هوش مصنوعی (AI) اکنون بخش جداییناپذیر بازاریابی است، چه از ابزارهای زیادی استفاده کنید و چه نکنید. این فناوری در بسیاری از سیستمهایی که بازاریابان از آنها استفاده میکنند، مانند رسانههای اجتماعی، پلتفرمهای ارتباط با مشتری (CRM) و موتورهای جستجو، تعبیه شده است.
تحقیقات هفته بازاریابی نشان داد که ۵۴٪ از بازاریابان در نقش فعلی خود از هوش مصنوعی استفاده میکنند. این رقم به طور قابل توجهی نسبت به یک سال پیش افزایش یافته است، زمانی که کمی بیش از یک سوم (۳۷٪) از این فناوری استفاده کرده بودند. اگر میخواهید بینش بیشتری در مورد تأثیر این فناوری کسب کنید، به وبلاگ ۱۰ آمار شگفتانگیز بازاریابی هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۵ مراجعه کنید .
دیگر بحث این نیست که آیا باید از آن استفاده کنید یا نه، بحث این است که چه ابزار یا پلتفرم هوش مصنوعی به بهبود وظایف روزانه شما و ارتقای نقش شما کمک میکند. اما توجه داشته باشید که باید بدانید چگونه از هوش مصنوعی به صورت اخلاقی در فعالیتهای بازاریابی دیجیتال خود استفاده کنید . بنابراین، برخی از روندهای هوش مصنوعی که باید در سال ۲۰۲۵ بدانید، کدامند؟
از خستگی هوش مصنوعی آگاه باشید
پیشرفت و پذیرش هوش مصنوعی در صنایع مختلف به این معنی است که بازاریابان مجبور بودهاند به سرعت خود را با آن وفق دهند.
آنها مجبور بودهاند با این فناوری جدید دست و پنجه نرم کنند، زیرا مدیریت آنها را به استفاده از هوش مصنوعی برای اثربخشی، کارایی و بهرهوری بیشتر سوق میدهد - وعدهای که به نظر میرسد رسانهها مرتباً آن را تبلیغ میکنند.
اما واقعیت این است که یادگیری استفاده صحیح از هوش مصنوعی زمان میبرد! همچنین میتواند کار بیشتری را برای بازاریابان ایجاد کند، زیرا آنها سعی میکنند بفهمند که چیزها چگونه کار میکنند یا از طیف وسیعی از ابزارها یا پلتفرمها برای دستیابی به بهترین نتیجه استفاده کنند.
این امر منجر به خستگی از هوش مصنوعی شده است - حس خستگی نسبت به فناوری. این به رهبران بازاریابی و تیم آنها بستگی دارد که بفهمند هوش مصنوعی در چه وظایفی میتواند به بهترین شکل کمک کند، نه اینکه کار یا چالشهای بیشتری ایجاد کند.
جیم لچینسکی، استاد بالینی بازاریابی در دانشکده مدیریت کلوگ، در پادکست روندهای DMI گفت : « به جای اینکه هوش مصنوعی را به عنوان این دیدگاه دیستوپیایی که توسط ایلان ماسک مطرح شده است، یعنی رباتهایی که قرار است شغلهای ما را بگیرند، ببینیم، آنها وظایفی را برای شما انجام خواهند داد. آنها به طور خاص خلاق نیستند. آنها به طور خاص استراتژیک نیستند. آنها با مقادیر کم اطلاعات به خوبی کار نمیکنند. چند مدل وجود دارد که در این زمینه بهتر میشوند، اما آنها نمیتوانند مانند ما فکر کنند . »
نکتهی تخصصی: نگاهی کلی به شرکت بیندازید تا حوزهها یا فرآیندهایی را پیدا کنید که میتوانند از هوش مصنوعی بهرهمند شوند. این کار باعث میشود وقت بازاریاب آزاد شود تا روی عناصری که خلاقانهتر و استراتژیکتر هستند تمرکز کند.
ظهور عوامل هوش مصنوعی
هوش مصنوعی مجموعهای از فناوریهای پیچیده است و قابلیتهای آن به شما این امکان را میدهد که سایر سیستمها را کنترل کنید تا به عوامل هوش مصنوعی تبدیل شوند که میتوانید در بازاریابی دیجیتال خود از آنها استفاده کنید .
یک عامل هوش مصنوعی، یک برنامه نرمافزاری است که میتواند با محیط خود تعامل داشته باشد، دادهها را جمعآوری کند و از آن دادهها برای انجام وظایفی جهت دستیابی به اهداف، با انتخاب بهترین اقدامات برای دستیابی به آن اهداف، استفاده کند.
برایان کوریش، معمار تجربه در اکسنچر اینتراکتیو، توضیح داد: « سال ۲۰۲۵ سالی است که هوش مصنوعی از طریق ظهور عاملها، از گفتن چیزها به انجام دادن چیزها تبدیل میشود. » « برای مثال، قبلاً میتوانستید از ChatGPT برای ایجاد محتوا استفاده کنید، سپس مجبور بودید آن محتوا را کپی و پیست کنید یا آن را ترجمه کنید. اکنون [ChatGPT] کل کمپین را اجرا میکند، پلتفرمهای مختلف را باز و کنترل میکند و حتی محتوای آزمایشی AB را نیز انجام میدهد. »
نکته تخصصی : از عوامل هوش مصنوعی برای جمعآوری و تجزیه و تحلیل دادهها از گوگل آنالیتیکس یا متا استفاده کنید، گزارشی ایجاد کنید و هر روز صبح آن را برای اندازهگیری عملکرد کمپین به تیم ارسال کنید. این امر به بازاریابان امکان میدهد تا کمپینهایی را که مؤثر هستند، دو برابر کنند و کمپینهایی را که مؤثر نیستند، اصلاح یا کنار بگذارند.
هوش مصنوعی تجارت الکترونیک را متحول میکند
هوش مصنوعی با فراهم کردن امکان بهبود تجربه مشتری ، سادهسازی فرآیندهای کسبوکار و ارائه یک تجربه یکپارچه و چندکاناله، تجارت الکترونیک را متحول میکند.
راههای مؤثری که هوش مصنوعی میتواند تجارت الکترونیک را بهبود بخشد عبارتند از:
توصیههای سفارشی: از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل تاریخچه خرید، رفتار مشتری و ترجیحات او استفاده کنید تا توصیههای محصول بسیار شخصیسازیشده ارائه دهید.
چتباتها و دستیاران مجازی: چتباتهای مجهز به هوش مصنوعی میتوانند به سوالات مشتریان رسیدگی کنند، پشتیبانی ارائه دهند و کاربران را در خریدها راهنمایی کنند.
قیمتگذاری پویا: شما میتوانید قیمتها را در لحظه با استفاده از الگوریتمهای هوش مصنوعی بر اساس تقاضا، رقابت، رفتار مشتری و سایر متغیرها تنظیم کنید تا سودآوری را به حداکثر برسانید.
جستجوی بصری: مشتریان میتوانند تصاویر را آپلود کنند تا محصولات مشابه را پیدا کنند و تجربه خرید شهودیتری داشته باشند.
تجارت صوتی: ادغام با دستیارهای صوتی مانند الکسا یا دستیار گوگل به مشتریان این امکان را میدهد که از طریق دستورات صوتی خرید کنند.
تقسیمبندی مشتریان: هوش مصنوعی میتواند مشتریان را بر اساس الگوهای داده گروهبندی کند تا کمپینهای بازاریابی هدفمند را فعال کند.
توضیحات محصول و تولید محتوا: برای صرفهجویی در زمان و حفظ یکپارچگی، ایجاد توضیحات محصول را خودکار کنید.
تحلیل احساسات: نظرات و بازخوردها را تجزیه و تحلیل کنید تا احساسات بازار را درک کرده و محصولات یا خدمات را بهبود بخشید.
اتوماسیون ایمیل و بازاریابی : از ابزارهای هوش مصنوعی برای بهینهسازی کمپینهای ایمیلی با تجزیه و تحلیل رفتار کاربر استفاده کنید تا بهترین زمان، محتوا و فرکانس را تعیین کنید.
تبلیغات فوق شخصیسازیشده: هوش مصنوعی، کمپینهای تبلیغاتی هدفمندی را فعال میکند که بر اساس تعاملات و ترجیحات کاربر، بهصورت آنی تنظیم میشوند.
جیم لچینسکی گفت: « رابطهای تجارت الکترونیک در سال ۲۰۲۵ به سرعت با هوش مصنوعی پیشرفت خواهند کرد. برای مثال، اگر بخواهم یک دعوتنامه عروسی بگیرم و عکسی از آن را در یک وبسایت مد لباس آپلود کنم و بگویم این لباس نیمه رسمی است. من کارت ویزایم را دارم، شما بودجه من را میدانید، میدانید کجا زندگی میکنم، تاریخ عروسی را میدانید؛ برای من لباس نیمه رسمی در اندازه من تهیه کنید. »
هوش مصنوعی میتواند به تبلیغکنندگان کنترل بیشتری بدهد
هوش مصنوعی میتواند با بهینهسازی جنبههای مختلف فرآیند تبلیغات، کمپینهای تبلیغاتی را به طور قابل توجهی بهبود بخشد و آنها را کارآمدتر، مؤثرتر و متناسب با مخاطبان هدف قرار دهد.
نیکی لیندگرن، بنیانگذار و شریک مدیریتی پنوک، در پادکست DMI اظهار داشت : « فکر میکنم کمپینهای مبتنی بر یادگیری ماشینی بیشتری وجود خواهند داشت که کارهای سنگینتری مانند متا، کمپینهای خرید Advantage Plus و کمپینهای Performance Max انجام میدهند. بنابراین، نگهداری آنها برای افراد بسیار آسانتر از کمپینهای تبلیغاتی گذشته است . »
با استفاده از هوش مصنوعی، تبلیغکنندگان کنترل بیشتری به دست خواهند آورد، بنابراین بازاریابانی که بیشترین تفکر استراتژیک را دارند، بیشترین ارزش را به دست خواهند آورد. در حال حاضر، تشخیص اینکه آیا پول شما مثلاً برای Gmail خرج شده یا تبلیغات، دشوار است.
هوش مصنوعی به افزایش دیده شدن در آنجا کمک میکند، بنابراین میتوانید به هوش مصنوعی برگردید و به آن بگویید که اگر مخاطبانتان در آنجا به مشتری تبدیل نمیشوند، دیگر برای جیمیل هزینه نکند. در مورد امتحان کردن گوگل مپس چطور؟