دیجیتال مارکتینگ چیست؟ راهنمای سریع  بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing)

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال به مجموعه فعالیت های بازاریابی که در فضای مجازی و با ابزار دیجیتال و بطور معمول دربستر اینترنت انجام میگردد اطلاق می شود.اصطلاح بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) از سال ها پیش تاکنون به عنوان زیرمجموعه‌ای از تجارت الکترونیک یا  ای-کامرس (E-Commerce)  در بحث بازاریابی و تبلیغات مورد بررسی بوده است. توسعه سریع فناوری اطلاعات ، باعث افزایش کاربری ابزارهای دیجیتال و موبایل گردیده و اصول دیجیتال مارکتینگ به عنوان یک دانش و تخصص مستقل مورد توجه قرار می‌گیرد.دیجیتال مارکتینگ شامل طراحی سایت ، سئو ، تبلیغات کلیکی و نمایشی مانند تبلیغات گوگل ، ایمیل مارکتینگ ، اینفلوئنسر مارکتینگ و ... می شود.

 تعریف دیجیتال مارکتینگ

تعریف دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ چیست؟ بازاریابی دیجیتال شامل مجموعه فعالیت‌هایی است که با ابزار دیجیتال (برای بازاریابی محصولات و خدمات) و در بستر دیجیتال (وب، اینترنت، موبایل یا سایر ابزارهای دیجیتال) انجام می شود. امروزه بازاریابی در فضای دیجیتال یکی از موثرترین راهکارهای رشد کسب و کار می باشد و اهمیت دیجیتال مارکتینگ به مراتب از روش های سنتی بازاریابی بیشتر شده است. 

سایت هاب اسپات که از سایت‌های معتبر در حوزه بازاریابی دیجیتال و استراتژی محتوا محسوب می‌شود در تعریف بازاریابی دیجیتال این عبارت را یک عنوان مفهومی محسوب می کند.

به عبارت دیگر، به جای اینکه بتوان تعریف مستقیمی برای آن ارائه کرد، بهتر است همه‌ی آن تکنیک‌ها و ابزارهایی  که زیر مجموعه دیجیتال مارکتینگ قرار می‌گیرند را بشناسیم.

اگر چه تعریف واحدی از بازاریابی دیجیتال در دست نیست، اما به نظر می‌رسد بتوان تعریف زیر را تا حد خوبی، فصل مشترک توضیحات رایج در زمینه بازاریابی دیجیتال در نظر گرفت :

بازاریابی دیجیتال شامل مجموعه همه ابزارها و فعالیت‌هایی است که برای بازاریابی محصولات و خدمات در بستر دیجیتال (وب، اینترنت، موبایل یا سایر ابزارهای دیجیتال) مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نیل پتل (Neil Patel) دیجیتال مارکتر معروفی که به گفته مجله فوربز جزء ۱۰ دیجیتال مارکتر برتر دنیاست، در تعریف دیجیتال مارکتینگ این­گونه پاسخ می­‌دهد:

«دیجیتال مارکتینگ به هرگونه‌­ای از بازاریابی محصولات و خدمات می­‌گویند که از طریق دستگاه‌­های الکترونیکی انجام می‌­شود».

 این رویکرد به معرفی و فروش کالا و خدمات از طریق فضای دیجیتال می انجامد. دیجیتال مارکتینگ با انطباق کامل با با اصول مارکتینگ و استفاده از رویکردهای مختلف، کاربردپذیری آن‌ها را با زندگی مجازی مشتریان در عرصه وب و اینترنت ممکن کرده و تجارت و کسب‌وکار و مبادله را با سرعتی برق‌آسا به عرصه اینترنت کشانده است.

 از مهم ترین ویژگی دیجیتال مارکتینگ توانایی سنجش اثربخشی و بازده کمپین های تبلیغاتی و ارزان بودن آن می باشد. همچنین دیجیتال مارکتینگ با انواع مقیاس‌های کسب وکار از کوچک تا بزرگ سازگار است. در حقیقت از یک کسب و کار کوچک جویای نام با سرمایه چند میلیونی تا یک کسب وکار چند صد میلیاردی مانند اپل می‌توانند از ظرفیت‌های دیجیتال مارکتینگ استفاده کنند.


اهمیت حضور در دنیای دیجیتال

اهمیت حضور در دنیای دیجیتال

برای پی بردن به اهمیت حضور در دنیای دیجیتال و بازاریابی دیجیتال کافیست چند آمار جهانی را بررسی کنیم:

در سال 2016، مدت زمانی که روزانه‌ یک کاربر عادی به صورت آنلاین سپری کرده از مجموع زمان صرف شده‌ی او برای رسانه‌های آفلاین (رادیو، تلویزیون، بیلبوردهای شهری، مجلات و روزنامه‌ها و …) بیشتر بوده است؛

آمارهای جهانی در سال 2017 اعلام کرده‌اند جوانان 16 تا 24  ساله روزی 3.26 ساعت در اینترنت حضور فعال دارند. بیش از یک سوم این زمان، در شبکه‌های اجتماعی صرف می‌شود و مهم‌ترین وسیله برای اتصال به اینترنت، موبایل‌های هوشمند هستند و در مقابل، تلویزیون به عنوان مهم‌ترین رسانه آفلاین ویدئویی، با کاهش چشمگیر مخاطب روبه‌رو است.

اگر برایتان سوال است که چرا بازاریابی دیجیتال اهمیت دارد، به نکات زیر توجه کنید:
• در حال حاضر استراتژی بازاریابی کاملا به بازاریابی دیجیتال بستگی دارد
• باعث افزایش فروش و در نهایت افزایش درآمد می‌شود
• به شما در محبوب شدن برندتان کمک می‌کند
• به ایجاد رابطه بهتر با مشتریان و بهبود چشم‌اندازهای کسب‌و‌کار کمک می‌کند
• نرخ بازگشت سرمایه (ROI) بهتری را به وجود می‌آورد
• دارای فرصت‌های شغلی گسترده و پویا است
• به دیده شدن شما در موتورهای جستجو کمک می‌کند


مزایای دیجیتال مارکتینگ

مزایای دیجیتال مارکتینگ

برای بررسی مزایای دیجیتال مارکتینگ باید به این نکته توجه کنیم که بخش اصلی فعالیت‌های بازاریابی هر محصول شناخت دقیق از مشتریان آن است. هرچه شناخت مخاطب و توصیف کسب‌وکار از او، دقیق‌تر باشد، می‌توان امید بیشتری به موفقیت بازاریابی داشت. آگاهی از جنسیت، سن، علایق، سطح اقتصادی، الگوی مصرف و … می‌تواند به توصیف دقیق‌تر مشتریان کمک کند. 

در تبلیغات و بازاریابی سنتی امکان هدفگیری جامعه مخاطب و بازار هدف بسیار پایین است. در واقع در تبلیغات سنتی، مهم‌ترین پارامتر هر رسانه، داشتن مخاطب است و عملا امکان آگاهی دقیق از بازخوردهای روش های بازاریابی سنتی وجود ندارد.

اما در بازاریابی دیجیتال صاحبان کسب و کار میتوانند تا حد زیادی بر جامعه هدف و بازار هدف خود تمرکز نموده و آمارهای مفیدی از تاثیر فرایند بازاریابی بدست آورند.

در بازاریابی دیجیتال ابزارها و شاخص های تحلیلی به کسب‌وکارها کمک می‌کنند تا همه اتفاقات، اعم از میزان موفقیت یک کمپین تبلیغاتی، نحوه آشنایی مشتری با کسب‌وکار، میزان علاقه مندی او به محصول، تاثیر تخفیف‌ها بر افزایش فروش، علت عدم خرید کاربران از یک فروشگاه اینترنتی و … به سادگی قابل مشاهده باشند. در اینجا به بررسی برخی از این مزایا میپردازیم:

 

۱- جهانی شدن

امروزه تقریبا کسی را پیدا نمی‌کنید که به حداقل یکی از دستگاه‌های دیجیتال مانند کامپیوتر و تلفن هوشمند دسترسی نداشته باشد. بازاریابی دیجیتال به شما کمک می‌کند تا در تمام ساعت‌های شبانه‌روز به تمام مردم دنیا دسترسی داشته باشید. این در حالی است که در مدل‌های بازاریابی سنتی، تبلیغات و بازاریابی تنها در ساعت‌هایی خاص (مانند بازاریابی تلفنی) و مکان‌هایی خاص (مانند نصب بیلبورد در بزرگراه) امکان‌پذیر است.

۲- مقرون به صرفه بودن

هزینه‌های تبلیغات سنتی مانند چاپ و انتشار بیلبورد و تبلیغات تلویزیونی بسیار بالاست. همین امر باعث می‌شود که کسب‌وکارهای کوچک نتوانند در این سطح با کسب‌وکارهای بزرگ رقابت کنند. دیجیتال مارکتینگ در نقطه مقابل، بسیار مقرون به صرفه‌تر است. همچنین در بسیاری از استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ، می‌توانید کمپین‌هایی متناسب با بودجه بازاریابی و تبلیغاتتان تعریف کنید. تبلیغات کلیکی یا CPC یک مثال خوب از این روش‌هاست.

۳- قابل اندازه‌گیری بودن

هنگام برنامه‌ریزی برای بازاریابی و کمپین‌های تبلیغاتی، یک فاکتور مهم قابل اندازه‌گیری بودن آن برنامه است. اندازه گیری و تحلیل در پایان هر دوره از بازاریابی به شما اجازه می‌دهد که ببینید چقدر موفق یا ناموفق بوده‌اید. شما نمی‌توانید بفهمید چند نفر یک بیلبورد را در یک بزرگراه دیده‌اند؛ اما به لطف دنیای دیجیتالی امروز، وجود ردپاهای دیجیتال و قابلیت ردیابی هر فعالیت دیجیتالی، شما قادر خواهید بود تمام فعالیت‌های کاربران را اندازه‌گیری کنید. این فعالیت‌ها می‌تواند شامل اندازه‌گیری نرخ تبدیل، نرخ فروش، کلیک روی لینک و … باشد.

۴- هدف قرار دادن مخاطبان اصلی

قطعا مخاطبان شما تمام افراد جامعه نیستند و تنها شامل گروه خاصی می‌شوند. بازاریابی دیجیتال به شما کمک می‌کند تا این مخاطبان خاص را به درستی مورد هدف قرار بدهید. این در حالی است که هدف قرار دادن مخاطبان با کمک روش‌های بازاریابی سنتی، کاری بسیار سخت است. اما در دیجیتال مارکتینگ روش‌هایی مانند سئو مارکتینگ وجود دارند که دسترسی به مخاطب هدف را برای شما آسان می‌سازند. یا در اینستاگرام به کمک هشتگ فارسی و انگلیسی و استفاده درست از آنها می‌توانید مخاطبان هدف را به صفحه خود هدایت کنید.

۵- افزایش نرخ تبدیل

از آنجا که در دیجیتال مارکتینگ شما روی مخاطبان خاصی تمرکز می‌کنید، احتمال تبدیل این مخاطبان به لید و لید به مشتری، افزایش می‌یابد. استراتژی‌هایی که در ادامه به آن می‌پردازیم، در این راه به شما کمک خواهند کرد.

۶- انعطاف‌پذیر بودن

بازاریابی دیجیتال بسیار انعطاف‌پذیر است. آیا استراتژی‌های فعلی شما به جایی نمی‌رسد؟ آیا طراحی سایتتان برای کاربران جالب نیست؟ می‌توانید به سرعت آن‌ را تغییر بدهید و به نتیجه مناسب برسید. برخلاف بازاریابی سنتی، تغییرات موارد نامطلوب در دیجیتال مارکتینگ بسیار سریع و راحت است.

۷- امکان ارتباط دوطرفه  

هرچه بیشتر با مخاطبانتان ارتباط داشته باشید، چهره‌ای بهتر از کسب‌وکارتان را به نمایش خواهید گذاشت. بازاریابی دیجیتال این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا چهره برندتان را به مخاطبان نشان دهید. بخش کامنت در وبسایت و شبکه‌های اجتماعی، یکی از بهترین جاها برای ایجاد مکالمه و دیجیتال برندینگ است.


مراحل اصلی در دیجیتال مارکتینگ

مراحل اصلی در دیجیتال مارکتینگ

مراحل اصلی در دیجیتال مارکتینگ شباهت زیادی با مراحل بازاریابی سنتی دارد. در این میان برخی مراحل نقشی کلیدی و بنیانی دارند که در هر دو بازاریابی دیجیتال و سنتی با کمی تفاوت وجود دارند. این مراحل عبارتند از:

1-مشخص کردن اهداف

بازار هدف شما چیست؟

رقبای شما چه کسانی هستند؟

قصد دارید در پایان کمپین به چه نقطه‌ای برسید؟

2-تعیین بودجه

چه مقدار از بودجه بازاریابی را می‌توانید به دیجیتال مارکتینگ اختصاص بدهید؟

چه تعداد افراد با چه سطح مهارتی را می‌توانید به کار بگیرید؟

این برنامه از افراد تیم شما چقدر انرژی می‌گیرد؟

در صورت شکست، آیا بودجه‌بندی شما مانع ضرر کلان می‌شود یا نه؟

3-مشخص کردن بسترها و ابزارها

روی چه نوع محتواهایی باید تمرکز کنید؟

چه بسترهای انتشاری برای کار شما مناسب‌تر است؟

4-تعیین پرسونا

چه کسانی مخاطبان شما هستند؟

چه ویژگی‌های فردی دارند؟

بیشتر از چه کانال‌های دیجیتالی استفاده می‌کنند؟

5-اطلاع رسانی (و تبلیغات)

6-تحلیل و بررسی رفتارهای مخاطبان

 

برنامه ریزی و پیاده سازی درست هر کدام از این فرایند ها باعث موفقیت در انجام کل فرایند دیجیتال مارکتینگ میشود. عمده دلیل شکست و عدم موفقیت یک کمپین هم معمولا به دلیل عدم برنامه ریزی صحیح و یا عدم توجه به اجرای آن است.

بنابراین لزوم توجه کامل به تک تک مراحل بازاریابی دیجیتال باعث از هم گسیختگی و هدر رفت منابع میگردد.


بسترهای دیجیتال مارکتینگ

بسترهای دیجیتال مارکتینگ

اینکه مخاطبان شما از چه بسترهایی برای رسیدن به شما استفاده می‌کنند مهم است. سایت و سرچ گوگل برای آن‌ها مهم‌تر است یا اپلیکیشن شما؟ یا این که فقط شبکه های اجتماعی شما را دنبال می‌کنند؟ شناسایی بسترهای دیجیتال به شما کمک می‌کند تا بهتر و بهینه‌تر برنامه‌ریزی کنید. برای مثال اگر مخاطبان شما در اینستاگرام فعالیت دارند، شما نیز باید در اینستاگرام فعال باشید و سعی کنید به اکسپلور اینستاگرام راه پیدا کنید.

برخی بسترهای حضور در دنیای دیجیتال عبارتند از: وب سایت - شبکه های اجتماعی - دایرکتوری های آنلاین منطقه ای و محلی - اپلیکیشن موبایل.


ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ مثل یک پازلی می‌ماند که بدون قطعاتش هیچ معنایی ندارد. در پازل بازاریابی دیجیتال مباحثی مانند سئو سایت، تجزیه و تحلیل آمارها، طراحی سایت، شبکه های اجتماعی، تبلیغات، تعیین استراتژی و غیره در آن دخیل است. برای هرکدام از حوزه های بازاریابی دیجیتال یک یا چند ابزار فوق‌العاده خوب وجود دارد. درواقع بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ همانند دستیاری می‌ماند که به شما حین انجام کارها کمک میکند. برای مثال یک دیجیتال مارکتر نمی‌تواند بدون ابزارهای های تحلیل رقبا رتبه سایت و منابع ترافیک ورودی رقیبان را محاسبه کند. 

موتورهای جستجو، شبکه های اجتماعی، ایمیل، پیامک و به طور کلی فضای دیجیتال فرصتی برای ایجاد کسب‌و‌کارها و بهبود کسب‌و‌کارهای فعلی ایجاد کرده است! بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ یعنی استفاده از یکسری تاکتیک‌ها در فضای دیجیتال به عنوان ابزاری جهت جذب مخاطب و برندسازی.

دسترسی به اطلاعات یک قدرت است. ابزارهای دیجیتال مارکتینگ به دیجیتال مارکتر این قدرت را می‌دهند تا بتواند از اطلاعات جمع‌آوری شده در جهت اندازه گیری کمپین‌ها، شاخص کلیدی عملکرد، تعیین استراتژی و همچنین آسان کردن فرآیندهای کاری استفاده کند.

سرویس و ابزارهایی که در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد همگی وبسایت و اپلیکیشن نیستند، برخی اکستنش های مرورگر می‌باشند و در مسیر بازاریابی دیجیتال مکمل راه شما خواهند بود.

با توجه به فراگیر شدن بسترهای دیجیتال ابزارهای متنوع و زیادی در زمینه بازاریابی دیجیتالی بوجود آموده است که موارد زیر، نمونه‌هایی از ابزارهای بازاریابی دیجیتال محسوب می‌شوند : 


طراحی سایت

طراحی سایت

اولین روش پیوستن به دنیای دیجیتال، طراحی ‌سایت  و راه‌اندازی وب سایت است. وب‌سایت‌های اولیه بصورت استاتیک طراحی شده و هیچ تعاملی با کاربر ایجاد نمی‌کردندو بیشتر جنبه اطلاع رسانی داشتند؛ اما امروزه وب‌سایت‌ها کاربردهای بسیار وسیعی دارند: به کاربران امکان تحقیق، گفتگو با سایر کاربران و یا با کارشناسان، تفریح، خرید، تماشای ویدئو میدهند. وب‌سایت ها فرصتی عالی برای برقراری ارتباط با مشتریان است؛ جایی که مشتریان بالقوه می‌توانند در مورد کسب‌وکار شما و آنچه به آن‌ها ارائه می‌دهید، مطلع شوند.

 برای راه‌اندازی وب‌سایت ابتدا باید به امکانات آن برای تحقق اهداف کسب‌وکارتان فکر کنید. بسته به هدف کسب‌وکارتان، طراحی وب سایت مناسب، برای رونق کسب و کارتان ضروری است. پس باید  اطلاعات و امکانات لازم را در وب‌سایت تان قرار دهید؛ صفحه وب‌سایت شما ممکن است شامل شماره تلفن، ایمیل، آدرس و نقشه، درگاه خرید آنلاین و … باشد.


سئو

سئو

سئو یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو از اولین و مهمترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ میباشد.

SEO یا Search Engine Optimization معمولا شامل تغییرات جزئی در سایت می شود که آنرا برای دوگانه کاربر/موتور جستجو بهینه میکند. هرچند ممکن است این تغییرات کوچک باشد ولی گاهی تاثیر قابل توجهی در رتبه و ترافیک سایت از جانب موتورهای جستجو دارد.

البته جمع آوری اطلاعات صفحات وب بصورت خودکار در موتورهای جستجو (گوگل، یاهو، بینگ و غیره) انجام می شود ولی سئو سایت باعث می شود موتورهای جستجو درک بهتری از صفحه های وب سایت شما داشته باشند و در نتیجه صفحه های وب سایت شما در نتایج جستجوی موتورهای جستجو در رتبه بهتری قرار گیرند.

در دنیای امروزی وب و بازاریابی دیجیتالی، سئو و سئو مارکتینگ جزء موارد اجتناب ناپذیر در وب سایت هاست.


تبلیغات کلیکی (PPC)

تبلیغات کلیکی (PPC)

PPC یا Pay-Per-Click یا تبلیغات کلیکی ، نوعی از تبلیغات آنلاین است که در این روش تبلیغ‌کنندگان تنها زمانی که روی تبلیغ آن‌ها کلیک شود هزینه پرداخت می‌کنند.

در حقیقت با هر بار کلیک بر روی تبلیغ شما، یک بازدیدکننده به سایت شما فرستاده می‌شود و فقط به ازای هر کلیک، از شما هزینه اخذ میشود.

تبلیغات کلیکی انواع مختلفی از جمله تبلیغات بصورت متنی و یا بنری دارد و شرکت های تبلیغاتی سعی میکنند تا با قراردادن آنها در جای مناسب کاربر را ترغیب به کلیک و هدایت به کسب و کار مورد نظر نمایند.

تبلیغات کلیکی نمونه های فراوان داخلی و خارجی دارد. برای موفقیت در تبلیغات کلیکی باید اصول طراحی لندینگ پیج را رعایت کرد.

گوگل ادوردز یا تبلیغات گوگل یکی از محبوب‌ترین سیستم‌های تبلیغات کلیکی در جهان است.


کانتنت مارکتینگ

کانتنت مارکتینگ

بازاریابی محتوا یا کانتنت مارکتینگ (Content Marketing)، برنامه و رویکرد استراتژیک بازاریابی است که تمرکز و مرکزیت آن بر تولید، انتشار و توزیع محتوای مفید برای مخاطبان هدف است به گونه ای که برای آنها جذاب بوده و نهایتا منجر به خرید از جانب مشتری گردد.

به زبان ساده، بازاریابی محتوا هنر برقراری ارتباط با مشتری‌های بالفعل و بالقوه از طریق ارائه محتوای مفید است.

انواع محتوا در بازاریابی شامل موارد زیر است :

-بلاگ: پست ها و مقالاتی که تحت عنوان بلاگ در سایت ها و وبلاگ های مختلف به اشتراک گذاشته می شود.

-کتاب های الکترونیکی: محتوایی که شامل اطلاعات عمومی و یا تخصصی در زمینه ای خاص می باشد.

-اینفوگرافیک: اینفوگرافیک های طراحی و تصاویری هستند که در قالب تصاویر اطلاعاتی را به مخاطبان می رسانند.

-ویدئو : در بسیاری از موارد ویدئوهای با کیفیت و جذاب می تواند توجه مخاطبان را به خود جلب کند.

-مطالعه ی موردی : شامل گزارشات مربوط به تحقیقات و آزمایش های انجام شده بر روی نمونه های واقعی است.

-شبکه های اجتماعی : تولید و انتشار محتوی در شبکه های اجتماعی متناسب با کارکرد هر شبکه اجتماعی بصورت متن و یا مالتی مدیا.


سوشیال مدیا مارکتینگ

سوشیال مدیا مارکتینگ

بازاریابی شبکه های اجتماعی یا سوشیال مدیا مارکتینگ (Social Media Marketing)امروزه تقریبا همه ی افراد دست کم در یک یا دو شبکه ی اجتماعی عضو هستند. از این جهت و به دلیل حضور بیش از اندازه و استقبال افراد از این شبکه های اجتماعی، این شبکه ها محل بسیار خوبی برای تبلیغات و بازاریابی می باشند.

به دلیل بی واسطه بودن، شبکه های اجتماعی می توانند مخاطبان زیادی را با بیشترین سرعت و کمترین محدودیت با محصولات یا خدمات آشنا کنند. در حقیقت هدف از بازاریابی شبکه های اجتماعی (SOCIAL MARKETING) این است که مخاطبان را با کسب وکار و خدمات مورد نظر آشنا و مخاطبان را به مشتری تبدیل کنیم.

یکی از اصول اصلی و مهم بازار یابی شبکه های اجتماعی این است که نیازهای مخاطب را بشناسیم . بعلاوه باید بدانیم که با توجه به تجربه و تحقیقات ، تمرکز فعالیت این مخاطبان بر روی یک شبکه اجتماعی چقدر است. استفاده از این روش مزایای زیادی دارد؛ مانند افزایش مخاطبان دائمی، دریافت سریع بازخورد ها، تعامل و نزدیکی بیشتر با مشتریان و غیره.

البته باید در نظر داشته باشیم که برای کاربران هر محیط، نوع خاصی از محتوا جذاب و قابل توجه است. کاربران توییتر بیشتر به متن، و کاربران اینستاگرام به ویدئوی کوتاه و تصاویر علاقه دارند. همچنین ادبیات و شیوه ی بیان هر شبکه ی اجتماعی نیز با دیگری متفاوت است. محتوا های شبکه های اجتماعی باید کوتاه و خلاصه باشند تا بتوان به راحتی آن ها را منتشر کرد. ویدئو و متن ها را باید با دقت بسیار زیادی تدوین کرد و انتشار داد.

ابزارهای زیادی وجود دارد که به شما کمک می‌کنند تمام شبکه‌های اجتماعی خود را همزمان در یک داشبورد مدیریت کنید. همان‌طور که می‌دانید، امروزه کاربران بسیاری از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند؛ در نتیجه حضور فعال و موثر در این شبکه‌ها برای کسب و کار شما می‌تواند بسیار سودمند باشد و باعث افزایش تعامل برندتان با کاربران شود. پلتفرم‌های مدیریت شبکه‌های اجتماعی به شما این امکان را می‌دهد که زمان انتشار محتوای خود را تعیین کنید. همچنین با دادن گزارش‌‌ها و آمارهای مختلف به آنالیز بازخورد کاربران شبکه‌های اجتماعی کمک بسیار می‌کند و امکان مدیریت بهینه کامنت‌‌ها را نیز به شما می‌دهد.

آموزش سوشیال مدیا مارکتینگ


اینفلوئنسر مارکتینگ

اینفلوئنسر مارکتینگ

اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer marketing) یک روش بازاریابی دیجیتال است که از افراد شناخته شده و تاثرگذار در فضای مجازی برای رساندن پیام  برند و یا کسب و کار به بازار استفاده می‌شود. درواقع شما در این روش به افراد تأثیرگذار یا اینفلوئنسرها (influencers) مبلغی را پرداخت می‌کنید که محصول یا خدمات شما را به شکل مستقیم و غیرمستقیم برای مشتری‌ها تبلیغ کنند.

این افراد برای شما محتوا تولید می‌کنند و شما را به فالوئرهای وفادار خود پیشنهاد می‌دهند. آن‌ها در گفتگوهای مرتبط با محصول یا خدمات شما شرکت می‌کنند و تعداد طرفدارانتان را افزایش می‌دهند. بنابراین شناسایی و جذب آن‌ها به سمت برند پیش از اینکه رقبا این کار را انجام دهند موفقیت را تضمین خواهد کرد.

اینفلوئنسر مارکتینگ شامل مراحل زیر می باشد:

1- پیدا کردن اینفلوئنسرهایی که در زمینه محصول یا خدمات شما فعالیت می‌کنند و یا علاقه مند به فعالیت هستند.

2- ترتیب دادن کمپین بازاریابی از طریق اینفلوئنسرهای نهایی شده.

3- بررسی و کنترل نتایج برای رسیدن به میزان فروش دلخواه یا جذب تعداد فالوئرهای مورد نظر


ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ

بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ  (Email Marketing) استفاده از ایمیل برای ترفیع (معرفی، تبلیغ و ....) محصول و یا خدمت است. اما تعریف بهتری از بازاریابی ایمیلی استفاده از ایمیل جهت توسعه روابط با مشتریان است.

ایمیل مارکتینگ  می تواند منجر به تحول چشم گیری در کسب و کارها گردد.
تحقیقات نشان می دهد پس از سئو ، ایمیل مارکتینگ در رتبه دوم تاثیرگذارترین ابزارهای مناسب برای بازاریابی اینترنتی قرار گرفته است. اجرای اصولی و درست، ایمیل مارکتینگ می تواند تا 30 درصد فروش یک کسب و کار را افزایش داده و یک ارتباط منسجم و مرتب را بین کسب و کارها و مشتریان برقرار نماید.

مزیت بزرگ ایمیل مارکتینگ در مقایسه با رسانه های اجتماعی این است که خریداران بالقوه و مشتریان به احتمال بیشتری ایمیل را می بینند. صرف ارسال ایمیل به این معنا نیست که همه افرادی که ایمیل را دریافت کرده اند پیامتان را خواهند دید، ولی ایمیل ارسال شده تا زمان پاک شدن در صندوق کاربر خواهد ماند.

بازاریابی ایمیلی می تواند درآمد شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد، اگر آن را به درستی انجام دهید. این روشی عالی برای هدایت کاربران به بازدید از وب سایت یا وبلاگ شما است و ترافیک بیشتر معمولا به معنای درآمد بیشتر است.

تفاوت تبلیغات ایمیلی و بازاریابی ایمیلی چیست؟

بسیاری از ما، بازاریابی ایمیلی (Email Marketing) و تبلیغات ایمیلی (Email Advertising) را به صورت مترادف به کار می‌بریم.

اما بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ، بسیار گسترده‌تر از تبلیغات ایمیلی است.

در تبلیغات ایمیلی، شما یک پیام تبلیغاتی مشخص دارید و می‌خواهید آن را از طریق ایمیل، برای افراد زیادی ارسال کنید. در چنین شرایطی، حتی ممکن است اصول اخلاقی را زیر پا بگذارید و با خرید یک بانک ایمیل، این کار را انجام دهید.

اما وقتی از بازاریابی ایمیلی حرف می‌زنیم، منظورمان ارتباط بلندمدت و دوسویه با مشتریان بالقوه و بالفعل است. این ارتباط، با مجوز مشتری آغاز شده و با رضایت او ادامه پیدا می‌کند. ضمن این‌که پیام‌هایی هم که رد و بدل می‌شوند، فراتر از پیام‌های تبلیغاتی هستند.

چه شاخص‌هایی برای سنجش اثربخشی ایمیل مارکتینگ وجود دارد؟

شاخص‌های بسیار متنوعی برای سنجش اثربخشی ایمیل مارکتینگ، تعریف می‌شوند.

کافی است عبارت Email Marketing KPIs را در گوگل جستجو کنید تا مجموعه‌ی گسترده‌ای از شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) مرتبط با بازاریابی ایمیلی را بیابید.

از کدام پلتفرم ارسال ایمیل انبوه استفاده کنم؟

اگر عبارت Email Marketing Software یا در فارسی عبارت ارسال ایمیل انبوه را سرچ کنید، با تعداد زیادی سرویس‌دهنده‌ روبرو می‌شوید که همگی با یکدیگر در یک زمینه‌ی مشخص رقابت می‌کنند تا خدمات ایمیل مارکتینگ شما را در دست بگیرند.

طبیعتاً قیمت‌های این سرویس‌ها متفاوت است. بر همین اساس معمولاً بسیاری از کسب و کارها، از همه‌ی این سرویس‌دهندگان استعلام می‌گیرند و قیمت‌ها را کنار هم می‌گذارند و یک سرویس را انتخاب می‌کنند.

Mailchimp

یکی از قدرتمندترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ جهان است که در سال گذشته ۲۵۰ میلیارد ایمیل توسط کاربرانش ارسال شده است. با استفاده از Mailchimp شما می‌توانید ۱۲۰۰۰ ایمیل به ۲۰۰۰ نفر در هر ماه به صورت رایگان ارسال کنید. همچنین این ابزار با قابلیت تقسیم‌بندی مخاطبان، اتوماسیون قوی، آمار و گزارش‌هایی که از دیده شدن و کلیک بر روی ایمیل موردنظر می‌دهد، به شما کمک می کند کمپین خود را تحلیل کنید و محتوای بهینه و جذاب‌تری برای ایمیل خود خلق کنید.

می‌توانید از سرویس‌های ایرانی خوبی همانند میل‌چی، میل‌تاز، نامه‌رسان چابک و… و همچنین از ابزارهای قدرتمند خارجی دیگری همانند Mailerlite، Emma، Marketo، GetReponse و… برای اجرای کمپین‌های خود استفاده کنید.

 

مزایای ایمیل مارکتینگ

1-بازگشت سرمایه (ROI) بالا: به زبان ساده ROI یعنی در ازای خرجی که می‌کنید، چقدر سود می‌کنید. بازگشت سرمایه‌ ایمیل مارکتینگ را می‌توان به طور دقیق محاسبه کرد. مهم‌تر این که اگر بازاریابی ایمیلی به درستی انجام شود، این بازگشت سرمایه بسیار بالا خواهد بود. در سال‌های اخیر Email Marketing به عنوان مؤثرترین تاکتیک بازاریابی آنلاین شناخته شده است. در چارت زیر به نقل از سایت Marketingschools، مقایسه‌ای بین بازگشت سرمایه ایمیل مارکتینگ و چند نوع بازاریابی محبوب در دنیا در سال 2016 ارائه شده است.

2-ارزان و سریع است: ایمیل مارکتینگ نسبت به روش‌های دیگر بازاریابی ارزان‌تر و سریع‌تر است. در ساده‌ترین حالت، فقط باید هزینه‌های یک سرویس ارسال ایمیل را پرداخت کنید که آن هم وابسته به میزان مصرفتان تعیین می‌شود.

3-انعطاف پذیری: هر نوع محتوایی را می‌توان از طریق ایمیل ارسال کرد: متن، عکس، ویدئو، فایل و لینک.

4-قابلیت رصد رفتار مصرف کننده: با پیشرفت سرویس‌های ایمیل مارکتینگ، به راحتی می‌توانند اطلاعاتی در مورد رفتار مخاطب به فرستنده بدهند. در نتیجه، سازمان‌ها و شرکت‌هایی که در حجم بالا Email Marketing انجام می‌دهند، می‌توانند با خرید این سرویس‌ها از رفتار مصرف‌کنندگان نسبت به بازاریابی ایمیلی خود مطلع شده و از آن بهره گیرند.

5-هدف‌گیری مستقیم: می‌توان آدرس‌های ایمیل را از کانال‌های مختلفی جمع‌آوری کرد و آنها را در لیست‌هایی مجزا با توجه به پرسونای مشتری دسته‌بندی کرد. به عنوان مثال اگر خانمی از فروشگاه شما لوازم آرایشی و بهداشتی خریده است، احتمال بیشتری دارد که به محتوا یا تخفیفی در همین دسته محصولات علاقه داشته باشد. پس آدرس این خانم در دسته مشتریان آرایشی بهداشتی قرار می‌گیرد و ایمیل‌های متناسب با نیازش را برای او می‌فرستید.

6-به راحتی می‌توان ایمیل جمع کرد: الان در هر سایت یا اپلیکیشنی بخواهید ثبت‌نام کنید حتماً به ایمیل نیاز دارید! فقط کافی است راهی برای عضو کردن مشتریان پیدا کنید که آدرس ایمیلشان را به شما دهند. یا خبرنامه‌ جذابی بسازید که مخاطب‌های شما حاضر شوند برای دریافتش ثبت‌نام کنند و آن را بخوانند.

 

این در حالی است که پارامترهای بسیار زیادی وجود دارند که باید هنگام استفاده از خدمات ایمیل مارکتینگ به آن‌ها توجه کنیم. یکی از مهمترین این موارد طراحی صفحه فرود مناسب برای بازاریابی ایمیلی می باشد.


ویدئو مارکتینگ

ویدئو مارکتینگ

ویدئو مارکتینگ یا بازاریابی ویدئویی (Video Marketing) یک روش بازاریابی دیجیتال برای نمایش محصولات و خدمات است که به دلیل اثر بخشی بیشتر برای مخاطبان، قابلیت جذب بیشتر مخاطب را دارد. همچنین به دلیل بالا رفتن سرعت اینترنت، استفاده از ویدئو مارکتینگ بسیار زیاد شده است.

به عقیده کارشناسان اگر ارزش یک عکس، به‌اندازه هزار کلمه باشد، ارزش یک دقیقه ویدئو برای معرفی محصولات و خدمات را برابر ۱٫۸ میلیون کلمه ارزیابی کرده‌اند.

شما می توانید برای ویدئو مارکتینگ Video Marketing از کانال تلگرام یا پیج اینستاگرام، صفحه فیسبوک یا گوگل پلاس، وب سایت خود، سایت های اشتراک گذاری ویدئو و حتی ریپورتاژ آگهی ویدئویی استفاده کنید.


موبایل مارکتینگ

موبایل مارکتینگ

بازاریابی موبایلی یا موبایل مارکتینگ (Mobile Marketing) به عنوان یکی از اجزای دیجیتال مارکتینگ به انجام  فرآیند بازاریابی از طریق تلفن همراه، تبلت ها، و دیگر دستگاه های ارتباط بی سیم اطلاق میگردد. این نوع بازاریابی ابتدا به صورت پیامک آغاز شد اما با پیشرفت فناوری، گزینه های جدیدی مانند اپلیکیشن های موبایل، وب سایت ها، تلویزیون های موبایل و… به این زمینه وارد شد.

موبایل مارکتینگ شامل تبلیغاتی است که بر روی تلفن های هوشمند، تبلت ها یا سایر دستگاه های همراه نمایش داده می شوند. فرمت، سفارشی سازی و سبک تبلیغات موبایل مارکتینگ می تواند بر اساس پلت فرم های شبکه های اجتماعی، وب سایت ها و اپلیکیشن های موبایل متفاوت باشد.

بازاریابی موبایل یا موبایل مارکتینگ برای ارتباط و برقراری تماس با مخاطب و انتقال پیام از مواردی مانند تبلیغات پیامکی (sms),  ارسال نوتیفیکیشن موبایل ، تبلیغات بنری موبایلی و همچنین تبلیغات ویدئویی موبایلی استفاده می کند .


تبلیغات پیامکی

تبلیغات پیامکی

تبلیغات پیامکی یا اس ام اس مارکتینگ (SMS Advertising). با گسترش روزافزون کاربران تلفن همراه و همچنین، پیشرفت در حوزه اینترنت، کسب و کارهای آینده نگر به دنبال راهی برای دسترسی آسان با مشتریان خود بودند. از آنجایی که تلفن همراه به تدریج به بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی انسان تبدیل شد، پیامک هم به عنوان ابزاری مناسب برای ارتباط با مشتریان و ارائه خدمات با آن‌ها شناخته شد.

هم اکنون بسیاری از سازمانها از طریق پیامک بدنبال نوعی از تبلیغ یا اطلاع رسانی هستند که علاوه بر ارزانی از سرعت بالا و در دسترس بودن، از دیده شدن پیام خود نیز مطمئن باشند در ضمن زمان دیده شدن پیام شما و نوع اشخاص دریافت کننده نیز قابل کنترل باشد.

در مقایسه با بسیاری از روش‌های تبلیغاتی مانند تبلیغات محیطی، تبلیغات پیامکی هم از هزینه کمتری برخوردار است و هم برای کسب و کارهای محلی نتایج قابل قبولی را ارائه می‌دهد.


افیلیت مارکتینگ

افیلیت مارکتینگ

بازاریابی از طریق همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) عبارت است از همکاری دو یا چند گروه برای رسیدن به سود مشترک از طریق همکاری در فروش محصولات.

 معمولا شرکتی در یک طرف این همکاری وجود دارد که محصول یا خدمتی را آماده کرده است و در طرف دیگر فرد یا افرادی هستند که با فروش آن محصول، حق کمیسیون یا پورسانت دریافت می کنند.

بسیاری از ارائه دهندگان خدمات یا محصولات ، برای افزایش میزان فروش خود ، در کنار انواع روش های بازاریابی و فروشی که از آنها استفاده می کنند ، شیوه دیگری را نیز مورد استفاده قرار می دهند که در آن از خود مشتریان ، به عنوان معرف محصولات و خدمات به دیگران استفاده کرده و آنها را در سود فروش سهیم می نمایند. به این موضوع در انگلیسی Affiliate Marketing (بازاریابی وابسته) و یا در اصطلاح (مشارکت در فروش) می گویند.

 

بطور مثال سایت آمازون  (Amazon.com) به عنوان یک سایت فروشگاهی شامل کتاب، دارو، اسباب‌بازی و بسیاری موارد دیگر، صدها وب‌سایت همکار ویا وابسته به خودش دارد که بازدیدکنندگان می‌توانند ازآنجا به محصولات ارائه‌شده توسط آمازون دسترسی داشته باشند. آمازون یک درصد از قیمت اقلام فروخته‌شده را به‌عنوان کمیسیون به وب‌سایت‌های وابسته که فروش از آن‌ها سرچشمه گرفته می‌پردازد.


بازاریابی ویروسی دیجیتال

بازاریابی ویروسی دیجیتال

بازاریابی ویروسی دیجیتال (Digital Viral Marketing) نوعی از کمپین تبلیغاتی ست که به افراد متکی است تا پیام های بازاریابی را به افراد دیگر منتقل کنند . به طوری که شناخت یک محصول یا خدمات گسترش می یابد یا به عبارتی تکرار می شود .

بازاریابی ویروسی دیجیتال به منظور افزایش مشتریان کسب و کارها از طریق بازاریابی دهان به دهان انجام می گیرد . با توجه به گسترش شبکه های اجتماعی و سرعت اتتقال پیام در آنها، این پیغام ها بسیار سریع رشد کرده و منتشر می شوند .


اینباند مارکتینگ

اینباند مارکتینگ

بازاریابی درونگرا یا اینباند مارکتینگ (Inbound Marketing) که نام دیگر آن بازاریابی جاذبه ای یا بازاریابی ربایشی است به تکنیک هایی گفته می شود که با مردم را به سمت محصول، خدمات و یا برند شما سوق می دهد.

بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing) کاملا وابسته به محتوایی است که شما منتشر می کنید بنابراین باید از طریق محتوای خود مسیری را برای مخاطب فراهم کنید که احساس کند خودش به سمت شما آمده است و اختیار مسیر را دارد نه اینکه شما به سمت او رفته اید و بدون د رنظر گرفتن نیاز اصلی او می خواهید خواسته ی خود را القا کنید.

روش هایی که در بازاریابی درونگرا به کار می رود شامل ایمیل مارکتینگ، وبلاگ نویسی، تهیه ویدئو و پادکست، کتاب الکترونیکی (pdf ) ، وبینار، خبرنامه الکترونیکی، سئو و بهینه سازی سایت و بازاریابی شبکه های اجتماعی است.


بازاریابی موتورهای جستجو

بازاریابی موتورهای جستجو

بازاریابی موتورهای جستجو (SEM / Search Engine Marketing) شامل گام هایی برای افزایش ترافیک مرتبط با وبسایت شما از راه های مختلف میباشد. SEM مفهومی گسترده است که شامل بهینه سازی "سئو" برای موتورهای جستجو (SEO) ، تبلیغات کلیکی یا پرداخت در ازای کلیک (PPC یا هزینه به ازای کلیک = CPC) و دایرکتوری ها و بانک اطلاعات محلی و منطقه ای و ... است.

اما حوزه SEM در حال تغییر و تحول است و در حال حاضر توجه بیشتر بر روی بخش هزینه بر آن معطوف میباشد.

 

مزایای  SEM

اگر بخواهیم مقایسه ای بین SEO و SEM داشته باشیم، نتیجه گیری سریع SEM در مقابل SEO کاملا ملموس است. اگر شما میخواهید سریع پیشرفت کنید و نیاز به بازدیدکنندگان زیادی در زمان کوتاهی دارید با پرداخت هزینه آن به هدف خود خواهید رسید. اما در SEO شما نیاز به زمان زیادی برای کسب موفقیت دارید.

معایب  SEM

شما در SEM هزینه و زمان زیادی را برای ورود بازدیدکنندگان به سایت خود صرف می‌کنید. اما باید دقت کنید آیا چیزی که تبلیغ آن‌ را کردید در سایت شما وجود دارد؟ شما در SEM تنها چند ثانیه برای جلب رضایت بازدیدکنندگان زمان دارید و اگر آنچه را می‌خواهند ارائه ندهید به سرعت از سایت شما خارج خواهند شد و به سایت دیگری می‌روند.


تبلیغات نمایشی آنلاین

تبلیغات نمایشی آنلاین

تبلیغات نمایشی یا بنری آنلاین (Online Display or Banner Ads) به عنوان بخشی از دیجیتال مارکتینگ، اولین فرم از تبلیغات آنلاین غیر رایگان است که در قالب گرافیکی و فرمت‌های مختلف مانند متن، تصاویر، ویدئو و … در مقابل کاربران ظاهر می‌شود و در صورت کلیک بر روی آن‌ها، شما  به وب‌سایت تبلیغ‌کننده منتقل می شوید. هدف از تبلیغات بنری، انتقال پیام برند و تبلیغات به بازدیدکنندگان وب‌سایت موردنظر است.

این روش تبلیغات و بازاریابی اینترنتی برای برندیگ بسیار موثر است و درصورتی که بنر تبلیغاتی در وب سایت‌های معتبر و در جایگاه مناسب نمایش داشته باشد نتایج بسیار خوبی خواهد داشت .


نرخ بازگشت سرمایه

نرخ بازگشت سرمایه

همان‌طور که از نام آن مشخص است، نرخ بازگشت سرمایه یا Return Of Investment (ROI) سود حاصل از هر سرمایه‌گذاری در کسب‌وکار است که به‌ صورت درصد محاسبه می گردد. ROI برای تحلیل نتایج سرمایه‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌های بعدی در کسب‌وکار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگر صاحب کسب‌وکار هستید و یا در کسب‌وکاری مشغول به فعالیت هستید، حتماً می‌دانید که اندازه‌گیری نتایج کمپین‌های بازاریابی و تبلیغاتی یک ضرورت است چراکه هزینه های بازاریابی و تبلیغات برای کسب‌وکارها زیاد است.

در مارکتینگ هم ROI برای بررسی میزان تأثیر کمپین‌های مختلف محاسبه می‌شود که همان‌طور که گفتیم به آن MROI (Marketing Return On Investment) یا ROIM (Return On Marketing Investment) گفته می‌شود.

بررسی نرخ بازگشت سرمایه ROI در دیجیتال مارکتینگ (که به آن Digital marketing ROI می‌گویند) در این بهینه‌سازی به شما کمک می‌کند.

بطور خلاصه ۲ دلیل عمده محاسبه ROI در کسب و کارها عبارتند از:

- بررسی نتایج فعالیت‌های بازاریابی در حال اجرا

- تصمیم گیری در مورد ادامه و یا تغییر جهت آنها

نحوه محاسبه نرخ بازگشت سرمایه

نحوه محاسبه نرخ بازگشت سرمایه (ROI و DMROI)  به صورت کلی با فرمول ذیل محاسبه میگردد:

(نرخ بازگشت سرمایه = سود کسب شده - هزینه انجام شده / هزینه انجام شده)

نرخ بازگشت سرمایه برابر است با  سود کسب شده منهای هزینه انجام شده تقسیم بر هزینه انجام شده


استراتژی های دیجیتال مارکتینگ

استراتژی های دیجیتال مارکتینگ

استراتژی دیجیتال مارکتینگ مجموعه‌ اقداماتی است که کمک می‌کند به اهداف تان در کسب و کار و غیره دست پیدا کنید.  مثلاً، بر کدام بازارها و محصولات متمرکز شود و برای فعالیت‌های بازاریابی چه مقدار هزینه کند. تاثیر یک استراتژی دیجیتال درست، برای یک کسب‌و‌کار بسیار شگفت انگیز است.

قبل از تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ، باید برای تعیین دقیق اهداف و اهداف و خواسته هایتان را از بازاریابی دیجیتال تعیین کنید.

برای تدوین استراتژی بازاریابی دیجیتال نیاز به یک برنامه دیجیتال مارکتینگ دارید تا بتوانید مراحل دیجیتال مارکتینگ را به خوبی تشریح نمایید.داشتن استراتژی بازاریابی دیجیتال تاثیر به سزایی در تبلیغات آنلاین دارد .

انواع اصلی استراتژی های بازاریابی عبارتند از:

- استراتژی های محصول

- استراتژی های قیمت گذاری

- استراتژی های ترفیع

- استراتژی های توزیع

آنچه مهم است اینکه بدانیم درتمام استراتژی های بازاریابی دیجیتالی مراحل ذیل باید انجام شود:

- تعیین اهداف کمپین

اولین قدم در تعیین استراتژی بازاریابی دیجیتال ، مشخص کردن اهداف کمپین می باشد. این اهداف شامل افزایش فروش، برندینگ، افزایش ترافیک، ایجاد حس وفاداری در بین مشتریان، بازگرداندن مشتریان قبلی وغیره میباشد.

- تعیین بازار هدف (انتخاب مشتری شما)

مشخص کردن بازار هدف و جامعه هدف با توجه به استراتژی های کوتاه مدت و بلند مدت سازمان و یا کمپین.

- شناخت بازار هدف

مشخص کنید جامعه هدف شما چه ویژگی هایی دارد: این بررسی ها شامل بررسی موقعیت، سن، درآمد، عنوان شغلی، اهداف زندگی، چالش های زندگی، علاقه مندی ها، سرگرمی ها و اولویت های مشتریان شما میباشد.

- تعیین بسترها و ابزار لازم

انتخاب بسترهای لازم برای رسیدن به برنامه بازاریابی دیجیتال .این بسترها و ابزارها شامل طراحی سایت، سئو، پلتفرم های تبلیغات آنلاین، شبکه های اجتماعی و غیره می باشد.

- تعیین ابزارهای اندازه گیری

بنا به انتخاب بستر مورد نظر در بخش قبلی، ابزار متناسب با آن انتخاب و مشخص میگردد. برخی از  این ابزارها شامل گوگل وبمستر و گوگل آنالیتیکس می شوند.

ارزیابی نتایج

بررسی نتایج کمپین با ابزارهای اندازه گیری و ادامه و یا اصلاح روند فعلی.


آنالیز و تحلیل داده

آنالیز و تحلیل داده

پس از اجرای هر کمپین تبلیغاتی، لازم است با کمک پلتفرم‌های مختلف، به تحلیل کمپین مورد نظر بپردازید. پلتفرم‌های داخلی و خارجی مختلفی در این زمینه وجود دارد که می‌تواند به بهبود کمپین شما بسیار کمک کند. با تحلیل درست، بازدهی کمپین‌تان را افزایش دهید و کمپین‌های بهتری اجرا کنید. در ادامه به بررسی دو ابزار پرکاربرد آنالیز و تحلیل دیتا می‌پردازیم:

 

گوگل آنالیتیکس

یکی از مهم‌ترین و پر استفاده‌ترین ابزارهای تحلیل داده در این حوزه، گوگل آنالیتیکس است. کمی غیرقابل باور به نظر می‌رسد ولی این ابزار مجموعه بسیار زیادی از گزارش‌ها را به صورت کاملا رایگان در اختیار شما قرار می‌دهد. شما می‌توانید رفتار مخاطبان وب‌سایت‌تان را به خوبی دنبال و تحلیل کنید. گوگل آنالیتیکس به شما نشان می‌دهد هر یک از مخاطبان از چه طریقی وارد وب‌سایت شده‌اند و چگونه مسیر فانل فروش خود را طی کرده‌اند.

البته آن‌قدر گزارش‌هایی که گوگل آنالیتیکس در اختیار شما قرار می‌دهد، زیاد است که توضیح جزییات آن در این مطلب نمی‌گنجد ولی برای اطلاعات بیشتر می‌توانید چگونه از گوگل آنالیتیکس استفاده کنیم را مطالعه می‌کنید.

 

متریکس

متریکس یکی از ابزارهای ایرانی است که در این زمینه کمک بسیاری به استارت‌آپ‌ها می‌کند. متریکس به عنوان یک ابزار تحلیلگر شخص ثالث (Third Party)، تلاش می‌کند تا نتایج کمپین‌ها در هر یک از کانال‌ها و شبکه‌های تبلیغاتی را به صورت گزارش‌هایی شفاف و قابل فهم به تبلیغ‌دهندگان ارائه دهد. عملکرد این سرویس‌های شمارنده به دور از قضاوت و به صورت کاملاً بی‌طرف است؛ بنابراین می‌توانید به این شمارنده (Tracker) مثل تمام سرویس‌های مشابه بین‌المللی اطمینان کنید.

سرویس متریکس به شما کمک می‌کند تا موارد زیر را بررسی و تحلیل کنید :

  • هریک از کاربران شما از چه منبعی جذب شده‌اند؟
  • کاربران شما چه مشخصات و رفتاری در اپلیکیشن دارند؟
  • آیا در جذب کاربران جدید از طریق کمپین‌های تبلیغاتی تخلفی رخ نداده است؟

 

SEMrush

SEMrush یکی از ابزارهایی است که شما را در کسب رتبه‌ی بهتر در نتایج جستجوی گوگل یاری می‌کند. کاربرد کلیدی آن، ردیابی رقبای شما است. با استفاده از ابزارهایی که در اختیار شما قرار می‌دهد می‌توانید بک‌لینک‌های رقبای‌تان را پیدا کنید و به سمت خود جذب کنید. نوسانات و تغییراتی که رقبای‌تان در کیوردهای مختلف در نتایج گوگل داشته‌اند، را مشاهده کنید و تحلیل رقابتی کاملی انجام دهید. 

 


 چالش‌ها و محدودیت های دیجیتال مارکتینگ

چالش‌ها و محدودیت های دیجیتال مارکتینگ

با همه مزایایی که دیجیتال مارکتینگ دارد اما محدودیت ها و چالش هایی هم دارد. برخی از چالش ها را بررسی می کنیم:

۱- زمان‌بر بودن

برخی استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ با تمام مزایایی که دارند زمان‌بر هستند و معمولا نتیجه آن‌ها یک شبه مشخص نمی‌شود. بنابراین بهتر است برنامه‌های بلند مدت را در نظر داشته باشید.

۲- نیاز به یادگیری

متخصص شدن در بازاریابی دیجیتال نیاز به یادگیری مهارت‌های مختلف دارد. آموزش دیدن نیز زمان می‌برد و تمام منابع یادگیری دیجیتال مارکتینگ معمولا به صورت رایگان در دسترس نیستند.

۳- تحریم‌ها

این چالش ویژه ایران است! تحریم شدن از سوی بسیاری از وبسایت‌ها و راحت نبودن پرداخت‌های ارزی، باعث شده است که دیجیتال مارکترها در ایران نتوانند از تمام سرویس‌های دیجیتال مارکتینگ به راحتی استفاده کنند.

زمانی که به بازاریابی دیجیتال روی می‌آورید، انبوهی از اطلاعات کاربران را در اختیار خواهید داشت. شما در برابر این اطلاعات مسئول هستید و باید از آن‌ها محافظت کنید. امنیت شبکه و وبسایت‌ها به همین دلیل یکی از مهم‌ترین چالش‌های بازاریابی دیجیتال است که باید در نظر داشته باشید.


سایر اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ

سایر اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ

اصطلاحات دیگری نیز در حوزه دیجیتال مارکتینگ وجود دارند که برخی از آنها را آورده ایم:

 

ریتارگتینگ

ریتارگتینگ به شما امکان می‌دهد افرادی را که به طور مستقیم به سایت شما مراجعه کرده‌اند ولی اقدام یا خریدی نکرده‌اند، دوباره به سایت خود بازگردانید. تحقیقات نشان داده است تنها یک درصد از افرادی که از وب‌سایت شما بازدید می‌کنند، در اولین ورود به مشتری شما تبدیل می‌شوند. به کمک ریتارگتینگ می‌توانید 99 درصد باقی را به سایت خود برگردانید.

 

ریمارکتینگ

ریمارکتینگ چیست و چه کاربری دارد؟ شما در برنامه‌های بازاریابی خود روش‌های مختلفی را به کار می‌گیرید تا بتوانید مخاطبان زیادی را به سمت سایت خود هدایت کرده و بیشترین ترافیک ممکن را دریافت کنید. اما لزوما نمی‌توان انتظار داشت همه کاربران با وارد شدن به سایت شما خریدی را انجام دهند. این افراد بسته به نیاز خود به صفحات مختلف سر می‌زنند و برخی از آنها خرید خود را نهایی کرده و تعدادی دیگر بدون اقدامی خاص از سایت خارج می‌شوند.

نکته مهم اینجاست که شما با استفاده از کوکی‌های مرورگر می‌توانید مسیر حرکت و اقدامات آنها را بررسی کنید و ببینید به کدام صفحات سر زده و از کدام محصولات بازدید کرده‌اند. براین اساس می‌توانید با روش‌ها و استراتژی‌های مختلف دوباره آنها را در جاهای مختلف هدف قرار داده و بازاریابی کنید. در نتیجه به این کار بازاریابی مجدد (Remarketing) یا دوباره هدف گرفتن مخاطب (Retargeting) گفته می‌شود.

اما نکته مهمی که باید توجه کنید این است که ریمارکتینگ صرفاً محدود به سرنخ‌ها و مشتریان بالقوه نیست، بلکه می‌توانید مشتریان فعلی را نیز دوباره هدف قرار دهید. به هر حال باید بارها و بارها در مکان‌های مختلف مخاطب خود را هدف بگیرید و با او ارتباط داشته باشید تا در نهایت امیدوار باشید که شما را برای خرید انتخاب کنند. 

 

رپورتاژ آگهی

رپورتاژ آگهی یکی دیگر از ابزارهایی است که به شما کمک می‌کند با انتشار محتوایی مناسب و جذاب، مورد توجه کاربران بسیاری قرار بگیرید. کسب و کارها با اهداف مختلفی اعم از افزایش آگاهی از برند، سئو، روابط عمومی و افزایش فروش اقدام به انتشار محتوا در سایر رسانه‌ها تحت عنوان رپورتاژ آگهی می‌کنند. با استفاده از پلتفرم‌های انتشار رپورتاژ آگهی همانند تریبون می‌توانید محتوای خود را در سایت‌های پربازدید بسیاری به نمایش بگذارید. علاوه بر این تریبون با ارائه گزارش‌دهی دقیق، شما را در تحلیل و بررسی کمپین‌تان یاری می‌کند تا بتوانید کمپین بهینه و موثرتری اجرا کنید.

 


سوالات متداول

سوالات متداول

برخی سوالات متداول در زمینه دیجیتال مارکتینگ در ذیل می آید:

 

آیا دیجیتال مارکتینگ برای همه کسب‌وکارها مناسب است؟

بازاریابی دیجیتال می‌تواند برای هر کسب‌وکاری استفاده شود. اما بهتر است نوع بیزنس خود را در تعیین استراتژی مورد نظر قرار بدهید.

اگر کسب‌وکار شما B2B است، هدف نهایی از بازاریابی دیجیتال احتمالا ایجاد لید و برقراری ارتباط با مسئولان فروش بیزنس‌های دیگر است. در این مورد باید تمرکز خود را روی صفحه فرود و سایت و شبکه‌هایی از جمله لینکدین بگذارید.

اگر یک کسب‌وکار B2C دارید، مستقیم با افراد در ارتباط هستید و جنبه انسانی کسب‌وکار شما مهم می‌شود. پس باید روی شبکه‌ّهای اجتماعی مانند اینستاگرام برای جذب مشتری آنلاین و روابط عمومی بسیار تمرکز کنید.

چه نوع محتواهایی برای بازاریابی دیجیتال مناسب هستند؟

پاسخ این پرسش بستگی به پرسونای مخاطبان شما و همچنین جایگاه آن‌ها در قیف فروش و نقشه سفر مشتری دارد. عموما شما باید ترکیبی از محتواهای مختلف را برای انواع مراحل به کار ببرید. به عنوان مثال پست‌های وبلاگ و شبکه‌های اجتماعی برای مرحله آگاهی‌بخشی به مخاطبان مناسب هستند؛ در حالی که برای مرحله تصمیم‌گیری می‌توانید از محتواهای ویدیویی مانند وبینار استفاده کنید.

برای راه‌اندازی یک برنامه دیجیتال مارکتینگ به چه بودجه‌ای نیاز دارم؟

میزان بودجه دیجیتال مارکتینگ بستگی به گستردگی کسب‌وکار شما، گستردگی فعالیت و سطح کار رقبای شما دارد. با توجه به این موارد، نسبتی از بودجه کل مارکتینگ را به این کار اختصاص بدهید.

چه درصدی از بودجه کل بازاریابی را به بازاریابی دیجیتال اختصاص بدهم؟

در ایران با توجه به جدید بودن دیجیتال مارکتینگ، شرکت‌ها به طور متوسط زیر 10 درصد از بودجه بازاریابی را به بازاریابی دیجیتال اختصاص می‌دهند؛ ولی پیشنهاد ما به شما این است: 10-20 درصد از بودجه مارکتینگ خود را در ابتدا به دیجیتال مارکتینگ اختصاص بدهید. در ادامه، با توجه به بازخوردهایی که می‌گیرید می‌توانید این درصد را کم‌کم افزایش بدهید. نکته مهم این است که تمام تبلیغات غیردیجیتال را ناگهان حذف نکنید؛ بلکه به تدریج بخشی از آن را به بازاریابی دیجیتال اختصاص بدهید.

چقدر طول می‌کشد تا نتیجه یک برنامه بازاریابی دیجیتال را ببینم؟

عموما یک برنامه دیجیتال مارکتینگ جامع و خوب، زمان‌بر است. اما با استفاده از بعضی استراتژی‌ها مانند تبلیغات کلیکی و استفاده از اد وردز می‌توانید نتایج سریع‌تری هم ببینید.

چگونه می‌توانم یک دیجیتال مارکتر بشوم؟

برای این که یک دیجیتال مارکتر موفق بشوید، باید مجموعه‌ای از مهارت‌ها را فرابگیرید و در یکی از آن‌ها متخصص شوید.

 

منبع: وب


مقاله قبلی7 مزیت برتر گوگل ادوردز
مقاله بعدیسئو مارکتینگ چیست؟
نظرات
نظر شما در مورد این مطلب چیست؟
ثبت دیدگاه