داده می‌شود، موارد زیادی را می توانید بیاموزید. پس با دقت به آن ها نگاه کنید، سپس به این فکر کنید که چگونه می‌توانید برخی از عناصر مثبت آن ها را در محتوای خود بگنجانید.

استفاده از تگ ها و هشتگ های موقعیت مکانی

تگ ها و هشتگ های موقعیت مکانی، ابزارهای بسیار قدرتمندی در اینستاگرام هستند. استفاده از آن ها یک روش عالی برای نمایش محتوا به افرادی است که (هنوز) شما را فالو نکرده اند.

هنگام استفاده از تگ ها و هشتگ ها باید مطمئن شوید که از موارد مرتبط با موضوع محتوا استفاده می کنید، در غیر این صورت محتوای شما توسط الگوریتم اینستاگرام اسپم شناخته خواهد شد. استفاده از برچسب‌ ها می‌تواند به میزان قابل توجهی تعامل محتوای شما را افزایش دهد و در نتیجه شانس محتوا برای رفتن به اکسپلور اینستاگرام، بیشتر خواهد شد.

استفاده از فراخوان جهت عمل (CTA)

همانطور که گفته شد راز رفتن به اکسپلور اینستاگرام، افزایش تعامل است و یکی از بهترین روش های افزایش تعامل این است که مستقیما از طریق استفاده از فراخوان‌ های اقدام (CTA)، مخاطبان خود را تشویق کنید تا با پست‌های شما تعامل برقرار کنند.

برای مثال، سوالاتی را در کپشن پست های خود بگنجانید تا فالوورهای شما بتوانند در قسمت نظرات به آن ها پاسخ دهند و بدین ترتیب تعامل ایجاد شود. حتی می‌توانید مستقیما از فالوور های خود بخواهید که پست های شما را به اشتراک بگذارند یا تگ کنند.

گاهی اوقات درخواست از مخاطبان برای تعامل با پست‌ ها، می‌تواند یک مورد آسان اما کاربردی از روش های رفتن پست به اکسپلور باشد.



قدم پنجم: ساخت استوری اینستاگرام با برنامه های کاربردی

در دنیای دیجیتال برای اینکه بتوانید مخاطب ها و دنبال کنندگان خود را حفظ کرده و روز به روز به تعدادشان بیافزایید، نیاز به ارائه یک محتوای خاص و جذاب هستید. در برنامه اینستاگرام، یکی از راه های ارتباط با مخاطب و ارائه محتوا به آنها، استوری اینستاگرام می باشد. مخاطب صرفا به اینکه در حال ارائه چه محتوایی هستید توجه نکرده و به دنبال چگونگی ارائه آن است. محتوای شما باید زیبا باشد تا مخاطب بتواند با آن ارتباط برقرار کند

موجو (mojo)



قدم ششم: افزودن لینک در استوری اینستاگرام

برای تبلیغات و نمایش محتوا و داده های ویژه ای که در وب سایت های تجاری و سازمانی خود بارگذاری کرده اید از روش های مختلفی می توان بهره گرفت. آنچه که در این میان نقش بزرگی دارد و تاثیر بی نظیری برای این هدف محسوب می شود، استفاده از قابلیت استوری در اینستاگرام است. طبق آن چیزی که در طی سالهای اخیر دیده و شنیده شده است، امکان قرار دادن لینک در قسمت معرفی پروفایل (یا همان بیو) به صورت تکی و یک لینک امکان پذیر است و شما به راحتی می توانید از محل مربوط به آن در تنظیمات اینستاگرام دسترسی به این امکانات را داشته باشید. اما در مورد استوری های ارائه شده این موضوع متفاوت است. تعداد این لینک ها که از طریق استوری اینستاگرام می توان به اشتراک گذاشت بیشتر از یک مورد است و البته به دلیل استایل نمایش آن و قابلیت دسترسی، تاثیر بیشتری از لینک قرار داده شده در بیو دارد. با قرار دادن این لینک در استوری، مخاطب تنها با یک کلیک و به صورت خودکار به سمت محل مورد نظر شما که احتمالا وب سایتتان باشد، هدایت می شود و دنیایی از محتوا در راستای معرفی شما به روی او گشوده می شود که احتمالا در انتهای یک معرفی خوب، سودی را نصیب شما خواهد کرد.

اضافه کردن یک آدرس اینترنتی که قطعا مربوط به کسب و کار شماست و به دنبال آن افزایش ترافیک ورودی برای رونق بخشیدن به تجارت خود، راهکار ساده ای دارد و به هیچ عنوان پیچیده نیست. تنها شرط این است که دو ویژگی ذکر شده در سطرهای بالا را داشته باشید و در این صورت به روش زیر کار را پیش ببرید :

 

به قسمت ساخت یک استوری در فضای اینستاگرام بروید. در این بخش شما برای ساخت هر محوای متنی و ویدیویی و صوتی دستی باز برای ایده پردازی دارید. محتوای مورد نظر خود را با گفتن عکس و ویدیو در همان محل و یا افزودن از گالری خود بسازید و به سراغ این امکان بروید. در بالای صفحه نماد لینک و آدرس را مشاهده خواهید کرد و باید روی آن تپ بزنید.

در پنجره باز شده پس از تپ مورد نظر، به شما چندین امکان جدید ارائه می شود. این امکانات شامل فیلدی است که از شما درخواست آدرس وب سایتتان را می کند. این آدرس را به صورت دقیق وارد کنید و بر روی گزینه “انجام شد” تپ بزنید تا استوری شما را به همراه لینک مورد نظر نمایش دهد.

امکان افزودن هر ویژگی دیگری را به این فضا دارید و می توانید از استیکرها تا نوشته و فیلتر به آن بیافزایید و آن را به اشتراک بگذارید.



نکات مهم برای مدیریت پیج اینستاگرام

در ادامه به برخی از نکات مدیریت اینستاگرام و نکاتی کاربردی در خصوص مدیریت هر چه بهتر صفحه‌ی  اینستاگرام می پردازیم:

 

1. هدف خود از راه اندازی و مدیریت پیج اینستاگرام را مشخص کنید

لازم است بدانید که برای استفاده از اینستاگرام بایستی در ابتدا هدف خود را مشخص کنید. به عنوان مثال اگر قصد کسب درآمد از صفحه خود را دارید، بایستی از حساب تجاری استفاده کنید و برای افزایش دنبال کنندگان پیجتان سرمایه گذاری کنید. با توجه به این موضوع پیش از راه اندازی و مدیریت پیج اینستاگرام حتما اهداف خود را یادداشت کرده و در راستای این اهداف تلاش کنید.

با انتخاب اهداف خود شما می‌توانید پرسونا یا مخاطبانتان را نیز انتخاب کنید. شناخت پرسونا به شما کمک می‌کند که مطالبی مناسب و کارآمد برای مخاطباتان تهیه کنید. به عنوان مثال اگر قصد فروش لباس‌های دخترانه در صفحه خود را دارید، باید بدانید که مطالب پیج بایستی متناسب با علاقه مندی‌های دختران نوجوان و جوان باشد.

 

2. انتخاب یک تصویر پروفایل مناسب و بیوگرافی مفید و جذاب

معمولا اولین چیزی که نظر مخاطب را به پیج اینستاگرام شما جلب می‌کند، تصویر پروفایل و بیوگرافی می‌باشد بنابراین سعی کنید از بیوگرافی و تصویری مناسب فعالیت خود استفاده کنید. بیوگرافی پیج اینستاگرام باید:

– لحنی متناسب با لحن محتوای پیج شما داشته باشد.

– شرح کامل و مفیدی از فعالیت شما داشته باشد.

– حاوی اطلاعات تماس نظیر آدرس ایمیل، شماره تلفن و… باشد.

– نوع صنعت و کسب و کار شما را مشخص کند. به عنوان مثال اگر خدمات شما فروش پوشاک می‌باشد حتما باید در بیوگرافی به این موضوع اشاره کنید.

– بیوگرافی تنها جایی است که شما می‌توانید لینک و پیوندی قابل کلیک برای مخاطب قرار دهید. پس اگر قصد قرار دادن لینک یا آدرس سایتی در پیج خود را دارید از این قسمت استفاده کنید.

در رابطه با تصویر پروفایل نیز می‌توانید از تصاویر زیر استفاده کنید:

– لوگو

– لوگومارک

– تصویر شخصی خود ( اگر قصد فعالیت به عنوان بلاگر را دارید)

همچنین شما می‌توانید خودتان را به موارد فوق محدود نکنید و از هر تصویری که به نظرتان مناسب است استفاده کنید.

 

3. استفاده از تم و رنگ‌های مناسب در صفحه‌ی اینستاگرام

یکی از عوامل بسیار مهمی که به زیبایی بصری پیج شما می‌افزاید، طراحی پیج اینستاگرام و استفاده از تم برای محتوای صفحه است. با توجه به این موضوع شما بایستی از تمی مناسب با فعالیت خود برای محتوای پیج استفاده کنید و در این تم حتما از توناژ رنگ‌های روشن نیز استفاده کنید. همچنین لازم است بدانید که اگر در پست‌های خود از متن استفاده می‌کنید، حتما فونتی مناسب و جذاب را برای متن‌ها نیز انتخاب کنید و این فونت را در تمام پست‌ها به کار ببرید.

 

4. به طور مداوم در صفحه‌ی خود مطلب قرار دهید

یکی از راه‌های افزایش دنبال کنندگان در پیج اینستاگرام، فعالیت مداوم است. بنابراین حتما یک برنامه زمانی منظم برای ارسال محتوا در پیج تهیه کرده و بر اساس آن اقدام به ارسال مطلب کنید. ارسال مداوم مطلب به شما کمک می‌کند که به چشم مخاطبانتان بیایید و با آن‌ها تعامل داشته باشید.

با توجه به این موضوع می‌توان نتیجه گرفت که ادمین پیج اینستاگرام بایستی دارای ایده و خلاقیت و همچنین زمان بندی مناسب برای ارسال محتوا باشد.

 

5. از هشتگ‌های مناسب برای رسیدن به مخاطبانتان استفاده کنید

جالب است بدانید که هشتگ‌ها برای طبقه بندی محتواهای گوناگون در اینستاگرام طراحی شده است و به اینستاگرام این امکان را می‌دهند که پست‌هایی مرتبط با آن هشتگ را به مخاطبان نمایش دهد. استفاده از هشتگ‌ها شاید به نظر کار راحتی بیاید اما در واقعیت این طور نیست. گروه بندی و استفاده از هشتگ‌ها امری دشوار و نیازمند علم و تجربه است بنابراین ادمین پیج بایستی از مهارت انجام این کار برخوردار باشد.

 

6. با مخاطبان پیج خود تعامل و مشارکت داشته باشید

فعالیت در اینستاگرام به این معنا نیست که فقط در صفحه‌ی خود محتوا قرار دهید بلکه شما بایستی با مخاطبان پیج تعامل داشته باشید. در این راستا بایستی به سوالات کاربران پاسخ دهید و افکار خود را با آن‌ها در میان بگذارید. علاوه بر این پیشنهاد می‌شود که حتما به نظرات و کامنت‌های دنبال کنندگان پاسخ دهید و به آن‌ها نشان دهید که برایتان مهم هستند. همچنین نظرات و پیشنهادات کاربران کمک بسیار زیادی به پیشرفت صفحه اینستاگرام خواهد کرد بنابراین از نظرات آن‌ها زیر پست‌هایتان استفاده کرده و همواره با مخاطبان تعامل داشته باشید.

 

7. اشکال مختلف محتوا را امتحان کنید

همانطور که می‌دانید اینستاگرام از انواع مختلف محتوا پشتیبانی می‌کند بنابراین خودتان را محدود به عکس نکنید و از دیگر اشکال محتوا یعنی ویدیو، استوری و IGTV نیز بهره ببرید. در واقع می‌توان گفت که برخی از افراد استوری را دوست دارند و برخی دیگر فقط پست‌ها را دنبال می‌کنند بنابراین اگر می‌خواهید نظر همه‌ی مخاطبان را به خود جلب کنید بهتر است که از تمام اشکال محتوا در پیج خود استفاده کنید. علاوه بر این لازم است بدانید که استفاده از یک الگوی ثابت سبب خستگی مخاطب می‌شود بنابراین خوب است که برای مدیریت پیج اینستاگرام، صفحه‌ی خود را از حالت یکنواخت خارج کنید و از تمام قابلیت‌های اینستاگرام نهایت استفاده را ببرید.

 

8. نتایج خود را تجزیه و تحلیل کنید

یکی از روش‌هایی که به پیشرفت کسب و کارتان در اینستاگرام کمک می‌کند، تجزیه و تحلیل نتایج کارتان است. شما می‌توانید پس از گذشت مدتی، لایک، کامنت و سیو هر پست را جداگانه بررسی کرده و معیارهای افزایش بازدید هر پست را پیدا کنید. همچنین شما می‌توانید برای مدیریت پیج اینستاگرام از افراد باتجربه و ماهر در این حرفه کمک بگیرید. و در پایان شما می‌توانید سوالات خود در این باره را با ما در قسمت کامنت در میان بگذارید.



چگونه از اینستاگرام پول در بیاوریم؟

درآمدزایی در دنیای آنلاین یکی از مهمترین مباحثی است که این روزها به هر طرفی که نگاه کنید به هر نحوی درباره اش صحبت می شود. شاید یکی از مهم ترین منابع درآمدی افراد در سال های اخیر شبکه های اجتماعی همچون اینستاگرام باشد. برندها و حتی اشخاصی که هیچ شرکت ثبت شده ای ندارند تلاش می کنند از موقعیتی که این شبکه اجتماعی برایشان فراهم آورده است به بهترین شکل ممکن استفاده کنند. حالا که مجبور هستیم به خاطر بیماری کرونا بیشتر از قبل به سراغ دورکاری برویم استفاده از فرصت هایی که دنیای آنلاین در اختیارمان قرار داده بهترین و قدرتمندترین استراتژی موجود خواهد بود. خوشبختانه روش های زیادی برای درآمدزایی یا بهتر بگویم پول در آوردن از اینستاگرام وجود دارد. در این مقاله می خواهیم با هم برخی از این روش ها را مرور کنیم و ببینیم چگونه می توانیم از این موقعیت بهره ببریم.

 

روش های مختلف درآمدزایی در اینستاگرام چیست؟

چه برند محبوبی باشید یا اینکه صرفا کارتان تولید و نشر محتوا باشد، روش های زیادی برای پول در آوردن از اینستاگرام پیش رویتان خواهد بود. اگر جزو افرادی باشید که مدام به اینستاگرام سر می زنند حتما پست های تبلیغاتی زیادی را دیده اید که در فیدتان چشمک می زنند. اما برای درآمدزایی در اینستاگرام گرفتن تبلیغات فقط یکی از روش های موجود است. در ادامه می خواهیم روش های دیگری که می توانند برایمان مفید باشند را هم مرور کنیم.

 

فروش محصول

بیایید ساده ترین و راحت ترین سناریو برای درآمدزایی از اینستاگرام را با هم مرور کنیم. اگر محصول یا خدمتی دارید که می توانید آن را به دست مشتریان علاقه مندتان برسانید حتما دست به کار شوید و یک صفحه مخصوص برای خود بسازید. اینستاگرام مجموعه ای از ابزارها و قابلیت ها را در اختیارتان قرار می دهد که به کمک آن ها می توانید مشتریان جدیدی به سمت خود جذب کنید و فروش تان را دو چندان نمایید.

 

 این روزها کسب وکارهای زیادی هستند که فقط از طریق راه اندازی یک پیج در اینستاگرام توانسته اند بالاترین درآمدها را داشته باشند. از آنجایی که این شبکه اجتماعی یک پلتفرم تصویری محسوب می شود می توانید به راحتی از محصولات تان عکس بگیرید  و مخاطب را به خرید ترغیب کنید. از وقتی که اینستاگرام پست های قابل خرید و استیکر محصولات برای استوری را معرفی کرده است راحت تر می توان محصولات را در محتوا تگ کرد. به کمک همین قابلیت هاست که مخاطب می تواند راحت تر به سراغ تان بیاید و با آسودگی خاطر بیشتری خرید کند.  علاوه بر پست های قابل خرید، روش های دیگری هم برای قرار دادن لینک محصولات در محتوای اینستاگرام هست. کپشنی که در پست هایتان می نویسید بهتان اجازه قرار دادن لینک را نمی دهند اما شما می توانید از توضیحات ویدئو IGTV، لینک های بیو و لینک هایی که در استوری قرار می گیرد بیشترین استفاده را ببرید.  همه این ها در کنار هم فرصتی بی نظیر برای جذب مشتری در اختیارتان می گذارند. شاید بهترین مکان برای تبلیغ کارهایتان، لینک هایی باشد که در بیو می گذارید. ابزارهای زیادی در بازار هست که بهتان اجازه می دهند از لینک های موجود در بخش بیو بیشترین بهره را ببرید.

 

 افیلیت مارکتینگ

شاید با خودتان بگویید من که محصولی برای فروش ندارم پس باید پرونده کسب درآمد از اینستاگرام را ببندم و کنار بگذارم. نه واقعیت اینطور نیست. خیلی ها هستند که حتی بدون محصول هم توانسته اند درآمدهای بالایی از این شبکه اجتماعی کسب کنند. فرض کنید سال هاست روی تولید محتوای ناب در اینستاگرام تلاش کرده اید و فالوورهایی دارید که بهتان اعتماد کامل دارند. در چنین شرایطی می توانید با فروشگاه های مختلف همکاری کنید و محصولات آن ها را به صورت پورسانتی بفروشید.  به ازای هر محصولی که در اینستاگرام می فروشید یا هر کلیکی که بر روی لینک دارید می توانید دستمزد یا کمیسیونی را دریافت نمایید. برای آغاز کار کافیست یک سیستم همکاری در فروش پیدا کنید و با آن ها قرارداد ببندید. در ایران سایت هایی مثل دیجی کالا قسمتی برای فروش در شبکه های اجتماعی دارند که می توانید ازشان کمک بگیرید.

 

  اسپانسری و تبلیغات 

 اگر در یک حوزه خاص فالوورهای وفاداری دارید و توانسته اید اعتمادشان را جلب کنید بهتر است از طریق پست های اسپانسری شروع به درآمدزایی نمایید. پست های اسپانسری  تاکتیک بازاریابی  مفیدی هستند که به برندها کمک می کنند محصولات یا خدمات شان را از طریق یک فرد قابل اعتماد به مخاطبان نشان دهند.  یادتان باشد برای شروع کار نیازی نیست صدها یا هزاران فالوور  داشته باشید. همین که مخاطبان شما را دوست داشته باشند و با شما تعامل خوبی برقرار کنند کافیست.

در یکی از مطالعات انجام شده مشخص شد اینفلوئنسرهای اینستاگرامی با 50 الی 75 هزار فالوور بیشترین نتیجه را از پست های اسپانسری گرفته اند اما اینفلوئنسرهایی که کمتر از 5 هزار فالوور دارند هم از قافله عقب نمانده اند و توانسته اند نتایج خوبی کسب کنند.

 یکی از نگرانی هایی که برای قبول پست های اسپانسری وجود دارد این است که می تواند با محتوای پیج مغایرت داشته باشد.  اما به این موضوع هم فکر کنید که مخاطبان ممکن است به چیزهایی که تبلیغ می کنید نیاز داشته باشند.



تکنیک هایی برای افزایش فالوور اینستاگرام

در مقایسه با یکی دو سال اخیر، به دست آوردن فالوئر در اینستاگرام به مراتب سخت‌تر شده است. اگر بخواهید حساب کاربری خود را قوی‌تر کنید و تعداد فالوور های بیشتری داشته باشید، اینستاگرام با داشتن بیش از یک میلیارد کاربر ماهانه، الگوریتم فوق هوشمند و هزاران برند گوش به زنگ و زیرک، فضایی شدیداً رقابتی برای شما خواهد بود.

 

اما اصلاً نگران نباشید! ما می‌دانیم دقیقاً باید چه کارهایی برای متمایز شدن و در معرض دید بودن برندتان و به دست آوردن فالوور های بیشتر انجام دهید. به جای بیشتر تلاش کردن، هوشمندانه عمل کنید.

به طور خلاصه (نگران نباشید، زیر و بم تک تک این روش‌ها را هم کمی جلوتر برایتان بازگو می‌کنیم.)  دوازده روش طلایی برای به دست آوردن فالوئر بیشتر در اینستاگرام عبارت‌اند از:

 

با میکرو اینفلوئنسرها وارد کار شوید.

کپشن‌های طولانی‌تر برای پست‌ها خود بنویسید.

در میان پیشنهادات حساب‌های کاربری مرتبط با خود ظاهر شوید.

با پروفایل اینستاگرام خود مانند یک هوم پیج برخورد کنید.

ویدئوهای بیشتری در فید خود پست کنید.

بیشتر سلفی به اشتراک بگذارید (بله، واقعا!).

در سایر پلتفرم‌ها هم صفحه‌ی اینستاگرام خود را تبلیغ کنید.

فیلتر اختصاصی برند خود را برای استوری‌های اینستاگرام بسازید.

با برندهای مطرح همکاری کنید.

به منظور ساختن یک گروه اجتماعی، هشتگ‌هایی مخصوص برند خود استفاده کنید.



گردآوری: تحریریه


مقاله قبلیآموزش بازاریابی شبکه های اجتماعی (سوشیال مدیا مارکتینگ)
مقاله بعدیآموزش سئو + آموزش ابزارهای سئو و الگوریتم های گوگل (بروزرسانی: 2024)
نظرات
نظر شما در مورد این مطلب چیست؟
ثبت دیدگاه