رسانه های اجتماعی در حال حاضر در حضور دیجیتالی یک کسب و کار به وضعیت موجود تبدیل شده اند. کاربران انتظار دارند که برندهای مورد علاقه خود را در رسانه های اجتماعی ببینند و در مورد برند شما صحبت می کنند - خواه شما بخشی از آنها باشید یا نه. و این کاربران به سرعت در حال افزایش هستند—تحقیقات Social Media Today نشان می دهد که در هر ثانیه 12 کاربر فعال اجتماعی موبایلی جدید به آن ملحق می شوند، بنابراین در مدت زمانی که صرف مطالعه تا این مرحله صرف کرده اید، 180 کاربر جدید قبلاً به یک پلت فرم اجتماعی پیوسته اند—180 کاربر جدید کاربرانی که می توانند بخشی از مخاطبان هدف شما باشند.
سوشیال مدیا مارکتینگ یکی از بهترین انواع بازاریابی است و مزایای زیادی دارد. همین مزایا باعث شده است که بازار رسانههای اجتماعی این قدر داغ شود و بتوان از طریق سوشیال مدیا یک فروش شگفت انگیز را تجربه کرد. در ادامه به محاسن و مزایای سوشیال مدیا مارکتینگ اشاره خواهیم کرد:
دسترسی به تعداد زیادی از مخاطبان
همه سوال میکنند که چه اتفاقی افتاد که رسانههای اجتماعی و سوشیال مدیا مارکتینگ اینقدر جذاب شد و همه را به سمت خود جذب کرد؟ یکی از اصلیترین دلایل داغ شدن سوشیال مدیا مارکتینگ این است که با استفاده از این رسانهها میتوانید به تعداد بسیار زیادی از مخاطبان دسترسی پیدا کنید. پیش از این در بخش معرفی پلتفرمهای سوشیال مدیا گفتیم که هر شبکه چه تعداد کاربر فعال دارد. اگر به ارقام نگاه کنید متوجه خواهید شد که شما با بازاریابی در این پلتفرمها در واقع با چند صد میلیون یا چند میلیارد کاربر فعال سر و کار دارید که میتوانید محصولات و خدمات خودتان را به آنها معرفی کنید و فروش خودتان را بالا ببرید.
برندسازی آسان
در حال حاضر و با تکیه بر شبکههای اجتماعی برندسازی کار چندان دشواری نیست. در گذشته یک کاسب 20 سال کار میکرد تا مردم یک شهر او را بشناسند ولی امروز با حضور در شبکههای اجتماعی و تولید محتوای ارزشمند و جذاب در تمامی کشور شناخته میشوید و محصولتان را به فروش میرسانید.
ارتباط مستمر و بهینه با مشتریان
یکی دیگر از دلایلی که باعث شده است سوشیال مدیا مارکتینگ جان بگیرد و متداول شود این است که بازاریابها از این روش میتوانند ارتباط بهتر و بهینهتری با مشتریان خودشان داشته باشند. مثلاً در بازاریابی حضوری مشتری همیشه به شما دسترسی نداشت ولی امروز با وجود پلتفرمهای شبکه اجتماعی مخاطب و بازاریاب همیشه و شبانه روزی با هم در ارتباط هستند.
تبلیغات خلاقانه و کاربرپسند
شبکه اجتماعی اینستاگرام را مد نظر قرار دهید. آیا تبلیغات موجود در اینستاگرام با تبلیغات تلویزیونی قابل مقایسه هستند؟ جذابیت تبلیغات در اینستاگرام به قدری بالا است که کاربران را مجذوب خودش میکند ولی تبلیغاتی تلویزیونی فقط یک بار جذابیت دارد و بار دوم مخاطب کانال را عوض میکند. تبلیغات موجود در شبکههای اجتماعی خیلی راحتتر مشتری را در مورد برند شما کنجکاو میکند.
حذف محدودیت جغرافیایی
وقتی داشتیم توضیح میدادیم که سوشیال مدیا مارکتینگ چیست هیچ صحبتی در مورد محدودیت جغرافیایی و مکانی نکردیم. به بیان دیگر بازاریابی شما در پلتفرم رسانه اجتماعی شکل میگیرد. بنابراین وقتی شما محصولات و خدمات خود را معرفی میکنید، کاربران سراسر جهان میتوانند امکانات و خدمات شما را مشاهده کنند و در صورت تمایل از شما خرید کنند. در بازاریابی حضوری شما به کل شهر یا استان خود دسترسی داشتید ولی این روش بازاریابی به شما اجازه میدهد که به سراسر جهان دسترسی پیدا کنید.
افزایش وفاداری مشتریان
شما میتوانید با سوشیال مدیا مارکتینگ وفاداری مشتریان خودتان را افزایش دهید. اگر محتوای ارزشمند تولید کنید پس از مدتی میبینید که مخاطب علاقه زیادی به شما پیدا کرده و تمایل شدیدی به دیدن پستها و مطالب شما دارد. وقتی این اتفاق افتاد و مخاطب درک کرد که شما برای او مفید هستید، به شما اعتماد میکند و وقتی اعتماد شکل گرفت خرید صورت میگیرد.
یاد گرفتن از رقبای خودتان
یکی دیگر از مزایای سوشیال مدیا مارکتینگ این است که میتواند در پلتفرمهای اجتماعی گوناگون خیلی راحت عملکرد رقبای خودتان را بررسی کنید و ببینید که آن دسته از رقبای موفق شما در شبکههای اجتماعی چه کارهایی انجام میدهد و محتوای خودشان را با چه سبک و سیاقی تولید میکنند. حال که مزایای سوشیال مدیا مارکتینگ را بررسی کردیم و فهمیدیم که این روش بازاریابی چه محاسنی دارد، قصد داریم ببینیم که یک سوشیال مدیا مارکتر یا بازاریاب شبکههای اجتماعی باید چه کاری انجام دهید.