دیجیتال مارکتینگ : انواع کلیدی ، کانال‌ها و مثال‌های بازاریابی دیجیتال

دیجیتال مارکتینگ شامل استفاده از وب‌سایت‌ها، دستگاه‌های تلفن همراه، رسانه‌های اجتماعی و موتورهای جستجو برای تبلیغ محصولات و خدمات است و در مقایسه با روش‌های سنتی بازاریابی، رویکردی اضافی ارائه می‌دهد. از دهه ۱۹۹۰، کانال‌های بازاریابی دیجیتال، از جمله پلتفرم‌های کلیدی مانند ایمیل، رسانه‌های اجتماعی و تبلیغات کلیکی، تکامل یافته‌اند. هر یک از این کانال‌ها برای دستیابی مؤثر به مخاطبان هدف، نیاز به برنامه‌ریزی استراتژیک دارند.

استراتژی‌های کلیدی بازاریابی دیجیتال شامل بازاریابی وب‌سایت، تولید محتوا، کمپین‌های ایمیلی، رسانه‌های اجتماعی، بازاریابی وابسته و روند نوظهور بازاریابی ویدیویی و پیامکی است. بازاریابان با چالش‌هایی مانند گسترش سریع کانال‌های دیجیتال، نیاز به تجزیه و تحلیل مؤثر داده‌ها و جلب توجه مصرف‌کننده در بحبوحه حواس‌پرتی‌های دیجیتال مواجه هستند. بازاریابان دیجیتال موفق برای ایجاد روایت‌های بازاریابی جذاب، به مهارت‌های ارتباطی قوی، مهارت در تجزیه و تحلیل داده‌ها و درک کاملی از پویایی رسانه‌های اجتماعی نیاز دارند.

نگارش: محمدصادق معنوی

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال چیست؟

بازاریابی دیجیتال به استفاده از وب‌سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها، دستگاه‌های تلفن همراه، رسانه‌های اجتماعی ، موتورهای جستجو و سایر ابزارهای دیجیتال برای تبلیغ و فروش محصولات و خدمات گفته می‌شود.

بازاریابی دیجیتال، پلتفرم‌های دیجیتال مانند وب‌سایت‌ها، اپلیکیشن‌های موبایل، رسانه‌های اجتماعی و موتورهای جستجو را برای تبلیغ و فروش موثر محصولات و خدمات به کار می‌گیرد. این روش با ارائه رویکردی نوآورانه به شرکت‌ها برای تعامل با مصرف‌کنندگان و تجزیه و تحلیل رفتارهای آنها، مکمل روش‌های سنتی بازاریابی است. بازاریابی دیجیتال با پذیرش گسترده اینترنت در دهه 1990 رواج پیدا کرد. امروزه، شرکت‌ها استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال و سنتی را برای دسترسی موثر به مخاطبان خود ادغام می‌کنند، اگرچه چالش‌های منحصر به فردی از جمله تکامل سریع کانال‌های دیجیتال و استفاده از داده‌ها ایجاد می‌شود.

 



درک مکانیسم‌های بازاریابی دیجیتال

بازاریابی شامل تکنیک‌ها و رسانه‌های مختلفی برای تبلیغ محصولات و افزایش سهم بازار است . برای موفقیت، به ترکیبی از تبلیغات و دانش فروش نیاز است. بازاریابان حرفه‌ای این وظایف را یا به صورت داخلی در شرکت‌های انفرادی یا به صورت خارجی در شرکت‌های بازاریابی که ممکن است به مشتریان مختلفی خدمات ارائه دهند، بر عهده می‌گیرند.

شرکت‌ها زمانی بر بازاریابی از طریق چاپ، تلویزیون و رادیو تمرکز داشتند، زیرا این تنها چیزی بود که در اختیار داشتند. اگرچه این گزینه‌ها هنوز وجود دارند، اینترنت راه دیگری برای دسترسی به مصرف‌کنندگان در اختیار شرکت‌ها قرار داد و باعث ظهور بازاریابی دیجیتال شد.

فناوری‌ها و روندهای جدید، شرکت‌ها را مجبور به تنظیم استراتژی‌ها و بودجه‌های بازاریابی خود کردند. ایمیل در روزهای اولیه بازاریابی دیجیتال به یک ابزار بازاریابی محبوب تبدیل شد. سپس تمرکز به موتورهای جستجو مانند Netscape تغییر یافت که به کسب‌وکارها اجازه می‌داد تا با برچسب‌گذاری و استفاده از کلمات کلیدی، خود را مطرح کنند. توسعه پلتفرم‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک ، این امکان را برای شرکت‌ها فراهم کرد تا داده‌های کاربران را ردیابی کرده و پیام‌های خود را به مخاطبان بسیار خاص ارسال کنند.

گوشی‌های هوشمند و دستگاه‌های قابل حمل، شرکت‌ها را قادر می‌سازند تا محصولات خود را در هر مکانی به مصرف‌کنندگان عرضه کنند. یک مطالعه مرکز تحقیقات پیو در سال ۲۰۲۲ نشان داد که ۷۶٪ از بزرگسالان آمریکایی با استفاده از تلفن‌های خود خریدهای آنلاین انجام داده‌اند.



بررسی کانال‌های مختلف بازاریابی دیجیتال

کانال‌های بازاریابی دیجیتال از دهه ۱۹۹۰ تکامل یافته‌اند و همچنان به این تکامل ادامه می‌دهند. در اینجا هشت مورد از رایج‌ترین کانال‌های مورد استفاده امروزی را بررسی می‌کنیم.

 

بازاریابی وب سایت

شرکت‌ها اغلب از وب‌سایت خود به عنوان محور فعالیت‌های بازاریابی دیجیتال خود استفاده می‌کنند. مؤثرترین وب‌سایت‌ها، برند و محصولات و خدمات آن را به روشی واضح و به یاد ماندنی ارائه می‌دهند. یک وب‌سایت امروزی باید سریع بارگذاری شود، با موبایل سازگار باشد و پیمایش آن آسان باشد.

 

تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک

تبلیغات کلیکی (PPC) به بازاریابان این امکان را می‌دهد که از طریق تبلیغات پولی، به مخاطبان در وب‌سایت‌های خبری و سایر وب‌سایت‌ها و پلتفرم‌های دیجیتال دسترسی پیدا کنند. بازاریابان می‌توانند کمپین‌های PPC را در گوگل ، بینگ، لینکدین، ایکس (که قبلاً توییتر بود)، پینترست و فیس‌بوک راه‌اندازی کنند و تبلیغات خود را به افرادی که عبارات مرتبط با محصولات یا خدمات آنها را جستجو می‌کنند، نشان دهند.

این کمپین‌ها می‌توانند کاربران را بر اساس ویژگی‌های جمعیت‌شناختی (مانند سن یا جنسیت) یا علایق یا موقعیت مکانی خاص آنها تقسیم‌بندی کنند. پرکاربردترین سرویس‌های مورد استفاده برای PPC، تبلیغات گوگل و تبلیغات فیسبوک هستند.

 

بازاریابی محتوا

هدف بازاریابی محتوا، دستیابی به مشتریان بالقوه از طریق استفاده از محتوای نوشتاری، تصویری یا ویدیویی مورد علاقه آنهاست . این محتوا معمولاً در یک وب‌سایت منتشر می‌شود و سپس از طریق رسانه‌های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی، بهینه‌سازی موتور جستجو یا حتی کمپین‌های پرداخت به ازای هر کلیک، تبلیغ می‌شود. بازاریابی محتوا تلاش می‌کند تا ظریف‌تر از تبلیغات باشد و محصول یا خدماتی که اسپانسر سعی در بازاریابی آن دارد، ممکن است به طور آشکار برجسته شود یا نشود.

 

بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی هنوز هم یکی از موثرترین کانال‌های بازاریابی دیجیتال است، اگرچه بسیاری از مردم آن را با هرزنامه مرتبط می‌دانند و با چنین پیام‌هایی بر این اساس برخورد می‌کنند. بسیاری از بازاریابان دیجیتال از سایر کانال‌های بازاریابی دیجیتال خود برای جمع‌آوری نام برای فهرست‌های ایمیل خود استفاده می‌کنند. سپس، از طریق بازاریابی ایمیلی، سعی می‌کنند این سرنخ‌ها را به مشتری تبدیل کنند.

 

بازاریابی رسانه‌های اجتماعی

اهداف اصلی یک کمپین بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، ایجاد آگاهی از برند و ایجاد اعتماد است. هرچه بیشتر در بازاریابی رسانه‌های اجتماعی عمیق شوید، می‌توانید از آن برای جذب مشتری بالقوه و به عنوان یک کانال بازاریابی مستقیم یا فروش استفاده کنید. پست‌ها و توییت‌های تبلیغاتی دو نمونه از بازاریابی رسانه‌های اجتماعی هستند.

 

بازاریابی وابسته

بازاریابی وابسته یکی از قدیمی‌ترین اشکال بازاریابی است و دنیای دیجیتال به آن جان تازه‌ای بخشیده است. در بازاریابی وابسته، شرکت‌ها و افراد «تأثیرگذار» محصولات شرکت‌های دیگر را تبلیغ می‌کنند و هر بار که فروشی انجام می‌شود یا سرنخ جدیدی به لیست آنها اضافه می‌شود، کمیسیون دریافت می‌کنند. بسیاری از شرکت‌های شناخته شده، از جمله آمازون، برنامه‌های وابسته‌ای دارند که میلیون‌ها دلار به شرکت‌های وابسته‌ای که به فروش محصولاتشان کمک می‌کنند، پرداخت می‌کنند.

 

بازاریابی ویدیویی

بسیاری از کاربران اینترنت قبل از تصمیم‌گیری برای خرید، برای یادگیری نحوه انجام کاری، خواندن نقد و بررسی یا صرفاً برای استراحت، به سایت‌هایی مانند یوتیوب مراجعه می‌کنند. بازاریابان می‌توانند از هر یک از چندین پلتفرم بازاریابی ویدیویی، از جمله ویدیوهای فیس‌بوک، اینستاگرام و تیک‌تاک، برای اجرای یک کمپین بازاریابی ویدیویی استفاده کنند. شرکت‌ها با ادغام ویدیو با سئو، بازاریابی محتوا و کمپین‌های گسترده‌تر بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، بیشترین موفقیت را در این زمینه کسب می‌کنند.

 

پیام متنی

شرکت‌ها از پیامک (SMS) برای به اشتراک گذاشتن اخبار مربوط به محصولات و تبلیغات استفاده می‌کنند. سازمان‌های غیرانتفاعی و نامزدهای سیاسی نیز از پیامک برای تبلیغ خود و درخواست کمک‌های مالی استفاده می‌کنند. امروزه بسیاری از کمپین‌های بازاریابی این امکان را برای مصرف‌کنندگان فراهم می‌کنند که از طریق یک پیامک ساده، پرداخت یا کمک مالی انجام دهند.



شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) در بازاریابی دیجیتال

بازاریابان دیجیتال درست مانند بازاریابان سنتی از شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) استفاده می‌کنند . KPIها به آنها اجازه می‌دهند عملکرد بلندمدت ابتکارات بازاریابی خود را اندازه‌گیری کرده و آن را با تلاش‌های رقبای خود مقایسه کنند.

در ادامه برخی از رایج‌ترین شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) که بازاریابان می‌توانند برای سنجش میزان موفقیت خود از آنها استفاده کنند، آورده شده است:

  • نرخ کلیک : این شاخص کلیدی عملکرد (KPI) معمولاً برای اندازه‌گیری اثربخشی تبلیغات آنلاین استفاده می‌شود، که با شمارش تعداد افرادی که روی یک تبلیغ خاص کلیک کرده‌اند به عنوان درصدی از کل افرادی که ممکن است آن را دیده باشند، محاسبه می‌شود.
  • نرخ تبدیل :  نرخ تبدیل حتی فراتر از نرخ کلیک عمل می‌کند و درصد افرادی را که اقدام مطلوبی مانند خرید انجام داده‌اند، به کل مخاطبانی که یک تبلیغ یا پروموشن خاص به آنها دسترسی پیدا کرده است، مقایسه می‌کند.
  • ترافیک رسانه‌های اجتماعی :  این شاخص تعداد افرادی را که با پروفایل‌های رسانه‌های اجتماعی یک شرکت تعامل دارند، ردیابی می‌کند. این شاخص شامل لایک‌ها، فالوها، بازدیدها، اشتراک‌گذاری‌ها و/یا سایر اقدامات قابل اندازه‌گیری می‌شود.
  • ترافیک وب‌سایت : این معیار تعداد افرادی را که در یک بازه زمانی مشخص از وب‌سایت یک شرکت بازدید می‌کنند، ردیابی می‌کند. در میان سایر کاربردها، می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند تا میزان اثربخشی تلاش‌های بازاریابی خود را در هدایت مصرف‌کنندگان به سایتشان ارزیابی کنند. 


چالش‌های بازاریابی دیجیتال

دنیای دیجیتال چالش‌های خاصی را برای بازاریابان ایجاد می‌کند. به عنوان مثال، کانال‌های دیجیتال به سرعت در حال گسترش هستند و بازاریابان باید با آنها همگام باشند و نحوه استفاده مؤثر از آنها را کشف کنند. بازاریابان همچنین می‌توانند تجزیه و تحلیل و استفاده مؤثر از حجم عظیم داده‌هایی را که می‌توانند از طریق این پلتفرم‌ها جمع‌آوری کنند، چالش برانگیز بیابند.

شاید از همه مهم‌تر، مصرف‌کنندگان به طور فزاینده‌ای در معرض تبلیغات دیجیتال و سایر عوامل حواس‌پرتی قرار گرفته‌اند و این امر جلب توجه آنها را دشوارتر می‌کند.



آژانس بازاریابی دیجیتال چیست؟

آژانس بازاریابی دیجیتال شرکتی است که منحصراً در زمینه بازاریابی برای مصرف‌کنندگان یا کسب‌وکارها از طریق کانال‌های دیجیتال فعالیت می‌کند. این شامل ایجاد و راه‌اندازی کمپین‌هایی برای مشتریان از طریق رسانه‌های اجتماعی، تبلیغات کلیکی، ویدیوها و وب‌سایت‌های سفارشی و سایر روش‌ها می‌شود.



سئو در بازاریابی دیجیتال چیست؟

سئو  (SEO) تکنیک‌های متنوعی را توصیف می‌کند که شرکت‌ها در تلاش برای افزایش ترافیک وب‌سایت خود و بالا بردن جایگاه آن در نتایج جستجو از آنها استفاده می‌کنند. هرچه سایتی در صفحه نتایج جستجو در رتبه بالاتری ظاهر شود، احتمال بیشتری وجود دارد که مصرف‌کنندگان آن را ببینند و به طور بالقوه برای بازدید از آن کلیک کنند.



بازاریابی اینترنتی چیست؟

از نظر فنی، بازاریابی اینترنتی، بازاریابی‌ای است که منحصراً در اینترنت انجام می‌شود. به همین ترتیب، زیرمجموعه‌ای از بازاریابی دیجیتال است که می‌تواند از انواع مختلفی از پلتفرم‌های دیجیتال، از جمله اینترنت، برای رسیدن به مخاطبان مورد نظر خود استفاده کند.



چگونه می‌توانید یک بازاریاب دیجیتال شوید؟

بازاریابان دیجیتال به مهارت‌های قوی در نویسندگی و رسانه‌های اجتماعی، همراه با درک خوب از تجزیه و تحلیل داده‌ها نیاز دارند. مدرک لیسانس برای اکثر موقعیت‌های بازاریابی دیجیتال مورد نیاز است. همچنین ممکن است بخواهید دوره‌های بازاریابی دیجیتال را بگذرانید یا در یک "اردوی آموزشی" دیجیتال شرکت کنید. علاوه بر این، گذراندن یک دوره کارآموزی در حین تحصیل می‌تواند مفید باشد.مدرک کارشناسی ارشد در بازاریابی دیجیتال ممکن است مفید باشد اما ضروری تلقی نمی‌شود.



چه مهارت‌هایی در بازاریابی دیجیتال مورد نیاز است؟

مهارت‌های ارتباطی قوی برای انتقال موفقیت‌آمیز داستان یک شرکت ضروری است. مهارت‌های تجزیه و تحلیل داده‌ها نیز برای درک چگونگی عملکرد یک کمپین بازاریابی و نقاط قابل بهبود آن مهم است. در نهایت، مهارت‌های رسانه‌های اجتماعی یکی دیگر از موارد ضروری است.



سوگیری ضمنی در بازاریابی دیجیتال چیست؟

تعصب ضمنی یا تعصب ناخودآگاه، شامل پیام‌هایی است که ناخواسته کلیشه‌های منفی در مورد گروه‌های خاص را منتقل می‌کنند. در سال‌های اخیر، این موضوع به ویژه در زمینه‌های تبلیغات و بازاریابی مورد توجه قرار گرفته است. در بازاریابی دیجیتال، این موضوع ممکن است خود را در چیزی به سادگی انتخاب عکس‌های آماده برای یک کمپین بازاریابی نشان دهد. به عنوان مثال، بدون اینکه حتی به آن فکر کنید، شرکت‌ها ممکن است از تصاویر افراد سفیدپوست استفاده کنند و افراد سیاه‌پوست، بومی و سایر افراد رنگین‌پوست را به همراه افراد و توانایی‌ها حذف کنند. در حالی که بازاریابان دیجیتال اغلب از الگوریتم‌های ظاهراً بی‌طرفانه برای کمک به ایجاد کمپین‌های خود استفاده می‌کنند، این الگوریتم‌ها توسط انسان‌هایی ایجاد می‌شوند که ممکن است تعصبات ناخودآگاه خود را به آنها وارد کنند.



بازگشت سرمایه (ROI) یک برنامه بازاریابی دیجیتال موفق

ROI بازاریابی دیجیتال (بازده سرمایه) بسیار بیشتر از بازپرداخت اولیه تبلیغات بنری استاندارد است. بازاریابی محتوای ارگانیک نیز یک بازیگر اصلی در فضای بازاریابی دیجیتال است.

دیجیتال مارکتینگ فراتر از تبلیغات به مشتریان می رسد. حدود 70 درصد از کاربران اینترنت می خواهند از طریق محتوا در مقابل تبلیغات سنتی در مورد محصولات بیاموزند (MDG، 2014).
بازاریابی دیجیتال، بازاریابی محتوا را هدایت می کند. پنج تاکتیک برتر بازاریابی محتوای B2B عبارتند از محتوای رسانه های اجتماعی (92%)، خبرنامه های الکترونیکی (83%)، مقالات در وب سایت شما (81%)، وبلاگ ها (80%) و رویدادهای حضوری (77%) (منبع). ).
بازاریابی دیجیتال برای سئو بسیار مهم است. اولین نتایج جستجوی ارگانیک در حساب Google برای 32.5٪ از سهم ترافیک برای یک عبارت جستجو (Chitka)

همان‌طور که از نام آن مشخص است، نرخ بازگشت سرمایه یا Return Of Investment (ROI) سود حاصل از هر سرمایه‌گذاری در کسب‌وکار است که به‌ صورت درصد محاسبه می گردد. ROI برای تحلیل نتایج سرمایه‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌های بعدی در کسب‌وکار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگر صاحب کسب‌وکار هستید و یا در کسب‌وکاری مشغول به فعالیت هستید، حتماً می‌دانید که اندازه‌گیری نتایج کمپین‌های بازاریابی و تبلیغاتی یک ضرورت است چراکه هزینه های بازاریابی و تبلیغات برای کسب‌وکارها زیاد است.

در مارکتینگ هم ROI برای بررسی میزان تأثیر کمپین‌های مختلف محاسبه می‌شود که همان‌طور که گفتیم به آن MROI (Marketing Return On Investment) یا ROIM (Return On Marketing Investment) گفته می‌شود.

بررسی نرخ بازگشت سرمایه ROI در دیجیتال مارکتینگ (که به آن Digital marketing ROI می‌گویند) در این بهینه‌سازی به شما کمک می‌کند.

بطور خلاصه ۲ دلیل عمده محاسبه ROI در کسب و کارها عبارتند از:

- بررسی نتایج فعالیت‌های بازاریابی در حال اجرا

- تصمیم گیری در مورد ادامه و یا تغییر جهت آنها

نحوه محاسبه نرخ بازگشت سرمایه

نحوه محاسبه نرخ بازگشت سرمایه (ROI و DMROI)  به صورت کلی با فرمول ذیل محاسبه میگردد:

(نرخ بازگشت سرمایه = سود کسب شده - هزینه انجام شده / هزینه انجام شده)

نرخ بازگشت سرمایه برابر است با  سود کسب شده منهای هزینه انجام شده تقسیم بر هزینه انجام شده



استراتژی های دیجیتال مارکتینگ

استراتژی بازاریابی دیجیتال ایجاد یک برنامه جامع برای دستیابی به اهداف و اهداف معین برای یک کسب و کار است. برای ارائه بهترین نتایج برای کسب و کار شما، از برنامه ریزی چند کاناله - PPC، رسانه های اجتماعی، ایجاد محتوا، SEO - در یک دوره زمانی استفاده می کند. اگر نیاز به تغییر برنامه دارید، می تواند انعطاف پذیر باشد.

استراتژی دیجیتال مارکتینگ مجموعه‌ اقداماتی است که کمک می‌کند به اهداف تان در کسب و کار و غیره دست پیدا کنید.  مثلاً، بر کدام بازارها و محصولات متمرکز شود و برای فعالیت‌های بازاریابی چه مقدار هزینه کند. تاثیر یک استراتژی دیجیتال درست، برای یک کسب‌و‌کار بسیار شگفت انگیز است.

قبل از تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ، باید برای تعیین دقیق اهداف و اهداف و خواسته هایتان را از بازاریابی دیجیتال تعیین کنید.

برای تدوین استراتژی بازاریابی دیجیتال نیاز به یک برنامه دیجیتال مارکتینگ دارید تا بتوانید مراحل دیجیتال مارکتینگ را به خوبی تشریح نمایید.داشتن استراتژی بازاریابی دیجیتال تاثیر به سزایی در تبلیغات آنلاین دارد .

انواع اصلی استراتژی های بازاریابی عبارتند از:

- استراتژی های محصول

- استراتژی های قیمت گذاری

- استراتژی های ترفیع

- استراتژی های توزیع

آنچه مهم است اینکه بدانیم درتمام استراتژی های بازاریابی دیجیتالی مراحل ذیل باید انجام شود:

- تعیین اهداف کمپین

اولین قدم در تعیین استراتژی بازاریابی دیجیتال ، مشخص کردن اهداف کمپین می باشد. این اهداف شامل افزایش فروش، برندینگ، افزایش ترافیک، ایجاد حس وفاداری در بین مشتریان، بازگرداندن مشتریان قبلی وغیره میباشد.

- تعیین بازار هدف (انتخاب مشتری شما)

مشخص کردن بازار هدف و جامعه هدف با توجه به استراتژی های کوتاه مدت و بلند مدت سازمان و یا کمپین.

- شناخت بازار هدف

مشخص کنید جامعه هدف شما چه ویژگی هایی دارد: این بررسی ها شامل بررسی موقعیت، سن، درآمد، عنوان شغلی، اهداف زندگی، چالش های زندگی، علاقه مندی ها، سرگرمی ها و اولویت های مشتریان شما میباشد.

- تعیین بسترها و ابزار لازم

انتخاب بسترهای لازم برای رسیدن به برنامه بازاریابی دیجیتال .این بسترها و ابزارها شامل طراحی سایت، سئو، پلتفرم های تبلیغات آنلاین، شبکه های اجتماعی و غیره می باشد.

- تعیین ابزارهای اندازه گیری

بنا به انتخاب بستر مورد نظر در بخش قبلی، ابزار متناسب با آن انتخاب و مشخص میگردد. برخی از  این ابزارها شامل سرچ کنسول گوگل و گوگل آنالیتیکس می شوند.

ارزیابی نتایج

بررسی نتایج کمپین با ابزارهای اندازه گیری و ادامه و یا اصلاح روند فعلی.



آنالیز و تحلیل داده

پس از اجرای هر کمپین تبلیغاتی، لازم است با کمک پلتفرم‌های مختلف، به تحلیل کمپین مورد نظر بپردازید. پلتفرم‌های داخلی و خارجی مختلفی در این زمینه وجود دارد که می‌تواند به بهبود کمپین شما بسیار کمک کند. با تحلیل درست، بازدهی کمپین‌تان را افزایش دهید و کمپین‌های بهتری اجرا کنید. در ادامه به بررسی دو ابزار پرکاربرد آنالیز و تحلیل دیتا می‌پردازیم:

 

گوگل آنالیتیکس

یکی از مهم‌ترین و پر استفاده‌ترین ابزارهای تحلیل داده در این حوزه، گوگل آنالیتیکس است. کمی غیرقابل باور به نظر می‌رسد ولی این ابزار مجموعه بسیار زیادی از گزارش‌ها را به صورت کاملا رایگان در اختیار شما قرار می‌دهد. شما می‌توانید رفتار مخاطبان وب‌سایت‌تان را به خوبی دنبال و تحلیل کنید. گوگل آنالیتیکس به شما نشان می‌دهد هر یک از مخاطبان از چه طریقی وارد وب‌سایت شده‌اند و چگونه مسیر فانل فروش خود را طی کرده‌اند.

البته آن‌قدر گزارش‌هایی که گوگل آنالیتیکس در اختیار شما قرار می‌دهد، زیاد است که توضیح جزییات آن در این مطلب نمی‌گنجد ولی برای اطلاعات بیشتر می‌توانید چگونه از گوگل آنالیتیکس استفاده کنیم را مطالعه می‌کنید.

 

متریکس

متریکس یکی از ابزارهای ایرانی است که در این زمینه کمک بسیاری به استارت‌آپ‌ها می‌کند. متریکس به عنوان یک ابزار تحلیلگر شخص ثالث (Third Party)، تلاش می‌کند تا نتایج کمپین‌ها در هر یک از کانال‌ها و شبکه‌های تبلیغاتی را به صورت گزارش‌هایی شفاف و قابل فهم به تبلیغ‌دهندگان ارائه دهد. عملکرد این سرویس‌های شمارنده به دور از قضاوت و به صورت کاملاً بی‌طرف است؛ بنابراین می‌توانید به این شمارنده (Tracker) مثل تمام سرویس‌های مشابه بین‌المللی اطمینان کنید.

سرویس متریکس به شما کمک می‌کند تا موارد زیر را بررسی و تحلیل کنید :

  • هریک از کاربران شما از چه منبعی جذب شده‌اند؟
  • کاربران شما چه مشخصات و رفتاری در اپلیکیشن دارند؟
  • آیا در جذب کاربران جدید از طریق کمپین‌های تبلیغاتی تخلفی رخ نداده است؟

 

SEMrush

SEMrush یکی از ابزارهایی است که شما را در کسب رتبه‌ی بهتر در نتایج جستجوی گوگل یاری می‌کند. کاربرد کلیدی آن، ردیابی رقبای شما است. با استفاده از ابزارهایی که در اختیار شما قرار می‌دهد می‌توانید بک‌لینک‌های رقبای‌تان را پیدا کنید و به سمت خود جذب کنید. نوسانات و تغییراتی که رقبای‌تان در کیوردهای مختلف در نتایج گوگل داشته‌اند، را مشاهده کنید و تحلیل رقابتی کاملی انجام دهید. 



محدودیت های دیجیتال مارکتینگ

با همه مزایایی که دیجیتال مارکتینگ دارد اما محدودیت هایی هم دارد. برخی از محدودیت ها را بررسی می کنیم:

۱- زمان‌بر بودن

برخی استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ با تمام مزایایی که دارند زمان‌بر هستند و معمولا نتیجه آن‌ها یک شبه مشخص نمی‌شود. بنابراین بهتر است برنامه‌های بلند مدت را در نظر داشته باشید.

۲- نیاز به یادگیری

متخصص شدن در بازاریابی دیجیتال نیاز به یادگیری مهارت‌های مختلف دارد. آموزش دیدن نیز زمان می‌برد و تمام منابع یادگیری دیجیتال مارکتینگ معمولا به صورت رایگان در دسترس نیستند.

۳- تحریم‌ها

این چالش ویژه ایران است! تحریم شدن از سوی بسیاری از وبسایت‌ها و راحت نبودن پرداخت‌های ارزی، باعث شده است که دیجیتال مارکترها در ایران نتوانند از تمام سرویس‌های دیجیتال مارکتینگ به راحتی استفاده کنند.

زمانی که به بازاریابی دیجیتال روی می‌آورید، انبوهی از اطلاعات کاربران را در اختیار خواهید داشت. شما در برابر این اطلاعات مسئول هستید و باید از آن‌ها محافظت کنید. امنیت شبکه و وبسایت‌ها به همین دلیل یکی از مهم‌ترین چالش‌های بازاریابی دیجیتال است که باید در نظر داشته باشید.



سایر اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ

اصطلاحات دیگری نیز در حوزه دیجیتال مارکتینگ وجود دارند که برخی از آنها را آورده ایم:

 

ریتارگتینگ

ریتارگتینگ به شما امکان می‌دهد افرادی را که به طور مستقیم به سایت شما مراجعه کرده‌اند ولی اقدام یا خریدی نکرده‌اند، دوباره به سایت خود بازگردانید. تحقیقات نشان داده است تنها یک درصد از افرادی که از وب‌سایت شما بازدید می‌کنند، در اولین ورود به مشتری شما تبدیل می‌شوند. به کمک ریتارگتینگ می‌توانید 99 درصد باقی را به سایت خود برگردانید.

 

ریمارکتینگ

ریمارکتینگ چیست و چه کاربری دارد؟ شما در برنامه‌های بازاریابی خود روش‌های مختلفی را به کار می‌گیرید تا بتوانید مخاطبان زیادی را به سمت سایت خود هدایت کرده و بیشترین ترافیک ممکن را دریافت کنید. اما لزوما نمی‌توان انتظار داشت همه کاربران با وارد شدن به سایت شما خریدی را انجام دهند. این افراد بسته به نیاز خود به صفحات مختلف سر می‌زنند و برخی از آنها خرید خود را نهایی کرده و تعدادی دیگر بدون اقدامی خاص از سایت خارج می‌شوند.

نکته مهم اینجاست که شما با استفاده از کوکی‌های مرورگر می‌توانید مسیر حرکت و اقدامات آنها را بررسی کنید و ببینید به کدام صفحات سر زده و از کدام محصولات بازدید کرده‌اند. براین اساس می‌توانید با روش‌ها و استراتژی‌های مختلف دوباره آنها را در جاهای مختلف هدف قرار داده و بازاریابی کنید. در نتیجه به این کار بازاریابی مجدد (Remarketing) یا دوباره هدف گرفتن مخاطب (Retargeting) گفته می‌شود.

اما نکته مهمی که باید توجه کنید این است که ریمارکتینگ صرفاً محدود به سرنخ‌ها و مشتریان بالقوه نیست، بلکه می‌توانید مشتریان فعلی را نیز دوباره هدف قرار دهید. به هر حال باید بارها و بارها در مکان‌های مختلف مخاطب خود را هدف بگیرید و با او ارتباط داشته باشید تا در نهایت امیدوار باشید که شما را برای خرید انتخاب کنند. 

 

رپورتاژ آگهی

رپورتاژ آگهی یکی دیگر از ابزارهایی است که به شما کمک می‌کند با انتشار محتوایی مناسب و جذاب، مورد توجه کاربران بسیاری قرار بگیرید. کسب و کارها با اهداف مختلفی اعم از افزایش آگاهی از برند، سئو، روابط عمومی و افزایش فروش اقدام به انتشار محتوا در سایر رسانه‌ها تحت عنوان رپورتاژ آگهی می‌کنند. با استفاده از پلتفرم‌های انتشار رپورتاژ آگهی همانند تریبون می‌توانید محتوای خود را در سایت‌های پربازدید بسیاری به نمایش بگذارید. علاوه بر این تریبون با ارائه گزارش‌دهی دقیق، شما را در تحلیل و بررسی کمپین‌تان یاری می‌کند تا بتوانید کمپین بهینه و موثرتری اجرا کنید.

 



سوالات متداول

برخی سوالات متداول در زمینه دیجیتال مارکتینگ در ذیل می آید:

 

چرا به دیجیتال مارکتینگ نیاز دارم؟

اگر هنوز دیجیتال مارکتینگ را پذیرفته اید، منتظر چه چیزی هستید؟ کسب‌وکارهایی که از بازاریابی دیجیتال استفاده نمی‌کنند در معرض خطر از دست دادن هستند – این جایی است که مشتریان شما هستند و قطعاً مشتریان آینده شما کجا هستند. طبق تحقیقات RetailDive، 87٪ از خریداران شروع به جستجوی آنلاین محصولات می کنند.

آیا دیجیتال مارکتینگ برای همه کسب‌وکارها مناسب است؟

بازاریابی دیجیتال می‌تواند برای هر کسب‌وکاری استفاده شود. اما بهتر است نوع بیزنس خود را در تعیین استراتژی مورد نظر قرار بدهید.

اگر کسب‌وکار شما B2B است، هدف نهایی از بازاریابی دیجیتال احتمالا ایجاد لید و برقراری ارتباط با مسئولان فروش بیزنس‌های دیگر است. در این مورد باید تمرکز خود را روی صفحه فرود و سایت و شبکه‌هایی از جمله لینکدین بگذارید.

اگر یک کسب‌وکار B2C دارید، مستقیم با افراد در ارتباط هستید و جنبه انسانی کسب‌وکار شما مهم می‌شود. پس باید روی شبکه‌ّهای اجتماعی مانند اینستاگرام برای جذب مشتری آنلاین و روابط عمومی بسیار تمرکز کنید.

چه نوع محتواهایی برای بازاریابی دیجیتال مناسب هستند؟

پاسخ این پرسش بستگی به پرسونای مخاطبان شما و همچنین جایگاه آن‌ها در قیف فروش و نقشه سفر مشتری دارد. عموما شما باید ترکیبی از محتواهای مختلف را برای انواع مراحل به کار ببرید. به عنوان مثال پست‌های وبلاگ و شبکه‌های اجتماعی برای مرحله آگاهی‌بخشی به مخاطبان مناسب هستند؛ در حالی که برای مرحله تصمیم‌گیری می‌توانید از محتواهای ویدیویی مانند وبینار استفاده کنید.

برای راه‌اندازی یک برنامه دیجیتال مارکتینگ به چه بودجه‌ای نیاز دارم؟

میزان بودجه دیجیتال مارکتینگ بستگی به گستردگی کسب‌وکار شما، گستردگی فعالیت و سطح کار رقبای شما دارد. با توجه به این موارد، نسبتی از بودجه کل مارکتینگ را به این کار اختصاص بدهید.

چه درصدی از بودجه کل بازاریابی را به بازاریابی دیجیتال اختصاص بدهم؟

در ایران با توجه به جدید بودن دیجیتال مارکتینگ، شرکت‌ها به طور متوسط زیر 10 درصد از بودجه بازاریابی را به بازاریابی دیجیتال اختصاص می‌دهند؛ ولی پیشنهاد ما به شما این است: 10-20 درصد از بودجه مارکتینگ خود را در ابتدا به دیجیتال مارکتینگ اختصاص بدهید. در ادامه، با توجه به بازخوردهایی که می‌گیرید می‌توانید این درصد را کم‌کم افزایش بدهید. نکته مهم این است که تمام تبلیغات غیردیجیتال را ناگهان حذف نکنید؛ بلکه به تدریج بخشی از آن را به بازاریابی دیجیتال اختصاص بدهید.

چقدر طول می‌کشد تا نتیجه یک برنامه بازاریابی دیجیتال را ببینم؟

عموما یک برنامه دیجیتال مارکتینگ جامع و خوب، زمان‌بر است. اما با استفاده از بعضی استراتژی‌ها مانند تبلیغات کلیکی و استفاده از اد وردز می‌توانید نتایج سریع‌تری هم ببینید.

چگونه می‌توانم یک دیجیتال مارکتر بشوم؟

برای این که یک دیجیتال مارکتر موفق بشوید، باید مجموعه‌ای از مهارت‌ها را فرابگیرید و در یکی از آن‌ها متخصص شوید.

برای بازاریابی دیجیتال به چه مهارت هایی نیاز دارید؟

این بستگی به این دارد که به چه نقش شغلی در بازاریابی دیجیتال علاقه دارید. به طور کلی، یک ذهن تیزبین و دقیق با توجه به جزئیات برای نقش های تحلیلی - مانند SEO - مانند درک داده ها بسیار مفید است. خلاقیت و تخیل برای محتوا، رسانه های اجتماعی و موقعیت های استراتژی عالی هستند.

 

منبع: investopedia.com


مقاله قبلی7 مزیت برتر گوگل ادز
مقاله بعدیسئو مارکتینگ چیست؟
نظرات
نظر شما در مورد این مطلب چیست؟
ثبت دیدگاه