آموزش بازاریابی شبکه های اجتماعی یا سوشیال مدیا مارکتینگ

شبکه های اجتماعی این روزها جایگاه ویژه ای در بین کاربران و اکثر مردم دارند. از این رو آموزش بازاریابی شبکه های اجتماعی و سوشیال مدیا مارکتینگ در اولویت علاقه مندان به آنها قرار گرفته است.  برخی در این شبکه های به دنبال شهرت و برخی در پی کسب منفعت مالی هستند.البته عده ای هم فقط دو دسته ای فوق و اتفاقات روز و دوستان را پیگیری می نمایند. ما قصد داریم آموزش های ویژه ای را برای شما عزیزان آماده کنیم که به دانش شما نسبت به این شبکه ها کمک کند.

بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست؟

بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست؟

قدرت و تاثیر شبکه‌های اجتماعی، در بحث بازاریابی، عرضه و فروش محصولات و یا خدمات مختلف، بر کسی پوشیده نیست. امروزه با گسترش و توسعه استفاده از اینترنت و سرویس‌های مرتبط با آن، مخصوصا وجود اینترنت بر روی گوشی‌های همراه، باعث شده تا دسته‌بندی جدیدی در مشاغل و ارائه خدمات و محصولات، در سر تا سر دنیا و از جمله کشور ما ایجاد شود. این دسته‌بندی و بازار جدید، در کنار بازار سنتی و فیزیکی، با توجه به تمایل مردم، جایگاه بسیار خوبی را به دست آورده و حتی در برخی موارد، خیلی بهتر از بازارهای فیزیکی و سنتی است، تا جایی که حتی خریدهای روزمره از سوپرمارکت را نیز گاهی به صورت آنلاین انجام می‌دهیم.

مزیت‌های بسیار زیادی برای بازارهای مجازی، و اینترنتی، هم برای خریدار و هم برای فروشنده یا ارائه‌ دهنده خدمات وجود دارد که اکثرا هم بر مبنای شبکه‌های اجتماعی به ‌وجود آمده‌اند. از جمله این مزیت‌ها می‌توان به: عدم تردد غیر ضروری در سطح شهر، عدم اتلاف وقت در ترافیک، عدم پرداخت هزینه‌های مالی و زمانی غیر ضروری برای تهیه مایحتاج، عدم نیاز به مغازه و پرداخت اجاره و هزینه‌های جانبی برای فروشنده، کارآفرینی و اشتغال افراد بیشتر به جای صرف هزینه‌های غیر ضروری، بالا بردن کیفیت اجناس و خدمات به دلیل صرفه‌جویی در منابع مالی، به دست آوردن بازارهای برون‌مرزی به دلیل فراگیر بودن اینترنت و امکان استفاده از شبکه‌های اجتماعی در سراسر دنیا و ده‌ها مزیت دیگر، اشاره نمود. حال با در اختیار داشتن این بازار قوی و این همه پتانسیل موجود، آنچه که به بهبود فرایند فروش و ارائه خدمات کمک می‌کند، بازاریابی اصولی و صحیح، برای جذب مخاطبین بیشتر و در نتیجه، منتهی به فروش است.

با یادگیری این اصول و قوانین حاکم بر شبکه‌های اجتماعی، قطعا می‌توانید به اهداف فروش بالا و کسب سودهای مورد نظر برسید. بر همین اساس و در این آموزش، تلاش کرده‌ایم تا شما عزیزان را با این اصول و قواعد آشنا کنیم. قطعا در هر زمینه‌ای، رعایت اصول و پیروی از قواعد موجود، در کنار تلاش، کوشش، تمرین و ارائه خدمات و محصولات با کیفیت، می‌تواند شما را به قله‌های موفقیت برساند، پس با هم به بررسی اصول و قواعد بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی می‌پردازیم و می‌بینیم که شبکه‌های اجتماعی، بستر و حتی جایگزینی بسیار مناسب، برای خیلی از مشاغل و خدمات هستند.


مزایای سوشیال مدیا مارکتینگ

مزایای سوشیال مدیا مارکتینگ

سوشیال مدیا مارکتینگ یکی از بهترین انواع بازاریابی است و مزایای زیادی دارد. همین مزایا باعث شده است که بازار رسانه‌های اجتماعی این قدر داغ شود و بتوان از طریق سوشیال مدیا یک فروش شگفت انگیز را تجربه کرد. در ادامه به محاسن و مزایای سوشیال مدیا مارکتینگ اشاره خواهیم کرد:

 

دسترسی به تعداد زیادی از مخاطبان

همه سوال می‌کنند که چه اتفاقی افتاد که رسانه‌های اجتماعی و سوشیال مدیا مارکتینگ اینقدر جذاب شد و همه را به سمت خود جذب کرد؟ یکی از اصلی‌ترین دلایل داغ شدن سوشیال مدیا مارکتینگ این است که با استفاده از این رسانه‌ها می‌توانید به تعداد بسیار زیادی از مخاطبان دسترسی پیدا کنید. پیش از این در بخش معرفی پلتفرم‌های سوشیال مدیا گفتیم که هر شبکه چه تعداد کاربر فعال دارد. اگر به ارقام نگاه کنید متوجه خواهید شد که شما با بازاریابی در این پلتفرم‌ها در واقع با چند صد میلیون یا چند میلیارد کاربر فعال سر و کار دارید که می‌توانید محصولات و خدمات خودتان را به آن‌ها معرفی کنید و فروش خودتان را بالا ببرید.

 

برندسازی آسان

در حال حاضر و با تکیه بر شبکه‌های اجتماعی برندسازی کار چندان دشواری نیست. در گذشته یک کاسب 20 سال کار می‌کرد تا مردم یک شهر او را بشناسند ولی امروز با حضور در شبکه‌های اجتماعی و تولید محتوای ارزشمند و جذاب در تمامی کشور شناخته می‌شوید و محصولتان را به فروش می‌رسانید.

 

ارتباط مستمر و بهینه با مشتریان

یکی دیگر از دلایلی که باعث شده است سوشیال مدیا مارکتینگ جان بگیرد و متداول شود این است که بازاریاب‌ها از این روش می‌توانند ارتباط بهتر و بهینه‌تری با مشتریان خودشان داشته باشند. مثلاً در بازاریابی حضوری مشتری همیشه به شما دسترسی نداشت ولی امروز با وجود پلتفرم‌های شبکه اجتماعی مخاطب و بازاریاب همیشه و شبانه روزی با هم در ارتباط هستند.

 

تبلیغات خلاقانه و کاربرپسند

شبکه اجتماعی اینستاگرام را مد نظر قرار دهید. آیا تبلیغات موجود در اینستاگرام با تبلیغات تلویزیونی قابل مقایسه هستند؟ جذابیت تبلیغات در اینستاگرام به قدری بالا است که کاربران را مجذوب خودش می‌کند ولی تبلیغاتی تلویزیونی فقط یک بار جذابیت دارد و بار دوم مخاطب کانال را عوض می‌کند. تبلیغات موجود در شبکه‌های اجتماعی خیلی راحت‌تر مشتری را در مورد برند شما کنجکاو می‌کند.

 

حذف محدودیت جغرافیایی

وقتی داشتیم توضیح می‌دادیم که سوشیال مدیا مارکتینگ چیست هیچ صحبتی در مورد محدودیت جغرافیایی و مکانی نکردیم. به بیان دیگر بازاریابی شما در پلتفرم رسانه اجتماعی شکل می‌گیرد. بنابراین وقتی شما محصولات و خدمات خود را معرفی می‌کنید، کاربران سراسر جهان می‌توانند امکانات و خدمات شما را مشاهده کنند و در صورت تمایل از شما خرید کنند. در بازاریابی حضوری شما به کل شهر یا استان خود دسترسی داشتید ولی این روش بازاریابی به شما اجازه می‌دهد که به سراسر جهان دسترسی پیدا کنید.

 

افزایش وفاداری مشتریان

شما می‌توانید با سوشیال مدیا مارکتینگ وفاداری مشتریان خودتان را افزایش دهید. اگر محتوای ارزشمند تولید کنید پس از مدتی می‌بینید که مخاطب علاقه زیادی به شما پیدا کرده و تمایل شدیدی به دیدن پست‌ها و مطالب شما دارد. وقتی این اتفاق افتاد و مخاطب درک کرد که شما برای او مفید هستید، به شما اعتماد می‌کند و وقتی اعتماد شکل گرفت خرید صورت می‌گیرد.

 

یاد گرفتن از رقبای خودتان

یکی دیگر از مزایای سوشیال مدیا مارکتینگ این است که می‌تواند در پلتفرم‌های اجتماعی گوناگون خیلی راحت عملکرد رقبای خودتان را بررسی کنید و ببینید که آن دسته از رقبای موفق شما در شبکه‌های اجتماعی چه کارهایی انجام می‌دهد و محتوای خودشان را با چه سبک و سیاقی تولید می‌کنند. حال که مزایای سوشیال مدیا مارکتینگ را بررسی کردیم و فهمیدیم که این روش بازاریابی چه محاسنی دارد، قصد داریم ببینیم که یک سوشیال مدیا مارکتر یا بازاریاب شبکه‌های اجتماعی باید چه کاری انجام دهید.


محبوب ترین شبکه های اجتماعی در ایران

محبوب ترین شبکه های اجتماعی در ایران

شبکه های اجتماعی تعداد زیادی دارند که برخی برای ما ایرانی ها غیرقابل دسترس شده اند و در بعضی از آن ها پرکاربرترین شده ایم.

 

اینستاگرام

اینستاگرام  یک شبکه ی اشتراک گذاری تصویری است که در بین ما ایرانی ها بسیار محبوب است ، به خصوص هنرمندان و ورزشکاران.حصور آدمای سرشناس حسابی این شبکه رو جذاب کرده و کابران فعال بسیاری در آن داریم.

اینستاگرام همچنین یکی از بهترین و پرطرفدارترین پلتفرم‌های سوشیال مدیا است که طرفداران زیادی در ایران و جهان دارد و بسیاری از سوشیال مدیا مارکترهای کشورمان برای تبلیغات روی این برنامه حساب باز می‌کنند و بسیاری از کاربران ایرانی هم تنها از این پلتفرم استفاده می‌کنند. این پلتفرم برای انتشار عکس و ویدیو عالی است. اینستاگرام بیش از یک میلیارد کاربر فعال در ماه دارد و گروه سنی اصلی که از این شبکه اجتماعی استفاده می‌کنند 18 تا 35 ساله هستند. صنایع مختلفی می‌توانند برای افزایش آگاهی از برند، تولید محتوای ارزشمند و اشتراک‌گذاری آن و تبلیغات از این رسانه اجتماعی استفاده کنند. همچنین امکان فروش مستقیم محصولات هم در این رسانه اجتماعی وجود دارد.

در صورتی که قصد دارید در کشورمان به یک سوشیال مدیا مارکتر موفق تبدیل شوید و بدانید که سوشیال مدیا مارکتینگ چیست و چه قدرتی دارد می‌توانید با شرکت در دوره آموزش اینستاگرام همیار خیلی سریع اصول کار با اینستاگرام را یاد بگیرید و کسب و کار خود را در این رسانه آغاز کنید. همچنین در این دوره یاد می‌گیرید که چگونه در مدت کوتاه به اکسپلور بروید و بیش از هر زمان دیگری دیده شوید.

 

آموزش اینستاگرام مارکتینگ یا بازاریابی اینستاگرام

 

تلگرام

تلگرام شبکه ای همه فن حریف است که با اینکه دسترسی به آن در ایران محدود است اما کاربران بسیار زیادی را درگیر خودش کرده.تلگرام بستر مناسبی برای درآمد زایی خیلی از مشاغل است.

 

فیسبوک

این شبکه اجتماعی بر اساس آمارهای سال 2019، 2.4 میلیارد کاربر فعال در ماه و 1.73 میلیارد کاربر فعال در روز دارد و گروه سنی که از این رسانه استفاده می‌کنند 18 تا بیش از 45 ساله هستند. صنایع مختلفی مانند تجارت الکترونیک، خرده فروشی، بانکداری، خدمات مالی و بیمه، سرگرمی، مد و لباس، املاک، اخبار، بهداشت و سلامت و ورزش از این پلتفرم استفاده می‌کنند. این پلتفرم در بین کاربران ایرانی هم طرفداران زیادی دارد ولی به دلیل مشکلات مختلفی استفاده از آن برای بازاریابی کمتر به چشم می‌خورد. لازم به ذکر است که فیسبوک یکی از قدیمی‌ترین پلتفرم‌های سوشیال مدیا است و مجموعه‌ای ویژگی‌های رسانه‌های اجتماعی مختلف را در خودش جای داده است. کسب و کارها می‌توانند برای تعامل با مشتریان، اشتراک گذاری محتوا، تبلیغات و حمایت از مشتریان از این پلتفرم استفاده کنند. این پلتفرم بیشتر برای آگاهی کاربران از برند و تبلیغات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

واتس آپ

واتس آپ در ابتدا از تعریف شبکه های اجتماعی فاصله ی زیادی داشت و صرفا یک پیام رسان بود. اما در آپدیت های جدید توانسته امکانات اجتماعی بیشتری را ایجاد کند و با توجه به سرعت دسترسی بالایی که به کاربران میدهد می توان آن را یک شبکه اجتماعی با کیفیت دانست.

 

لینکدین

لینکدین 675 میلیون کاربر فعال ماهانه دارد. گروه سنی اصلی که از این رسانه اجتماعی استفاده می‌کنند، 25 تا 45 ساله هستند. با استفاده از لینکدین می‌توانید متخصصان فعال در حوزه کاری خودتان را پیدا کنید و با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. لینکدین جایی برای فروش مستقیم محصولات نیست ولی برای تبلیغات و آشنایی کاربران با برندتان مناسب و مفید خواهد بود. این پلتفرم می‌تواند محل خوبی باشد که خودتان را به عنوان یک متخصص معرفی کنید و تجریه و توانایی‌های خودتان را با سایر افراد به اشتراک بگذارید.

 

یوتیوب

رسانه اجتماعی یوتیوب بیش از 2 میلیارد کاربر در ماه دارد که وارد حساب کاربری خود در این شبکه اجتماعی می‌شوند و گفته می‌شود که 1.9 میلیارد کاربر فعال دارد. در این شبکه اجتماعی می‌توانید ویدیوهای مرتبط با کسب و کار خودتان را منتشر کنید. به بیان ساده‌تر تقریباً هر صنعتی می‌تواند از این شبکه اجتماعی استفاده کند و ویدیوهای مورد نظر خود را به کاربران سراسر جهان نمایش دهد. این پلتفرم یکی از بهترین پلتفرم‌های ویدیویی برای سوشیال مدیا مارکتینگ است. اگر بتوانید ویدیوهای خوبی در رابطه با کسب و کار خود در یوتیوب منتشر کنید متوجه خواهید شد سوشیال مدیا مارکتینگ چیست و چه جریان درآمدی خوبی می‌تواند برای شما ایجاد کند.



گردآوری : تحریریه


مقاله قبلیراهنمای جامع گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)
مقاله بعدیآموزش اینستاگرام مارکتینگ یا بازاریابی در اینستاگرام
نظرات
نظر شما در مورد این مطلب چیست؟
ثبت دیدگاه